Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in bländare på AE1

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det vet jag väl! Men när jag vrider den åt ena hållet så börjar en röd diod att blinka. Vad betyder den? Ska jag vrida så att det står samma siffra på bländarringen som i sökarfönstret?
 
Nu ska jag gnugga minnesknölarna.
Du får väl en grön diod i sökaren när korrekt exponering är inställd? Röd visar väl felexponering.
Om det inte hjälper med största bländaröppning så får du välja en längre slutartid.
Ska kolla om jag inte har kvar boken om min AE1P som jag hade för evigheter sedan.
Återkommer!
edit:
Nej nej, ingen grön diod, du har väl en bländarskala i sökaren? om nålen pekar på ett värde utanför ditt objektivs bländarområde måste du justera slutartiden.
Eller så virrar jag till det änu mer nu.
 
Senast ändrad:
Tidsförval

Hej. AE-1 har tidsförval. Mao ställ in tid och kameran väljer bländare själv. Bländarringen bör stå på A vanligen. När du flyttar bländarringen från A så tror jag det syns ett M i sökaren. Om du vill ändra bländare välj en annan tid. Dioden varnar för felaktig kombination tid/bländare. Vill du så kan du strunta i den med risk för över/underexp,
 
Glömde en grej i förra inlägget. Om det blinkar rött när bländarringen står på A så har du för lång eller kort tid. Justera tiden så lungar dioden ner sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.