Annons

Ställa in "nodal point", lite funderingar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Pyd

Medlem
Har nyligen införskaffat mig ett kitt för "multi row panorama" (sunway pano-3).
Det jag funderar på är när man ställer in det, så tänkte jag använda mig av två pinnar i djup.
Men, spelar det någon roll:
a) avstånd mellan kameran och första pinnen.
b) avstånd mellan första och andra pinnen.

Har nyligen införskaffat mig ett kitt för "multi row panorama" (sunway pano-3).
Det jag funderar på är när man ställer in det, så tänkte jag använda mig av två pinnar i djup.
Men, spelar det någon roll:
a) avstånd mellan kameran och första pinnen.
b) avstånd mellan första och andra pinnen.

- - -

Nu har jag inte gjort detta själv på ett tag. Men från minnet tror jag det fungerar såhär.
Du behöver nog göra det utomhus om det ska fungera.
Ställ upp pinnarna på "lagom" avstånd. Du får prova dig fram.
Titta i sökaren och vrid kameran så att du precis ser en pinne i kanten av sökaren. De två ska alltså vara i rak linje.
Vrid nu kameran så att pinnarna hamnar i den andra kanten. Om de fortfarande är i linje så har du hittat punkten. Om det inte stämmer förskjut inställningen på kameran och försök på nytt.
Blev det sämre? Då flyttar du bara kameran åt andra hållet.
Gå fram och tillbaka med allt mindre förändringar tills du hittar exakt rätt punkt.

Men min erfarenhet är att man inte ska snöa in på att det måste vara exakt rätt. Med Microsofts ICE så verkar det inte vara så kritiskt. Jag tycker det brukar fungera rätt bra ändå. Men det kanske även hänger ihop med vilket objektiv man fotograferar med.

Lycka till! Det är kul med snygga panoraman.

Tack för svaret!
Dom generella principerna för att få till det har jag nog koll på, det är just om avstånden (se orginalfrågan) spelar någon roll som jag kuckilurar på.

Tack för svaret!
Dom generella principerna för att få till det har jag nog koll på, det är just om avstånden (se orginalfrågan) spelar någon roll som jag kuckilurar på.

- - -
Lagom avstånd. :)
Ju längre avstånd desto lättare att se effekten. Inte för nära inte för långt.
Kan inte vara till större hjälp än så...

Nja, parallaxen minskar med objektavståndet och ökar med brännvidden (egentligen avståndet från ingångspupillen, vilken är projektionscentrum). Så lagom avstånd är snarare nära än långt bort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar