Annons

Stänga av inbyggda blixten...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell_e

Ny medlem
Jag vill avfyra min SB-800 blixt i commanderläget
det vill säga trådlöst, men vill inte låta den inbyggda blixten, popup-blixten fyras av samtidigt... Jag har kanske fått hjärnsläpp eller nåt, men hur jag än trycker i menyerna så envisas den lille med att blixtra och dundra. Och som det verkar, så vill ju inte SB-800:an blixtra och dundra om inte den lille fule är uppe och vinkar och retas med mig...eller?
Säg att det är jag som är ute och cyklar eller har glömt någon inställning. Just nu känns det som att jag drömt om att det går, och har fått för mig att jag brukar kunna använda enbart en blixt trådlöst, långt från kameran...
 
Din SB-800 styrs från den inbyggda blixten. Instruktioner till din SB-800 överförs via ljuset från din inbyggda blixt innan den riktiga blixten smäller av.
 
Jag hade i princip samma fråga för ett par dagar sedan men gällande en SB-600. Jag fick då ett svar att kameran kommunicerar med den externa blixten via den interna så det går inte att inaktivera den. Frågan är dock om man kan sätta ett IR-filter framför den interna och på så sätt slippa få någon ljuseffekt av den. Har någon provat detta?

/P
 
....som om den vore en bibliotekarie som ger instruktioner från andra sidan rummet..

Hur löser man då detta?
1: Hålla för blixten med en strumpa?
2: Köpa en sladd och dra den till SB-800?
3: eller inbilla sig själv att det är snyggt när en liten popup blixt slår motivet rätt i nyllet..
 
Ett är nog inget vidare eftersom du inte lär få din SB-800 att brinna då. Prova hellre Patriks tips. Ett billigt filteralternativ är en snutt oexponerad men framkallad diafilm.

Är du inomhus bör det funka att sätta ett kort framför blixten så att man riktar ljuset upp i taket.
 
Eld ger fel färgtemperatur för de bilder jag ska ta just nu så jag struntar i strumpan..

En variant jag försökt med är att ( jag har D200 ) sänka styrkan i den till -3,0 men jag tycker inte den bryr sig om det i det trådlösa läget, utan den blixtrar lika mycket ändå....
Om någon vet varför den inte lyder mig...
Herr Pop-Up och jag trivs nog inte så bra ihop..

Och kan det verkligen stämma att en sladd kostar runt tusenlappen?
Bevare mig väl..
 
Kjell_e skrev:
Eld ger fel färgtemperatur för de bilder jag ska ta just nu så jag struntar i strumpan..

En variant jag försökt med är att ( jag har D200 ) sänka styrkan i den till -3,0 men jag tycker inte den bryr sig om det i det trådlösa läget, utan den blixtrar lika mycket ändå....
Om någon vet varför den inte lyder mig...
Herr Pop-Up och jag trivs nog inte så bra ihop..

Och kan det verkligen stämma att en sladd kostar runt tusenlappen?
Bevare mig väl..

Om du vill ha en sladd som ger i-TTL så är det nog SC-28 som gäller och den kostar runt 800 ialla fall!
 
Commander Kit R1C1

Med D200 kan du styra SB-800 från menyn om du har Commander Kit R1C1 på kameran. Då slipper du din popuppblixt. Det finns ochså ett filter/galler som sätts för popuppblixten så att dess ljus inte påverkar bilden.Parata med din fotohandlare.,)
 
Det går att styra SB800 med den inbyggda blixten på D200 utan att den påverkar exponeringen.
Gör så här:
Välj inbyggd blixt i menyn
Välj commander-läge
Välj inbyggd och tryck på knappen på baksidan så att -- visas (inte M eller TTL)
Nu avfyras den inbyggda blixten bara för att styra SB800 (eller för all del SB600).

/Anders
 
Men allt detta snack om Nikons fantastiska trådlösa blixtstyrning då? Är den alltså ljusstyrd istället? Och man måste låta den inbyggda blixten slå? Såvida man inte köper nåt extra kit (R1C1 ?). Som jag tolkat alla broschyrer och liknande så har ju både D200 och D80 inbyggd trådlös blixtstyrning, eller har jag missat något?
 
Förvisso, men jag hade nog tolkat "trådlöst" som radio eller IR.

Men det kanske är så att den inbyggda blixten "styrblixtar" inte syns på exponeringen? Att de kommer före själva exponeringen?
 
Använd Jims tips istället (oexponerad men framkallad diafilm+en tejpbit), inget ljus som påverkar bilden då.
 
Kruxet jag märkt med inbyggda är att även om man ställer den på -- så får jag skuggor om jag är tillräckligt nära motivet när jag fotar med mitt 12-24. Så trots att den inte ska slå så släpar nån blixtpuls och syns på exponeringen ändå. Och det ogillar jag för det är bök att få bort :(
 
Den inbyggda blixten avfyras innan exponeringen och påverkar således inte bilden. Jag har testat, det fungerar.

/Anders
 
Provade min D70s i commander i-TTL läget med SB-800. I spegeln syns båda blixtarna men i motivet med apelsinen blir endast vänster sida belyst där SB-800 står. Detta tolkar jag som att ljuset från D70s är försumbart. Skull det vara kritiskt måste man sätta på IR panelen för att blockera ljuset.

(ursäkta bilderna, var tvungen att prova i all hast)

// Robban
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    53.3 KB · Visningar: 381
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.