Annons

Ställla in D50 som D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikster

Aktiv medlem
Ärade vänner.
Har knäppt av en del bildern med D50n nu. Skulle dock vilja se mer neutrala färger och slippa kamerans efterbehandling så gott det går. Har precis gått över till raw men om nån skulle vilja instruera i hur man ställer in D50 så neutralt som möjligt vore jag tacksam.

Yours sincerely,Viktor
 
Om du fotar i Raw spelar kamerainställningar ingen roll. Inställningar, som kontrast, skärpning, mättnad etc, ställer du in vid råkonverteringen. Bilden du ser på skärmen är en i NEF-filen inbakad Jpeg, så skärmbilden kan m a o se olika ut beroende på dina kamerainställningar. Sånt jag lärt mig sen jag köpte min D50 i januari;-) En skillnad mellan D50 och D70 vid fotografering i Jpeg är att de har olika sRGB inställningar som default. D50 har "sRGB II" och D70 "sRGB I" som är mer neutral. Sånt kan du ändra i menyerna.
 
Senast ändrad:
Hittade inte menyn för färginställningarna, lust att guida?
När jag lekte runt hittade jag också "Mätning" som jag antar har med autofokusen att göra? Vad är skillnaden mellan Matrix, Centrumvägd och Spot?
 
Mätning har med ljusmätning att göra, ej med autofokus. Med spot mäter du ljuset i en liten punkt, ca 3% tror jag, i mitten av sökaren. Testa inställningarna och kolla histogrammet om du är nöjd med exponeringen. Fotar du Raw bör du exponera så rikligt du kan utan att bränna ut högdagrarna. Bli inte skraj för "högdagerblink" på skärmen på t ex en vit husvägg. Du kan i regel dra ned exponeringen vid råkonverteringen och få teckning på de blinkande ställena (undandtag lampor m.m) med maximal kvalitet som följd. Testa på, så lär du snart känna kamerans begränsningar. Finns massor att läsa om detta och annat här på fotosidan, tidningar, nätet etc.

Färginställningar har jag för mig att du hittar under "egna inställningar". Observera att om du fotar i Jpeg och väljer något av motivprogrammen, så tar kamerans default-inställning för det aktuella programmet över dina "egna inställningar". Själv använder jag alltid A, S eller M, för känslan av kontroll. (Notera att jag själv är rätt ny på Digital-området, så ta inte mina ord som proffs-tips.)
 
D50 exponerar ljusare än D70. Börja med att ställa in exponeringskompensation -0.7 så exponerar den mer som D70 (obs fungerar ej i M-läge. I M-läge måste du själv tänka -0.7 på ljusmätaren).

D50 i grundinställning ger mer mättade bilder med mer kontrast än D70 i grundinställning. Gå in på Optimera bild och välj Egen. Välj Kompensera ton -1 eller -2 för resultat mer likt D70. Välj Färgläge Ia. Välj eventuellt Mättnad -1.

Johannes
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.