Annons

sRGB och spyder

Produkter
(logga in för att koppla)

Nali

Aktiv medlem
Har läst & sökt en massa i forumet men finner inget svar på mitt problem.

*Jag har kalibrerat min skärm med spyder2express och har den skapade profilen aktiv.
*Jag arbetar endast med sRGB i PS, och sparar bilder för webben som sRGB.

Problemet är att de sparade bilderna inte ser ut på samma sätt som i PS när de visas i acdsee/firefox. DÄREMOT framkallas de precis så som de ser ut i PS när jag skickat in till Crimson med sRGB profilen.

Om jag däremot väljer att arbeta i profilen "Spyder2express" samt spara bilderna i med denna så visas det rätt resultat hela vägen, PS - acdsee - firefox. Så egentligen skulle mitt problem vara löst genom att jag bara arbetar med denna profil. MEN har blivit tillsagt att man endast skall spara som sRGB för web.
(Skulle gissa på att bilderna blir rätt vid framkallning även om jag arbetat med "spyder2express" profilen, men har ej testat.)

Här är två länkar till bilder för att visa på skillnaden. Den första är hur bilden ser ut i PS (med sRGB) samt som framkallad bild. Här är den dock konverterad till "spyder2express" innan uppladdning. Färgerna stämmer mellan PS och firefox! http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1357511&target=_blank

Den andra bilden är nedsparad som sRGB. Tydlig skillnad mellan PS och firefox/acdsee/framkallning syns. http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1355550&target=_blank

Vet att det är många liknande frågor i temat men hoppas någon ändå orkar ta sig tid..Tacksam för svar eller funderingar!
 
Vid närmare granskning ser jag att det samma gäller flera av mina bilder, innan jag ens hade kalibrator. Ser olika ut på weben/acdsee jämfört med PS fast man har sRGB profil både som working och assigned. Antar det inte ska vara någon direkt synbar skillnad om allt står rätt till? Eller har det något med kalibreringen att göra ändå tro, eftersom det blir rätt (stämmer mellan PS och firefox) när jag väljer spyder profilen? Att spyderprofilen i windows tar över/ersätter sRGB standarden i firefox typ, men att man i PS måste välja detta själv..
 
Ytterligare uppdatering

Nu har Ove testat på sin dator med mina bilder och tydligen uppstår samma problem hos honom också. I webbläsaren ser bilden väldigt olik ut jämfört med PS. Så.. fast det är sRGB så visas bilden med mer konrast och färg i firefox/explorer jämfört med hur den visas i PS.

Den bild som jag valt att spara med profil "spyder2express" visas däremot rätt i både PS & firefox/explorer. Samt att den ser ut så som sRGB gör i PS. Kan kanske bero på att vi båda har just spyder2express kalibrerade skärmar? Någon annan som har lust att prova?
 
Re: Ytterligare uppdatering

Nali skrev:
Någon annan som har lust att prova?

Nej, men jag kommer att följa tråden med spänning eftersom jag upplever exakt samma sak med min dator och Spyder2express.

Bilderna ser mkt bra ut i PS och Crimsonkopiorna ligger mkt nära skärmbilden men färgerna blir konstiga i Internet Explorer.
 
Jag har kollat mina bilder från Hovs Hallar och det är en liten avikelse i mättnad och kontrast. Det är aningens mer i browsern än i PS. Men inte så stor skillnad som din bild. Men det syns om man jämför. Hmmm intressant.
 
Är det inte så att PS dels tar hänsyn till vilken profil bilden är sparad i och dels vilken profil skärmen använder?

Dvs läser in bilden som sRGB och sedan anpassar så att den visas så korrekt som möjligt mha profilen man skapat för skärmen.

Firefox förutsätter helt sonika att bilden är sRGB och antar att även skärmen är det. Dvs ingen färghantering alls, det får bli som det blir.

Tyvärr är även många bildvisare dåliga på att göra rätt.
 
Nali skrev:
Om jag däremot väljer att arbeta i profilen "Spyder2express" samt spara bilderna i med denna så visas det rätt resultat hela vägen, PS - acdsee - firefox. Så egentligen skulle mitt problem vara löst genom att jag bara arbetar med denna profil. MEN har blivit tillsagt att man endast skall spara som sRGB för web.

Problemet är bara att om du konverterar till din skärmprofil kommer det se bra ut på din skärm, men med stor sannolikhet kommer det se dåligt ut på andra skärmar.

Det finns en myt att om du använder sRGB så visas bilderna korrekt på webben. sRGB är bara ett genomsnitt av vanliga skärmar. Det innebär att om du har en skärm som inte har egenskaper som motsvarar sRGB så kommer inte program som firefox visa bilderna korrekt. Tyvärr är det alltså omöjligt att få en korrekt färgåtergivning på webben idag.

Stefan
 
Hmm.. förstår inte riktigt hur du menar. Framkallningen stämmer överrens med sRGB som bilden visas i PS, men inte om den visas i firefox. Om nu skärmen klarar av att visa hur bilden egentligen ser ut i PS borde ju även webläsaren göra det(?).

Hade fått för mig att en bild som jag justerat och sparat i ex sRGB på min kalibrerade skärm även skulle visas likadant på en annan kalibrerad monitor, så länge man då öppnar den i PS eller annat prog som visar rätt. Fast du syftade kanske mer på den felvisning som blir i webbläsare utan stöd för profiler?

När det gäller att spara som spyder2express profil så visades bilden rätt även på Oves skärm, som visserligen är kalibrerad med samma kalibrator.. Vore intressant om någon annan med kalibrerad (ej spyder2express) skärm ville prova om det blir samma resultat på deras skärmar. För OM det blir "rätt" så verkar ju det vara ett bättre alternativ än att spara som sRGB, iaf om man vill veta att bilden ser precis likadan ut på min skärm som på andras kalibrerade skärmar.(Ok, allt detta kanske inte är såå viktigt, men vill mest förstå hur det fungerar och är tänkt. Det viktiga är väl att framkallningar stämmer överrens)

Har kollat på flera bilder och det är ju helt klart synbar skillnad mellan PS och firefox. Nu har jag dock ställt in acdsee så att den visar bilderna rätt (med resultatet att alla bilder ser "lite tråkigare" ut :) ) Är det så för alla att man måste ta med denna "förändring" då man redigerar en bild och ska slänga upp den på ex fotosidan? Eller är det jag som klantar till det?
 
Nali skrev:
Hmm.. förstår inte riktigt hur du menar. Framkallningen stämmer överrens med sRGB som bilden visas i PS, men inte om den visas i firefox. Om nu skärmen klarar av att visa hur bilden egentligen ser ut i PS borde ju även webläsaren göra det(?).

Nej, eftersom Photoshop använder din skärmprofil för att konvertera bilden så att du får rätt utseende på den. I Firefox sker inte denna konvertering, så där måste du göra det själv. Om alla andra hade likadana skärmar som du skulle det inte vara några problem. Men nu har dem inte det, utan varje skärm har sin egen färgåtergivning.

Stefan
 
Nali skrev:

När det gäller att spara som spyder2express profil så visades bilden rätt även på Oves skärm, som visserligen är kalibrerad med samma kalibrator.. Vore intressant om någon annan med kalibrerad (ej spyder2express) skärm ville prova om det blir samma resultat på deras skärmar. För OM det blir "rätt" så verkar ju det vara ett bättre alternativ än att spara som sRGB, iaf om man vill veta att bilden ser precis likadan ut på min skärm som på andras kalibrerade skärmar.
Den visas rätt i Photoshop, eftersom det programmet ser att du har en bild som har en viss bestämd färgrymd och sedan konverterar bildens färger till den skärmens färgrymd. Ser du bilden korrekt i en webbläsare är det mer en slump, eller snarare att din skärm och Oves har liknande egenskaper.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.