Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ställa in bakgrundsbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

tomaseds

Aktiv medlem
Håller på lite å labbar med studioblixtar. Jag vill ha vit bakgrund så jag har satt en av blixtarna så den slår i väggen.
Min fråga är hur mycket jag ska blåsa på med denna. Ska jag eftersträva att det blir så ljust att det blir "överexponerat" (vore ju rimligt för att det verkligen ska bli vitt).
Finns det inte risk för problem om modellen får för starkt ljus bakifrån? "Kanterna" och framförallt hår kan väl bli skumma å fula.

Självklara svaret är "testa". Jag har dock inte nån att testa på just nu, utan vill ha lite tips hur ni gör i praktiken. Låter ni bakgrunden klippa vid fototillfället eller fipplar ni efteråt i Lightroom/PS/...?
 
Jag låter ljuset sköta så mycket som möjligt, mest för jag sitte rpå en kass dator så orkar inte med för mycket photoshoppande.

Jag funderar mest på vilken typ utav vägg du har, bara vit går att få vit för vara arrogant.

Visst tusan kan du bränna(överxponera) med reflekterande ljus, det spelar ingen roll vart eller hur ljust kommer. Är det för hårt är det för hårt. Nackdelen med att låta ljuset studsa är att du får väldigt liten kontroll på den i mindre miljöer.

Jag tycker du svarar på din fråga själv, testa dig fram. Har du ingen att testa på, skaffa dig det :)
 
Prova att belysa så jämnt som möjligt på en vit yta och börja med att överexponera 1 till 1,5 steg... Placering av modell/styrka på ljuset påverkar överstrålning - dvs att ljuset studsar tillbaka och belyser modellen bakifrån.

Som sagt.. prova dig fram...

Mvh /Peter
 
Det är ingen fara med ljuset från väggen,men modellen måste ut en bit från bakgrunden,alltså inte vara för nära densamma.Testa dej fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.