Annons

Stänga av batteriindikator på sb600

Produkter
(logga in för att koppla)

johnlennonx

Aktiv medlem
Har ett litet problem med min sb600.
Brukar fota med den som slavblixt och använda d80/d90:n som commandoenhet.
Fungerar bra i ca 5 minuter sen börjar bat indikatorn på blixten visas och blixten fungerar inte förens man tryckt bort indikationen. Sen fungerar den fem minuter till innan proceduren upprepas.
Detta gör den även med hyfsat nyladdade batterier (2-3 dar gamla).

Jag tror att det kan bero på antingen att laddningsbara batterier har lägre spänning än vanliga batterier varav blixten tror att de snart är urladdade eller att mina laddare inte fungerar som de ska.

Finns det någon möjlighet att stänga av bat indikatorn i sb600:an så att man kan fortsätta köra fasten den tror att man har dåligt batteri?

Har ett litet problem med min sb600.
Brukar fota med den som slavblixt och använda d80/d90:n som commandoenhet.
Fungerar bra i ca 5 minuter sen börjar bat indikatorn på blixten visas och blixten fungerar inte förens man tryckt bort indikationen. Sen fungerar den fem minuter till innan proceduren upprepas.
Detta gör den även med hyfsat nyladdade batterier (2-3 dar gamla).

Jag tror att det kan bero på antingen att laddningsbara batterier har lägre spänning än vanliga batterier varav blixten tror att de snart är urladdade eller att mina laddare inte fungerar som de ska.

Finns det någon möjlighet att stänga av bat indikatorn i sb600:an så att man kan fortsätta köra fasten den tror att man har dåligt batteri?

Jag har både SB600 och SB800, och kör enbart med laddningsbara batterier (vilket ju också är vad som rekommenderas av Nikon). Jag har aldrig sett det där beteendet även om mina batterier legat ett par veckor. Det känns spontant som om du har problem med något av dina batterier, eller din blixt.

Jag har både SB600 och SB800, och kör enbart med laddningsbara batterier (vilket ju också är vad som rekommenderas av Nikon). Jag har aldrig sett det där beteendet även om mina batterier legat ett par veckor. Det känns spontant som om du har problem med något av dina batterier, eller din blixt.

Finns det något bra sätt att kolla sina batterier, fungerar det tex att mäta över ett inkopplat motstånd eller liknande?

Det där känner jag igen, och det är oerhört irriterande att behöva peta igång den hela tiden. Det tog mig också en bra stund att inse att jag stoppat i fyra batterier av de som skulle laddas istället för fyra ur högen med nyladdade ...

Ett eller flera av dina batterier har nog gjort sitt. Enklast att testa är nog med en ficklampa, cykellyse eller liknande. Du råkar inte ha en multimeter liggande, för då kan du mäta urladdningsströmmen? Ett annat sätt är att byta ut ett i taget mot ett känt fungerande batteri och hoppas på att det bara är ett som gett upp.

När blixten väl börjar bråka så är det inte mycket kräm kvar, kanske ett tiotal skott på 1/4.

Annars kostar fyra nya inte direkt en förmögenhet längre. Småpengar faktiskt

Nu rör det sig allt som allt om 12 batterier där ett eller några är felaktiga så att sålla ut de felaktiga och kunna spara de fungerande är nog bäst för både mig och miljön.

Blir till att plocka fram multimetern och mäta.

Batteri indikator på sb600 du skojar.?

jag som är lite besviken att det inte finns på den. Märker när korten blir mörka då är det dags för nya batterier.

Hur får jag fram den??

Batteri indikator på sb600 du skojar.?

jag som är lite besviken att det inte finns på den. Märker när korten blir mörka då är det dags för nya batterier.

Hur får jag fram den??

Indikatorn finns visst på SB600, står BAT på displayen samtidigt som dina kort blir svarta första gången. Dock hade en indikator som visade hur mycket av batteriets laddning som fanns kvar varit kul att ha på SB600.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar