Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder2 Suite och vista: "fastnar" inte

Produkter
(logga in för att koppla)

ture

Aktiv medlem
Sambon och jag har lite problem med att få vår nyinköpta Spyder2 Suite att samarbeta med hennes Vista-dator.

Det går fint att köra igenom kalibreringsprogrammet och vi kommer till den sista skärmen där man kan växla mellan "före" och "efter", och det är en tydlig skillnad på de två lägena. Så fort man avslutar programmet återgår skärmen dock till "före"-läget, och vi kan inte hitta något sätt att ändra på det.

Vi har valt den Spyder-genererade profilen som standardprofil för skärmen i Vistas inställningar för färghantering. Kör man "ColorVisionStartup"-programmet (som installerats i Autostart-mappen) manuellt, så säger det att det laddat profilen, men det händer inget på skärmen.

Hur får man kalibreringen att "ta"?

(Eller är det så enkelt att kalibreringen inte alls påverkar icke-färghanterande program, så att det inte ska synas någon skillnad om man inte kör t.ex. Photoshop? Fast nog brukar väl sådana här profiler innehålla en LUT som laddas i videokortet och därigenom påverkar allt?)
 
Jag har haft samma, eller liknande problem. När man startar datorn så ska startprogrammeet för Colorvision dra igång. Det gör det, och färgerna justeras. Sedan justerar Vista tillbaka färgerna, och man behöver starta Colorvision igen. Då blir det rätt.

Jag har spekulerat i att det har att göra med att min Vistainstallation är ganska ålderstigen. Ska installera om och se om det blir bättre.
 
Jo, jag har läst om att Vista har en irriterande förmåga att "nollställa" LUT:arna lite då och då, men för mig är alltså problemet att de aldrig verkar laddas över huvud taget, utom just inuti kalibreringsprogrammet.
 
Kolla att du inte har igång Adobe Gamma, eller något annat program som grejar med det. Om man har någon speciell variant av grafik-drivare kanske det också strular.
 
Har samma problem utan att ha lyckats lösa det. Störigt värre! Den läser in den för att sekunden efter åter göra bilden blå.
 
Jag har precis samma problem på min jobbdator (med Vista x64) och iMatch som hör till Gretags kalibrator.

Jag har löst det genom att göra en genväg till programmet i startup-mappen och kör det manuellt närhelst datorn behagar tappa färgprofilen.

Ingen lösning egentligen, men man kommer runt problemet i alla fall.
 
Ligger spyder2 som standadfärgprofil till bildskärmen?
Högerklicka på skrivbordet och välj:
Bildskärmsinställningar/ Avancerade inställningar/Färghantering/Färghantering.
På min Pc ligger då spyder2express.icm som standard,
Ligger det flera profiler där,ändra då.
Christer
 
Jag fick det här svaret från Colorvisions support i Schweiz:


About the problem with the profile after exiting the application or booting up the system: This is a problem forced by the graphic drivers. Their control panels need longer to boot than the ColorVisionStartup which gave them the chance to overwrite the data we just wrote to the lookuptable of the graphic adapter.

Depending on your graphic card you can disable the control panel. For nVidia-Cards it's a program called either "nvcpl.dll" or "nwiz.exe" and for ATI it's a programm called "cli.exe". All these programs will be started via the registry, so you'll need a startupmanager to disable them, or you can use the windows-tool "msconfig".

I vårt fall verkar det mest akuta problemet, att profilen inte laddades alls, dock ha löst sig med en enkel omboot...
 
Är det någon som lyckats komma runt problemet med att colorvisions färgprofiler laddas bort av vista? Alltså att stänga av drivrutinens profilladdare som colorvistions support hänvisar till? Hur gör man?
 
En enkel lösning om man orkar med det - jag gör det iallafall, är att bara lägga en länk till profilladdaren på tex skrivbordet och klicka en gång när den har gått tillbaka till okalibrerad skärm så får du den rätta profilen inladdad. Är ju inte automatiskt men funkar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.