Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sprillans K10D med på resan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jaha, ja. Då har jag inte den senaste versionen. Måste nog avsätta lite tid till manualen ...

/Jimmy

Du håller helt enkelt in "MENU"-knappen medans du slår på kameran. Då står det i displayen.

jido skrev:

Och en sak till: vilket minneskort är lämpligt?

Jag kör med Corsair 133x och det fungerar väldigt fint. Framförallt är det snabbt när jag tankar över bilderna till datorn via kortläsaren. Köpt på webbhallen, man får typ två Corsair för samma pris som ett SanDisk på samma Mb. :)

Hälsar
R

jido skrev:
Tack för hjälpen allihop!

En sista fråga: är det vettigt att uppdatera mjukvaran i kameran direkt eller finns det någon anledning att vänta? (Jag har t.ex. sett att det innan senaste firmware-uppdateringen gick att justera fokuseringen via menyn. Men att den möjligheten försvann iom uppdateringen.)

Nja, K10D har en inbyggd service funktion som är tänkt att endast användas av auktoriserade Pentax tekniker. Några hackare på nätet knäckte koden till menyn, så vad Pentax gjorde var att de ändrade koden när de gjorde en ny uppdatering. Service funktionen finns fortfarande kvar, men den har inte blivit knäckt än. Om den blir knäckt, kommer Pentax troligen att hitta på en ny kod till nästa firmware igen. En katt-och-råtta lek...

v1.11 är en bra firmware, men det kommer att komma ut en ny snart. Kanske innan sommaren, annars blir det till hösten. Varje firmware version innehåller de tidigare.

Som vanligt blir det några buggar som fixas, några nya funktioner läggs till, och ibland introduceras även nya buggar (som hände med v1.10 versionen).

Hälsar
R

jido skrev:
Om ISO på OK-knappen betyder att kameran visar iso-värdet när man trycker in OK hade kameran det från start. Betyder det att det är senaste firmware i den?

Nej.
Senaste firmware innebär att du håller in OK knappen och ändrar ISO med främre inmatningshjul. Du kan även lägga in ISO ändring på "det andra" hjulet i Av och Tv lägena. När du ändrar ISO manuellt, så hoppar kameran ur Auto ISO om du hade det läget på. För att återkomma till Auto ISO så håller du nere OK knappen samtidigt som du trycker ner Gröna-knappen.

I Sv och TAv lägena så är OK+inmtningshjul en helt onödig funktion, för i Sv styr du ISO med inmatningshjulet iaf och i TAv läget så är ISO alltid automatiskt, så där ska man ej kunna ändra ISO manuellt.

Nya mjukvaran ger även möjlighet att använda den inbyggda blixten som styrenhet för trådlös blixtkommunikation med externa blixtar, och du kan använda sync på andraridån utan dubbel-blixt effekt. (en bugg som rättades).

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar