Annons

SSD eller HDD?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du tittar på vad tillverkare av SSD garanterar så kommer du att få mycket svårt att hitta någon som garanterar ens ett år utan spänning. Detta är ett problem för industriklassade SSD, för konsumentversioner är det nog ännu värre. Detta är ett faktiskt problem för företag med produkter som har diskar med SW på och då produkterna kan hamna i lager lång tid innan de används.

Jag har inte sett något sådant vilket kanske beror på att det inte finns ett problem på samma sätt där. En SSD tappar minnet uatn spänning, det är bara fråga hur fort det går.

För lagring väljer jag, hittills, genomgående HDD. Enkel teknik för dataräddning vid en eventuell diskkrasch. Oftast upplever jag ingen flaskhals vid redigering mot HDD heller, jag har sällan eller aldrig några situationer där jag vill titta på eller redigera ett stort antal stora filer tidskritiskt.

SSD använder jag för OS, applikationer och ibland för arbetsdisk.

SSD är bra för att det är snabbt, men oftast är inte läs och skrivhastighet ett problem för att jobba med foton eller ens film. Jag har 2 SSD i min stationära, en 1tb och en 256gb. 1tb är där alla program och operativsystemet ligger, 256gb har några andra filer som är hastighetskrävande och jobbar som "scratch disk" för vissa program.

För lagring har jag ingenting alls i datorn, utan lagrar det på en server, detta då jag genererar mellan 2-3tb per år så hade fyllt chassit med diska rätt snabbt. här är begränsningen nätverket (gigabit internt i bostaden) och det fungerar bra.

Satsa på hårddiskar för bulklagring. Lägg de kronorna du sparar jämfört med SSD på att ha större diskar och på backup. Om du inte har möjlighet att köra exempelvis en NAS, kör externa hårddiskar. Tänk också på att även om det ligger på en extern hårddisk så hjälper inte det vid vattenskada eller brand. Man vill helst ha en backup i en annan byggnad/ort. vissa NASar har inbyggt stöd för att synka till andra ställen, jag har en egen lösning med en server till på annan ort och en server som sköter backuper mellan dessa, men jag jobbar med det här böset också och en "off the shelf"-lösning är nog bättre för de flest.

Gällande hur bra en HDD mot SSD håller i ett sånt här användningsområde så spelar det knappast någon roll. Hårddiskar är idag väldigt hållbara, men samtidigt sliter den här typen av användande väldigt lite på en SSD. Jag har hårddiskar som är 15 år gamla med extremt många timmar drift som fortfarande rullar klockrent, och jag har SSDer som är runt 10 år som fortfarande rapporterar som felfria. Det tar dock inte bort från att backup är extremt viktigt. Tro mig, vi har haft nästan helt nya lagringsenheter med prislapp långt över 100 000kr som kraschat.

Alla hårddiskar kommer att gå sönder, allt ifrån DOA till 60år. O andra sidan efter 60 år finns det väl inget datasystem som kan läsa datan...
Personligen väljer jag vanlig HD till att spara data och dess backup.
En i datorn 7200rpm.
En i bokhyllan 5400rpm.
En på jobbet 5400rpm.
Alla av samma storlek, ingen från samma batch, kanske olika tillverkare.
Att jag väljer det har 2 anledningar.
1 billigare.
2 större och därmed färre.

Fundera på hur du vill att din backuprutin skall fungera.
och det finns ytterligheter:
Allt från: Jag gör min manuellt när jag känner att jag fotat ngt viktigt. Det blir inte enklare.
Till: NAS som backar upp sig själv till annan NAS i realtid utan raderingsfunktion. Men JAG behöver inte det.

Många nämner RAID i tråden. Man måste vara medveten om att RAID är säkerhet, inget annat.
RAID är inte backup.
Personligen skulle jag aldrig använda ngt annat än RAID 10, spegling, med hot swap. Det finns andra mer avancerade RAIDkonfigurationer. Men de är mer till för hastighet. Och det har jag absolut ingen användning av hemma.
Skulle jag börja använda NAS och det går för sakta så hade jag valt att lägga filer på en intern SSD när jag jobbar med filerna o sedan flytta över dem till NASen.

... Många nämner RAID i tråden. Man måste vara medveten om att RAID är säkerhet, inget annat.
RAID är inte backup.
Personligen skulle jag aldrig använda ngt annat än RAID 10, spegling, med hot swap. Det finns andra mer avancerade RAIDkonfigurationer. Men de är mer till för hastighet. Och det har jag absolut ingen användning av hemma.
...
RAID är för säkerhet och/eller hastighet. Alla RAID konfigurationer > 0 ger feltolerans. Hotswap eller inte beror på kabinettet.
RAID 10 är spegling och striping -> bäst prestanda.
Ren spegling är RAID 1.
Själv skulle jag rekommendera RAID 5 för hemma bruk eftersom overhead för feltolerans är lägre än för andra konfigurationer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar