Annons

Ställa ut sina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scene

Aktiv medlem
Jag vill ställa ut några av mina bilder, jag tror att det skulle vara kul!
Problemet är att jag aldrig har gjort det förr så jag har ingen större erfarenhet av det.

Är det något jag ska tänka på när jag ställer ut, som t.ex. att ha bilder efter ett tema, vart jag kan ställa ut, eller ha ni något allmänt bra tips?

Tacksam för svar!

/ Therese =)
 
Att sätta ihop en utställning är både kul och utvecklande.

Var
En första utställning ska helst inte kosta massor med massor av pengar. Fundera om det finns ett bra utställningsutrymme på stadsbiblioteket eller på något lokalt café som du kanska kan få utnyttja utan att det kostar något. Gör en lista och kontakta sen de möjliga utställningslokalerna och hör om de vill låta dig ställa ut.

Bilderna
En utställning kan sättas ihop på massor olika sätt. En del jobbar med ett tema, andra nästan som en berättelse, andra har utställningar med väldigt stor spridning på bilderna.
Fundera vad du vill berätta med utställningen, vad du vill visa. Fundera på om du kanske kan ge utställningen en titel som säger något om den, om du tex ställer ut bilder på blommor så kanske du kallar den 'I denna ljuva sommartid' eller om det är hundbilder 'Vov, vov, VOV' eller något annat roligare. Ett bra arbetsnamn kan ibland göra det lättare med bildurval och att hitta inriktningen på utställningen.
Fundera på om du vill att utställningen ska bestå av nytagna bilder eller bilder du redan har.

Utställningen
När du kommer så långt som att du har bilder och en lokal där du får ställa ut, så kan du fundera på hur du vill visa dina bilder. Ska de vara ramade eller inte, stora, små, ska det finnas information om dig invid utställningen, osv. Hur mycket pengar man har att tillgå brukar sätta självklara begränsningar. Det är tex en rätt stor investering att köpa ramar till ett femtontal bilder och då får man välja andra sätt att visa bilderna.
Glöm inte att berätta om utställningen för andra. Fyll exempelvis i information om den i kalendern här på fotosidan. Bjud in vänner o bekanta att titta på den och om din lokaltidning har en ungdomsredaktion så kontakta dem och be dem skriva om dig och utställningen.

Lycka till!
/Maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.