ANNONS
Annons

Ställa in färger på min skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Numeric

Aktiv medlem
Hej!

Jo! Jag håller på med digitalfotografi en hel del och så brukar jag skicka in mina bilder för framkallning. Dock har jag blivit måttligt nöjd över färgerna på bilderna jag fått tillbaka. Så jag tog kontakt med framkallningsföretaget (www.proprint.se) och frågade vad det kunde bero på.

Vi kom fram till att det var min skärm som inte var korrekt kallibrerad (förståss!). Så jag har fått hem en kalibreringsbild för att kunna ställa in min skärm efter deras färger...

MEN! Jag kan inte ställa in min skärm så att jag blir nöjd! Jag änvänder de kontroller som sitter på skärmen för att ställa in färger, kontrast och ljus. Men inställningarna är inte tillräckliga!

Jag har en plattskärm (Samsung SyncMaster 152B).

Jag undrar om det finns mjukvara som man kan ladda in i datorn för att kunna justera färger ännu mer? Eller finns det bättre drivrutiner som jag ska ladda hem? och vilka i så fall?

Har bildkortet något att göra med detta? Jag kan inte hitta färginställningar i bildkortets inställningar. Jag har ett GeForce2 MX/MX 400.

Kan du hjälpa mig??

//Eric

Ja, det finns färgprofilfiler (*.icc) som kan kalibrera skärm med utrustning.

Photoshop, PaintShop Pro, ThumsPlus m.fl. programvaror har ett litet bibliotek med filer som man kan ladda in (ofta hittar du möjligheten i Inställningar/Configuration/Option (eller vad det heter på menyerna).
Skärm och skrivartillverkare har också för det mesta tagit fram icc-filer för sin utrustning.

De flesta dagstidningar m.fl. har ofta också lagt ut icc-filer på sina hemsidor som man kan ladda ned. De filerna är till för att tidningarna vill man skall använda dem för bilder man skickar till dem.

Se också information här på fotosidan:
http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=2170

Ofta finns utrustningar bestående av hård- och mjukvara som skapar färgprofiler eller modifierar befintliga.
Se bl.a.:
http://testcentret.idg.se/produkt.asp?pID=3715

jag skulle nog säga att det är din platta skärm som är haken, platta skärmar har inte samma färgegenskaper som vanliga CRTskärmar, därför sitter många designers fortfarande kvar på CRT skärmar.

dock nu på sista tiden har det kommit ett par bra TFT skärmar som duger för de flesta.

notis: läste i Cap&design ngn månad sen där testade dom ett par TFT skärmar i 20000kr klassen varav endast EN, blev klassad som riktigt bra. fast dom har ju lite större krav än en vanlig dödlig.

Numeric skrev:
Har bildkortet något att göra med detta? Jag kan inte hitta färginställningar i bildkortets inställningar. Jag har ett GeForce2 MX/MX 400.
Ja, grafikkortet kan påverka bilden även om jag inte tror att det är huvudorsaken i ditt fall. Åtminstone tidigare har bildkvaliteten skiljt sig mellan Nvidia, Matrox och ATI där man ibland offrat en del i 2D för att få bra (=snabba) 3D-egenskaper.

Senaste drivrutinerna anses oftast vara bra att ha (men jag tror inte att ditt problem försvinner av det).

Har du förresten läst tråden "Bildstandard på FS" och provat tipsen där? Där står även något om kalibrering av TFT.

Tack för alla svar!! Jag har dock hittat verktyget jag sökte efter. PowerStrip!

Utmärkt för att ställa in färger på skärmen. Nu kan jag växla mellan olika profiler när jag ska göra bilder för webben eller bilder för framkallning! Jag kan verkligen rekomendeta det.

//Eric

Numeric skrev:
Tack för alla svar!! Jag har dock hittat verktyget jag sökte efter. PowerStrip!

Utmärkt för att ställa in färger på skärmen. Nu kan jag växla mellan olika profiler när jag ska göra bilder för webben eller bilder för framkallning! Jag kan verkligen rekomendeta det.

//Eric

Erik, var hittar jag PowerStrip?
/Jesper

Jag hittade det och installerade det men fattar inte riktigt hur det funkar. När jag öppnar programmet och ska till på colour profiles så låser sig hela jävla datorn så jag avinstallerade det igen. Ska dock gör om installationen på min andra PC.

Orkar du så får du gärna skriva några rader om hur det funkar och hur du använder det. Jag behöver kalibrera skärmen för jag levererar färdigretucherade bilder direkt till min bildbyrå och dom är inte alltid helt nöjda med mina färger.

Måste kanske köpe en spyder för att få det ordentligt gjort??

Jesper

Re: Re: Ställa in färger på min skärm?

niklasl skrev:
Ja, grafikkortet kan påverka bilden även om jag inte tror att det är huvudorsaken i ditt fall. Åtminstone tidigare har bildkvaliteten skiljt sig mellan Nvidia, Matrox och ATI där man ibland offrat en del i 2D för att få bra (=snabba) 3D-egenskaper.

Senaste drivrutinerna anses oftast vara bra att ha (men jag tror inte att ditt problem försvinner av det).
Nej, prestandan i 3D har ingenting med bildkvaliteten/färgåtergivning att göra på grafikkort idag.

Det är DACen som har betydelse, samt ett signalfilter som sitter mellan DAC och VGA-kontakten.

DAC betydel Digital to Analog Converter och är kretsen som omvandlar grafikkortets digitala bildsignal till en videosignal som skickas ut till skärmen.

Signalfiltret är ett enkelt skydd som består i ett hög- och lågpassfilter. Det är här du förlorar överlägset mest bildkvalitet. De flesta grafikkort har dåliga filter vilket innebär att de även filterar bort en del av videosignalen. Speciellt vid högre upplösning (video-frekvens) så märks det tydligt. Text blir suddig och oskarp.

Du kan ganska enkelt ofta löda dit en förbikoppling. Givetvis förlorar du eventuell garanti, samt riskerar att skada kortet. Filtret är nämligen till för att skydda kortet mot störningar i signalen som kan komma from skärmen mm. Utan filtret kan tex jordfel, statisk elektricitet och annat lättare skada kortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar