Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in skärpa i mörker

Produkter
(logga in för att koppla)

Gip

Aktiv medlem
Detta är egentligen ingen specifik Nikonfråga men nånstans ska den ju ligga.

Jag stod och fotade vid havet i går, det var kolsvart bortsett från några hus som låg långt bort.

Det jag försökte ta kort på var en staty som stod i vattnet, hade jag verkligen velat ha en bild på den hade jag kunnat gå dit på dagtid, men nu var jag ute för att öva på att ta kort i mörkret.

Objektiven kunde inte köras på autozoom eftersom det var för mörkt så jag fick köra manuellt, nu till frågan:

Hur gör man bäst för att kunna få in en bra skärpa i sånt mörker när man ställer in den manuellt.

Jag tyckte att det var skarpt och fint när jag tittade i sökaren, men när jag laddade upp bilderna hemma såg jag att så inte var fallet.
(jag hade stativ och trådlös utlösare så det var inte skakningsoskärpa)

Objketiven var Nikkor 85/1,4 och Sigma 120-300/2,8

Det beror lite på hur långt avstånd till motivet det är, men är det inom några meter kan du ha med en ficklampa att belysa motivet med när du ställer in skärpan. Är det landskapsmotiv som du fotar med vidvinkel är det enklaste att ställa in på oändligt avstånd.

Om du ställer in en liten bländare så ökar du marginalen också. Kör man på största bländaren kan det räcka med att man har ställt in fel på några centimeter.

Till D7D kan man använda den rätt kraftiga fokusbelysningen i 5600-blixten, även om man inte använder blixt till exponeringen. Det har jag haft glädje av ibland för just fokusering i dåligt ljus.
(fast det är förstås inte aktuellt vid landskap)

/Per

Jag brukar använda avståns- och skärpdjupskalorna på objektivet och blända ned några steg. Tyvärr har man ofta rationaliserat bort skärpdjupskalorna på många af-objektiv.

Man kan använda en laserpekare att lysa på föremålet man vill fokusera på. Då får kameran en punkt med mycket hög kontrast att fokusera på.
Man kan även fokusera på hyperfokalen, om man vill maximera skärpedjupet.
Har man inte något intressant i förgrunden av bilden som man vill ha skarpt funkar det, som Gunnar skriver, att bara fokusera på oändligt.
Man bör dock passa sig för att vrida ringen ända till ändläget då många objektiv kan fokusera en bit bortom oändligheten. Bättre isf att fokusera "lite närmare än oändligt" och blända ner.

Jag brukar använda den inbyggda blixten i min Canon 20D.

Har fokuseringen inställd på en knapp på baksidan av kameran & exponeringen på avtrycket. Tar upp blixten för hand, fokuserar med hjälp av att den inbyggda blixten blinkar i snabb takt, när autofokusen låst fäller jag ner blixten och exponerar.

Detta funkar ju förstås bara på någorlunda korta håll ...

Mvh. Kristian

Aha, jag tänkte lite bakvänta och använde största bländaren...men då blir det det tuffare att få skärpan rätt...eftersom jag hade stativ hade jag ju kunnat ställa in den på lång tid, det hade ju inte spelat nån roll om jag hade fått stå där i några sekunder till.

Ett tips om avståndet är lite för långt för en ficklampa är att använda en laserpekare. Det funkar bra i de flesta fall, iaf om man använder en modell med hyggligt stor "prick"

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto