Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder 2 och två monitorer

Produkter
(logga in för att koppla)

MikeTheBike

Aktiv medlem
Har nu skaffat en LCD skärm till så jag kan använda CS2 på optimalt sätt. Mitt grafikkort tillåter två skärmar och jag kan uppenbarligen ha två olika profiler till dessa (åtminstone ser det ut så under settings) Jag har däremot inte kommit på hur min Spyder 2 kan kalibrera min skärm nr 2? När jag startar Spyderprogrammet talar den snyggt om att båda skärmarna behöver kalibreras men hur gör jag? Den verkar bara vilja kalibrera skärm nr 1 (primary). Någon men kunskap där ute?

MikeTheBike skrev:
Har nu skaffat en LCD skärm till så jag kan använda CS2 på optimalt sätt. Mitt grafikkort tillåter två skärmar och jag kan uppenbarligen ha två olika profiler till dessa (åtminstone ser det ut så under settings) Jag har däremot inte kommit på hur min Spyder 2 kan kalibrera min skärm nr 2? När jag startar Spyderprogrammet talar den snyggt om att båda skärmarna behöver kalibreras men hur gör jag? Den verkar bara vilja kalibrera skärm nr 1 (primary). Någon men kunskap där ute?

Flytta applikationens fönster till den skärmen du vill kalibrera?

Kollade precis i min kartong och Ja, man måste ha PRO. Vet inte om man kan uppdatera/uppgradera dock. Men spyder 2Pro fixar dubbla skärmar, men inte XP, enligt matrox support (och de borde veta). Ska du bara ha verktygen på den ena så kan den ju vara kalibrerad på en höft..

Ok toppen, nu vet jag. Visst, för det mesta ska jag bara ha verktygen där men jag tänkte att ibland vill man ha ett bildvisningsprogram där för förhandstitt. Tycker Bridge är kass för det. Men jag får nog kalibrera på känsla. Tack för ditt svar.

micke

Spyder 2 Pro Studio krävs för dubbla skärmar, och ja Windows XP fungerar utmärkt med dubbla profiler för de olika skärmarna, om drivrutinen för grafikkortet är skrivet så windows tror att det är två olika kort med olika skärmar.

Med ATI fungerar det, då ser du två separata kort och skärmar i enhetshanteraren. Kör det själv. Vet att Nvidia ska ha ett läge där windows ser separata skärmar. Och så borde även matrox ha det. Men om drivrutinerna är skriva så att Windows XP bara ser ett kort, då klarar det bara en profil också.

Damocles skrev:
Spyder 2 Pro Studio krävs för dubbla skärmar, och ja Windows XP fungerar utmärkt med dubbla profiler för de olika skärmarna, om drivrutinen för grafikkortet är skrivet så windows tror att det är två olika kort med olika skärmar.

Med ATI fungerar det, då ser du två separata kort och skärmar i enhetshanteraren. Kör det själv. Vet att Nvidia ska ha ett läge där windows ser separata skärmar. Och så borde även matrox ha det. Men om drivrutinerna är skriva så att Windows XP bara ser ett kort, då klarar det bara en profil också.

OK detta förklarar varför jag faktiskt ser två grafikkort i enhetshanteraren. Då är egentligen bara frågan om jag kan uppgradera till Pro Studio. Såg på amerikanska hemsidan att där kan man kan så jag får ta och ringa Scand. Photo. Tack för svaret!

Ja, då ska det fungera, sen om det är värt uppgradering är en annan femma. Jag köpte Pro Studio versionen från början, och kan mig veterligt inte dra mig till minnes att jag verkligen har haft behov av dubbla kalibrerade skärmar då jag enbart använder den ena för paletterna. Enda fördelen är för web-saker ibland då jag har en TFT och en CRT.

Det finns en omständit sätt du kan göra för att skapa en profil för den andra skärmen. Stäng av den första skärmen, skapa sedan profilen för skärm nummer 2, och sätt in den manuellt i egenskaperna för den skärmen. Då känner iaf alla program som hanterar profiler av den.

Sen om Spyders program som startar applicerar den så du får den även för resten av programmen eller bakgrunden i windows låter jag vara osagt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar