Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stänga av interna blixten på Nikon d90?

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har just köpt en Nikon d90 och nu undrar jag om det finns något sätt att stänga av interna blixten I andra lägen än "ingen blixt"-läget? t.ex. auto, förvalda inställningar osv?

Jag testade att hålla i blixtknappen när jag tog en bild och det verkade fungera, då blixten inte poppade upp. Dock tänkte jag att det kanske inte är så bra för kameran och eventuellt kan förstöra något?

Mvh Henrik

Hej,

Mig veterligen går det inte att stänga av blixten i dom förprogramerade programmen, du får välja ett program utan blixt helt enkelt, som tex landskapsprogram eller köra manuellt på M, A eller S läget..

/Patrik

P läget är full automatik med fler valmöjligheter än på Auto. Där bestämmer du själv om blixten ska poppa upp. Kör åtminstone P, själv föredrar jag A, då har jag full kontroll på bländaren som enligt mig är det viktigaste att ha koll på. Iso är aldrig på auto heller, även fast min kamera klarar höga iso. /hannes

I Auto kan man inte stänga av blixten, men där finns ju ett autoläge utan blixt. Alla andra varianter går det att stänga av automatblixt så att man måste trycka upp den manuellt om man vill använda den.
Kolla i manualen efter hur du gör den inställningen.

Tack för svar och info! Jag är ganska grön på området om man säger. ska läsa igenom manualen.

Dock, inte för jag tänker göra det igen men är det någon som vet varför blixten inte åker upp när jag höll i blixknappen på sidan samtidigt som jag tog en bild och huruvida detta kan orsaka någon skada på kameran?

mvh

Hej,

Jag har just köpt en Nikon d90 och nu undrar jag om det finns något sätt att stänga av interna blixten I andra lägen än "ingen blixt"-läget? t.ex. auto, förvalda inställningar osv?

Jag testade att hålla i blixtknappen när jag tog en bild och det verkade fungera, då blixten inte poppade upp. Dock tänkte jag att det kanske inte är så bra för kameran och eventuellt kan förstöra något?

Mvh Henrik

P-läget är ett autoläge. Kör det. Det är bättre på så sätt att du får lite mer kontroll över kameran som förtjänar det.

Att hålla in blixtknappen för att undvika blixt...det var nytt för mig. Gick det någon blixt inne i kameran, dvs den nedfällda blixten ?

Det låter som det är en feature som kan vara bra annars,

P-läget är ett autoläge. Kör det. Det är bättre på så sätt att du får lite mer kontroll över kameran som förtjänar det.

Att hålla in blixtknappen för att undvika blixt...det var nytt för mig. Gick det någon blixt inne i kameran, dvs den nedfällda blixten ?

Det låter som det är en feature som kan vara bra annars,

mm jag ska försöka köra på dom manuella lägena, dock att jag måste plugga manualen innan jag kommer behärska alla inställningar där.

Såvitt jag kunde se gick det inte av någon blixt alls. Anledningen att jag gjorde det var för jag inte var säker om/hur man ändrade blixten, den inbyggda förstör nästan oftare än vad den hjälper. Såvida det inte förstör någonting (vilket jag inte har en aning om) så är det kanske ett bra sätt att fixa det problemet.

mvh

Läget med den överkryssade blixten brevid det gröna läget gör ju exakt samma sak som gröna läget förutom just att blixten inte används så det borde för de flesta vara ett bättre sätt att lösa problemet.

(Som Björn Olsson redan skrivit men det verkar som det behövde förtydligas)

Läget med den överkryssade blixten brevid det gröna läget gör ju exakt samma sak som gröna läget förutom just att blixten inte används så det borde för de flesta vara ett bättre sätt att lösa problemet.

(Som Björn Olsson redan skrivit men det verkar som det behövde förtydligas)

Jo absolut, jag brukar använda den. Dock i t.ex. Macro-läget vet jag inte om det går att stänga av blixten t.ex. och de tenderar ju att förstöra bilden helt med blixt på så nära håll.

mvh

prova commander

Du kan ju alltid prova att sätta blixten i commander-läge("kommandoläge"på svenska tror jag det heter). sedan sätter du commandern i läge - d.v.s. inget bidrag till fotot endast commander, brasklapp; har du glas bakom motivet kanske reflexen syns ändå.

Du kan ju alltid prova att sätta blixten i commander-läge("kommandoläge"på svenska tror jag det heter). sedan sätter du commandern i läge - d.v.s. inget bidrag till fotot endast commander, brasklapp; har du glas bakom motivet kanske reflexen syns ändå.

Det låter mycket, det kan störa motivet och batteriet tar slut fort, så det är ingen bra ide. Bättre att stänga av blixen! /Hannes

Enkelt sätt. I manuella lägen används blixten bara när den är uppe, för att få upp den trycker du bara på blixt knappen.

I autolägen, för att få bort blixten håller du inne blixt knappen och snurrar det bakre hjulet tills du får en överkryssad blixt ikon på den lilla displayen.

Enkelt sätt. I manuella lägen används blixten bara när den är uppe, för att få upp den trycker du bara på blixt knappen.

I autolägen, för att få bort blixten håller du inne blixt knappen och snurrar det bakre hjulet tills du får en överkryssad blixt ikon på den lilla displayen.

A-S-P, halv och helautomatiska, lägen poppar inte heller upp blixten.

Tack det funkade perfa! Alltså jag var obekant med var man skulle kolla när man ändrade blixtalternativen, jag kollade i sökaren :)

Mvh

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar