Annons

Ställa in vitbalans i en D70

Produkter
(logga in för att koppla)

jolsson

Aktiv medlem
Hallå alla glada fotografer!
Jag sitter med en D70, och undrar hur det fungerar om man vill ställa in vitbalansen. D.v.s. med referens bild... och vad ska man tänka på?
 
Ställ först in wb på "PRE" i kameran.
Håll sen in WB knappen nån sekund, då blinkar PRE i displayen, då tar du ett kort på det du vill ställa in vitbalansen med, typ ett gråkort eller nåt annat färgneutralt.
Det är hur man gör, sen får du experimentara fram något som fungerar för dig.
Allt detta står i manualen (finns hos Nikons sida om du inte har någon).

Själv nöjer jag mig oftast med att köra på Auto, fotar i raw så om det blir fel är det ju bara att ändra i efterhand. Kör auto -2 utomhus och +2 inomhus, funkar till 90%.
 
Jag tycker inomhusbilderna ofta blir för varma och utomhusbilderna ofta för kalla, så jag skjuter lite på autobalansen därför. Inte alltid jag gör det, men ofta inomhus kvällstid utan blixt eller utomhus i vissa situationer.
 
Jag har samma undringar men har en Canon 350D. Får jag haka på denna tråd även om jag är inne på fel tillverkare?
Kan någon förklara lite närmare vad som menas med automatisk vitbalans -2 resp +2. Förmodar att det är steg men vilken färg är det som justeras?

Är jag långt ute på djupt vatten nu?
 
Minita skrev:
Jag har samma undringar men har en Canon 350D. Får jag haka på denna tråd även om jag är inne på fel tillverkare?
Kan någon förklara lite närmare vad som menas med automatisk vitbalans -2 resp +2. Förmodar att det är steg men vilken färg är det som justeras?

Är jag långt ute på djupt vatten nu?

Nja, det är inte 2 "steg" jag pratar om utan bara en godtycklig siffra som nikon valt, vitbalansen går att förskjuta i 6 "steg" på alla vitbalansinställningar. Men dessa steg ska alltså inte förväxlas med exponeringssteg.
Sen är det inte en färg som justeras utan kamerans sinne för vad vitt är, förklaringen nedan är snodd från SVT.

"Olika ljuskällor har olika färg. Dagsljuset utomhus är blåaktigt, medan glödlampsljus och stearinljus är rödaktigt. Det här märker vi inte med blotta ögat eftersom ögat snabbt anpassar sitt färgseende efter ljusets karaktär. Film och video däremot anpassar sig inte på samma sätt. Därför måste kameran vitbalanseras i det ljus man ska filma. I princip går det till så att man riktar kameran mot en vit yta. Med information om vad som är vitt så kan kameran själv sedan anpassa resten av färgåtergivningen."
Källa:
http://www.ur.se/television/131

Är man nöjd med färgerna är det bara at sätta kameran på auto och tänka på annat, vill man vara säker använder man råformat på sina bilder, vill man ha det korrekt från början kalibrerar man med ett gråkort inför varje ljussituation.
 
Aha

Canon 350D har en snarlik funktion. I menyn ser det ut som ett kors. Blå v.s. Gul och Grönt v.s. Magenta.
Användaren kan kompensera standardfärgtemperaturen i steg - max 9 steg. Varje steg skall motsvara 5 mired. (någon form av mått på ett färgat filter. Här finns det säkert någon som kan utveckla detta men jag är ute på djupt vatten och skriver bara av manualen)

Ditt tips kanske går att testa på min kamera?

Vore kul om någon kunde utveckla detta.
 
Re: Aha

Minita skrev:
Canon 350D har en snarlik funktion. I menyn ser det ut som ett kors. Blå v.s. Gul och Grönt v.s. Magenta.
Användaren kan kompensera standardfärgtemperaturen i steg - max 9 steg. Varje steg skall motsvara 5 mired. (någon form av mått på ett färgat filter. Här finns det säkert någon som kan utveckla detta men jag är ute på djupt vatten och skriver bara av manualen)

Ditt tips kanske går att testa på min kamera?

Vore kul om någon kunde utveckla detta.

Färgtemperaturen hos ljus är den färg som ljuset förefaller ha jmf med strålningen från en svartkropp med denna temperatur. En mired är det reciproka värdet av färgtemperaturen multiplicerat med 1 000 000. Ändras färgtemperaturen 5 mired från temperaturen T1 innebär detta alltså att man får en färgtemperatur motsvarande ekvationen 5 = 1000000(1/T2 - 1/T1), där T2 är den nya färgtemperaturen.

Se tex
http://www.aeimages.com/learn/color-correction.html
och
http://en.wikipedia.org/wiki/Color_temperature
 
Senast ändrad:
En fråga till gråkort

Ok... använder denna finktion nu, men fotar ett vitt papper so testbild. Tuvärr godkänner min kamera bara 20% av försöken.
Så hur får man tag på, eller gör man ett grågort? Eller fins något annat man kan använda?
 
Du använder väl inte bliixt? Då vill den inte alls har jag märkt. Men iövrigt inga problem...
Hur gör du?
 
"godkänner" bara 20% ? menar du då att vitbalansen ställs fel eller att kameran inte tar din referensbild?
Det behövs inget gråkort eller ett vitt papper, går bra att fota på flickvännen, havet, en skruv, en målning, dina händer osv, visst om vitbalansen ska bli rätt ska det ju vara något färgneutralt som täcker hela bilden men motivet påverkar inte kamerans möjlighet att ta en referensbild för vitbalans. Det kan bli svårt i mörker eller i väldigt ljusa situationer enligt manualen men jag har aldrig haft nått problem. Eller har vi missförstått varandra?
 
Hur gör jag?
Jag ställer in vitballansen på "pre" och håller WB knappen inne tills "pre" blinkar i sökaren/displayen. tar ett vitt eller grått papper och fokuserar på det och trycker av. 80% av fallen får jag svaret "no good" och får göra om det. mestadels behövs flera färger i bilden, t.ex. skuggor över pappret. dom gånger jag har provar att använda ett "vanligt (typ landskap, porträtt)" foto som referensbild, så blir färgerna alldeles för kalla.
 
Låter som om du exponerar fel, har lyckats få några "no good" när jag testat nu, men bara om jag grovt överexponerar pappret så jag får "blown highlights" över större delar av bilden. Fokusera behöver du inte bry dig om, men exponeringen måste vara bra. Kör du i P, A S eller M läge? Spotmätning eller Matrix?

Om du kör samma procedur men tar ett vanligt kort istället för att göra en "pre WB" bild, hur ser histogramet och highlights infon ut i kamerans LCD ut?
 
Bjirn skrev:
Låter som om du exponerar fel, har lyckats få några "no good" när jag testat nu, men bara om jag grovt överexponerar pappret så jag får "blown highlights" över större delar av bilden. Fokusera behöver du inte bry dig om, men exponeringen måste vara bra. Kör du i P, A S eller M läge? Spotmätning eller Matrix?

Om du kör samma procedur men tar ett vanligt kort istället för att göra en "pre WB" bild, hur ser histogramet och highlights infon ut i kamerans LCD ut?
Hur överexponerar man inte när man vill ta referens bild i solljus? (en vit eller grå yta slår hårt i solljus) :-/

Jag kör P och Materix och oftast 70mm...
 
jolsson skrev:
Hur överexponerar man inte när man vill ta referens bild i solljus? (en vit eller grå yta slår hårt i solljus) :-/

Jag kör P och Materix och oftast 70mm...
Heheh ja med kortare slutare eller en mindre bländaröppning :)
Nä men seriöst, om bilderna blir överexponerade är det nog det som är problemet, det måste ju finnas färginformation i bilden och den försvinner ju om sensorn "slår igenom" på alla kanaler.
 
jolsson skrev:
Hur överexponerar man inte när man vill ta referens bild i solljus? (en vit eller grå yta slår hårt i solljus) :-/
Antingen kör du manuellt som Björn sade eller så kan du ju snabbt använda exponeringskompensationen för att dra ned den några steg medan du tar vitbalansbilden. Själv föredrar jag det senare då det är ett "enhandsgrepp" att exponeringskompensera.
 
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto