Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Städa H3D 31
- Trådstartare enik
- Start datum
snap01
Aktiv medlem
jaha då sket det sig. Skulle rengöra sensorn som jag gjort sedan min första 1ds så fick jag två repor. Ändå gjorde jag som vanligt först blåsa bort allt löst skit o sedan kolla med visible dust lampan att inget som kan skada glaset är kvar. Sedan körde jag visible dust penseln o det var fortfarande inte rent så då körde jag våtrengöring. Efter det så satt det två repor på glaset som syns om jag gör en exponering.
Jag har gjort rent sensorer massor med gånger utan problem o nu så sitter det två feta repor.
Frågan är vad skiten som repade glaset satt? Om det satt något i visible dust penseln? ändå så blåste jag den med special tryckluft samt förvarade den i sin box. Någon som vet vad det kostar att byta glaset på D700?
Jag har gjort rent sensorer massor med gånger utan problem o nu så sitter det två feta repor.
Frågan är vad skiten som repade glaset satt? Om det satt något i visible dust penseln? ändå så blåste jag den med special tryckluft samt förvarade den i sin box. Någon som vet vad det kostar att byta glaset på D700?
cowboy
Aktiv medlem
Trist
Visible dust-borstarna är ju så mjuka (och man sveper ju bara lätt över glasytan) att jag har svårt att tänka mig att ett gruskorn inkilat i borsten skulle kunna repa glas.
Man blåser ju dessutom penseln med ett ganska smalt men starkt flöde med burkluften så alla eventuella fasta partiklar bör ju effektivt fara ur penseln.
Frågan är vad skiten som repade glaset satt? Om det satt något i visible dust penseln? ändå så blåste jag den med special tryckluft samt förvarade den i sin box.
Visible dust-borstarna är ju så mjuka (och man sveper ju bara lätt över glasytan) att jag har svårt att tänka mig att ett gruskorn inkilat i borsten skulle kunna repa glas.
Man blåser ju dessutom penseln med ett ganska smalt men starkt flöde med burkluften så alla eventuella fasta partiklar bör ju effektivt fara ur penseln.
snap01
Aktiv medlem
visst det har funkar i 5 år men den här gången gick det inget vidare. Jag har gjort rätt i alla led men ändå så måste det ha legat/suttit någonstans något som repat glaset. Ingen som vet vad det brukar gå på att byta glaset?
benjamineidem
Avslutat medlemskap
visst det har funkar i 5 år men den här gången gick det inget vidare. Jag har gjort rätt i alla led men ändå så måste det ha legat/suttit någonstans något som repat glaset. Ingen som vet vad det brukar gå på att byta glaset?
Haha, du lyckades verkligen ta över tråden
macrobild
Avslutat medlemskap
Ove . Är det repor eller spår av rengöringen som ser ut som repor?
Jag har gjort rent kameror sedan D1 kom och aldrig lyckats repa glaset.
När Lars Kjellberg och jag skrev första artikeln om sensorrengöring någon gång 2001, 2002 så hade Lars fått en lös Phillips sensor 24x36mm som vi testade på för att se reptålighet etc
Nikon borde kunna byta täckglasskivan överst, dvs om uppbyggnaden är densamma.
När Lars Kjellberg och jag skrev första artikeln om sensorrengöring någon gång 2001, 2002 så hade Lars fått en lös Phillips sensor 24x36mm som vi testade på för att se reptålighet etc
cowboy
Aktiv medlem
Nu är vi långt från trådstartarens fråga.... Sorry.
Jag har rengjort DX-sensorer (blåst med blåsa, penslat med Visible Dust, våtrengjort med Eclipse) massor av gånger utan minsta problem.
Men när jag för första gången blötrengjorde D3-sensorn lyckades jag på något sätt komma åt glasytan med gummispatteln. Resultaten blev ett kraftigt avlångt märke (ungefär som gummiresterna när man suddat med ett suddgummi) i glaset. "Spåret" syntes med blotta ögat.
Jag blev såklart helt förfärad, "gummispåret" syntes starkt på testbilderna och jag trodde först att jag repat sensorglaset.
Jag gjorde ytterligare ett antal våtrengöringar (denna gången oerhört mycket försiktigare...) och gummispåret försvann.
Jag använder Digi-Pad spattlar, Pec-Pad "wipes" och Eclipse rengöringsvätska.
Men som Mikael skriver: D700s vibrerande lågpassfiltrer kan ju vara ömtåligare än "vanliga" sensorglas.
Enik, ursäkta att jag bidragit till att tråden blivit OT.
...Är det repor eller spår av rengöringen som ser ut som repor?....
Jag har rengjort DX-sensorer (blåst med blåsa, penslat med Visible Dust, våtrengjort med Eclipse) massor av gånger utan minsta problem.
Men när jag för första gången blötrengjorde D3-sensorn lyckades jag på något sätt komma åt glasytan med gummispatteln. Resultaten blev ett kraftigt avlångt märke (ungefär som gummiresterna när man suddat med ett suddgummi) i glaset. "Spåret" syntes med blotta ögat.
Jag blev såklart helt förfärad, "gummispåret" syntes starkt på testbilderna och jag trodde först att jag repat sensorglaset.
Jag gjorde ytterligare ett antal våtrengöringar (denna gången oerhört mycket försiktigare...) och gummispåret försvann.
Jag använder Digi-Pad spattlar, Pec-Pad "wipes" och Eclipse rengöringsvätska.
Men som Mikael skriver: D700s vibrerande lågpassfiltrer kan ju vara ömtåligare än "vanliga" sensorglas.
Enik, ursäkta att jag bidragit till att tråden blivit OT.
snap01
Aktiv medlem
Ove . Är det repor eller spår av rengöringen som ser ut som repor?
Det ar tva repor. Jag har oxa gjort rent sensorn sedan 1ds o aldrig haft nagot strul nu siiter det bevisligen tva repor som syns nar man tar bilder. Jag ska lamna den till Nikon nar jag kommer hem fran jobbet. Kameran ar kvar hemma for den ar kord.