Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spricka i sökaren K10 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

rogerale

Aktiv medlem
Hej.
Satt och rengjorde sökaren på min Pentax K10 när jag fick se ett horisontellt streck mitt i sökaren, efter lite undersökning verkar det som är en spricka på någonting inne i sökaren.

Jag har tittat på mattskivan men den ser hel ut även det yttersta på sökaren är helt.
När jag drar reglaget för synkorrigering till vänster så blir sprickan synlig.
Är det någon som skulle vilja kolla på sin kamera om det är samma där.

Roger

Är den helt rak och mitt i sökaren kanske det är en ledning till en autofokuspunkt?

Om jag tittar på sökaren (inte gennom) ses en reflex eller nått som lite liknar en spricka, men den är iof inte precis i mitten. Genom sökaren ser jag inget sprickliknande.

Den är helt rak och mitt i sökaren. Den går hela vägen uppifrån och ner i mitten på strecket är den anningens förstorad.

Jag har visserligen ingen K10, men om det är ett vertikalt streck (d v s uppifrån och ned) som flyttar sig i sidled i förhållande till mattskivan när man ändrar ögonposition och bara syns när okularet är inställt på exterm pluskorrigering så är det troligen överkanten på prismat du ser. Det är i så fall helt OK, man kan se fenomenet i alla pentaprismasökare om man är tillräckligt närsynt :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar