Annons

Stänga av förblixt Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik68

Aktiv medlem
Går det att stänga av förblixten på något sätt?Skaffade mej en slavblixt med fotosell och den löser ut före innan bilden tas.Jag har en 400d och en extern 430 EX II.Tanken var att jag skulle skaffa några slavar att ha till bilfoto men detkanske endå inte funkar om det är för ljust ute?Om jag ska kunna ställa blixtarna skymda så är det radiostyrning som jäller förstår jag.Vad finns det för olika system där?Kanske bäst att satsa på något riktigt bra från början.

Nu har jag inte Canon, men om du kör manuellt så lär du väl slippa förblixten.

Nope, varken den inbygda blixten eller 430'an stänger av förblixten när kameran står i läge manuell. Du kanske tänker på att köra blixten manuellt? Då måste man köpa en annan blixt, 430 har inga manuella möjligheter som exempelvis 580.

Det finns en uppsjö olika system för blixtsynk. Allt från billigt ebay/kaffebrusskräp för nån hundring som funkar ett par veckor, till totalt överprissatta PocketWizards för måååånga tusen. Det finns system som jobbar med IR, och system som jobbar med radio. IR är mer eller mindre värdelöst i jämförelse med radio, då radio kan allt som IR kan, och lite till.

Kolla på Elinchromes system "SkyPort". Kostar också en rejäl slant, men inte i närheten av PocketWizards (som dessutom är fantastiskt osmidiga och klumpiga jäkla sändare). En "SkyPort"-sändare är stor som..något litet..typ manfrottos lilla rektangulära snabbplatta. PocketWizards är mer i storlek av en mobiltelefon från 80-talet...dessutom med en lång gummiantenn dessutom!

Men annars så har du ju Canons egna system, där din 430 kan agera slav. Det du behöver då är en 580 eller en dedikerad slavsändare.

Nope, varken den inbygda blixten eller 430'an stänger av förblixten när kameran står i läge manuell. Du kanske tänker på att köra blixten manuellt? Då måste man köpa en annan blixt, 430 har inga manuella möjligheter som exempelvis 580.

Ja, det var att köra blixten manuellt jag menade.

Edit: Sökte lite snabbt alldeles nu och jag får intrycket av att 430 går att styra manuellt, men inte föregångaren 420. Är det fel?

Köp ett billigt trådlöst kit på kaffebrus eller ebay.
Det funkar bra till min 430 EX II som går att styra helt manuellt.
Då slipper du helt att använda den inbyggda blixten.

Canonblixtar

Går det att stänga av förblixten på något sätt?Skaffade mej en slavblixt med fotosell och den löser ut före innan bilden tas.Jag har en 400d och en extern 430 EX II.Tanken var att jag skulle skaffa några slavar att ha till bilfoto men detkanske endå inte funkar om det är för ljust ute?Om jag ska kunna ställa blixtarna skymda så är det radiostyrning som jäller förstår jag.Vad finns det för olika system där?Kanske bäst att satsa på något riktigt bra från början.

Hej!
Jag hade samma bekymmer för ett tag sedan.

1. Du kan använda Canons ST-sändare ihop med EX-blixtarna. Detta funkar utmärkt och med bibehållen automatik.
2. Du kan använda studioblixtar eller slavblixtar av annat fabrikat (ETTL) (jag har själv en Dörr DAF42) och lösa dessa med en blixtsändare (jag använder en av Dörrs fabrikat eftersom det är billigt) och med manuell inställning av tid och blänadare fungerar detta utmärkt. Problemet är förstås att du behöver mäta exponeringen eller testexponera tills du är nöjd.

Däremot funkar det tyvärr inte att mixa dessa båda metoder såvitt jag kan se. Skulle du komma på något sätt att göra det så är jag tacksam för info, men som sagt - jag misstänker att du måste välja 1 eller 2

Fick slaven att funka nu i alla fall.Det gick att sätta 430 på manuell.Slaven jag använder är en gammal National med en fotocell som jag satte dit.Enkelt och billigt.Jag får justera blixtstyrkan med bländare och iso så ska jag testa hur det funkar i praktiken.

Det finns en uppsjö olika system för blixtsynk. Allt från billigt ebay/kaffebrusskräp för nån hundring som funkar ett par veckor, till totalt överprissatta PocketWizards för måååånga tusen. Det finns system som jobbar med IR, och system som jobbar med radio. IR är mer eller mindre värdelöst i jämförelse med radio, då radio kan allt som IR kan, och lite till.

Kolla på Elinchromes system "SkyPort". Kostar också en rejäl slant, men inte i närheten av PocketWizards (som dessutom är fantastiskt osmidiga och klumpiga jäkla sändare). En "SkyPort"-sändare är stor som..något litet..typ manfrottos lilla rektangulära snabbplatta. PocketWizards är mer i storlek av en mobiltelefon från 80-talet...dessutom med en lång gummiantenn dessutom!

Men annars så har du ju Canons egna system, där din 430 kan agera slav. Det du behöver då är en 580 eller en dedikerad slavsändare.

Catcus skräp - njja.... Jassåå... Då bör du nog reklamera dina cactusar då det finns tiotusentals nöjda användare av cuctus systemet vilket säljs av Kaffebrus i Sverige. Du kan då testa mina Cactus Wireless flash trigger V4 om du sedan skriver en recention där du förklarar varför de är så kassa.

Går utmärkt att stänga av förblixten på både 430 och 580 blixtarna - gör man bara rätt så fungerar det utmärkt.

IR är bra - och kan mer än de flesta radiosystem, dock har IR nackdelen med dålig räckvidd utomhus när solen lyser och kräver line of sight.

Nynserde inlägg är också en bra sak har jag hört...

Nej, men drygar man sig och påstår att det inte går fastän det bara är RTFM för att lösa problemet är det ungefär vad man kan förvänta sig för kommentar i normaldryg fs-anda.

Nej, men drygar man sig och påstår att det inte går fastän det bara är RTFM för att lösa problemet är det ungefär vad man kan förvänta sig för kommentar i normaldryg fs-anda.

Och dryg som du själv är så bortsåg du fullkomligt från mitt inlägg där jag skrev "Det var jag som rörde ihop 430 med 420, jag ber om ursäkt! :)". Det inlägget ligger före ditt, så det borde ha varit förhållandevis svårt att missa...

Det är för övrigt jävligt lätt att blanda ihop 420 med 430, det är EN siffra som skiljer. Jag är ledsen jag inte når upp till din höga standard.

Du ska inte vara ledsen om det bara är någon dryg-standard du inte når upp till.

Men annars förväntas förstås alla som skrivit mer än 20 inlägg om vadsomhelst veta allting om vadsomhelst.
Det är ju helt rimligt. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar