Annons

Stänga av inbyggda blixten...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jackass skrev:
I spegeln syns båda blixtarna men i motivet med apelsinen blir endast vänster sida belyst där SB-800 står. Detta tolkar jag som att ljuset från D70s är försumbart.
Det är också min erfarenhet av den trådlösa styrningen innan jag övergav den för en (dyr) sladd.
 
Jag hade själv problem igårkväll med att förblixtarna syntes på själva fotot och blev ganska förvånad eftersom jag aldrig hade det problemet med min D70. Men vad jag senare insåg var att problemets ursprung var att jag inte kollat inställningarna i kameran eftersom jag bara skulle provköra blixten och när jag sedan tog en titt så stod kameran på ISO 800 och bländaren på f1.6. Detta gjorde natuligtvis kameran väldigt ljuskänslig och därav syntes de mycket svaga förblixtarna. Med ISO ställt till 100 och bländare till f2.8 var problemet ur världen. Med andra ord kan man minimera effekten av förblixtarna genom att minska kamerans ljuskännslighet med lågt ISO, högt bländartal och om man vill ett pol- eller gråfilter eftrsom förblixtarnas ljusstyrka är konstant. Så slipper man diverse påhängsutrustning. Ökat avstånd till objektet funkar också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.