Annons

Spricka i kamerahuset

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag ser det på dina bild så är ju hela bottenplattan "utböjd". (den delen där man normalt fäster kamerahuset mot ett stativ.) Den lilla sprickan har ju uppkommit just eftersom den andra delen av huset är utböjt. Kan inte vara så att kameran och stativ har vält? Alternativt kan väl vara att objektivet slagit emot något med kraft.
Om det där går på garanti så har du en rejäl tur, men det är bara mina spekulationer förstås. Ett magnesium-chassie böjs inte bara av sig självt.

meLf skrev:
Lite offtopic.

jag råkade bryta av minneskortsluckan till D50 för ett par månader sen, har planerat att epoxylimma den rätt länge men inte fått det gjort.

Skruvade iallafall bort luckan tar c:a 20 sek två krysskruvar.
har mailat Nikons support för att kolla upp ifall det kan gå att köpa lös en lucka.

Fick dock till svar att jag var tvungen att skicka in den på rep.

Jag pajjade luckan på min D100 för ett antal år sedan. Beställde en ny (att skruva dit själv) hos Lasses Kameraservice i Björknäs. Kostade under hundringen.

Alltså, att byta ut hela huset på en 30D lär väl knappast vara en enkel operation som man råds att gör själv. Troligen måste kameran dessutom kalibreras efteråt.

Hemma ifrån medelpad nu efter 1 vecka...

Vet inte hur skadan kan ha uppstått faktist, äger inget stativ och har aldrig haft kameran på stativ.

Frågan för mig nu är ifall man ska beställa en ny "lucka" eller lämna in den på reparation?

Om du lämnar in den på Infocare så får du nog räkna med att ha borta kameran ca 4 veckor om du inte CPS nummer.

/M

Canon säger att dom lagar den gratis, och du funderar på att köpa en lucka för 750kr och byta själv ?
Som någon sa tidigare här. EF-fattningen sitter ju i främre skalhalvan... det är säkerligen så att du måste kalibrera om fokus efter ett sådant ingrepp.

Ja, men EFTER att du bytt bakre halvan av höljet.
Antar att du måste lätta på främre delan av huset oxå...

Man ser pa din bild att den framre halvan ar stukad. Den bakre delen ar som du sager sprucken, men det beror ju pa att den framre delen ar stukad. Om du tror det hjalper att byta bakre delen, fine with me. Du forstar sakert att ett kamerachassie inte bara spricker utav sig sjalv.
Du verkar inte lyssna pa de rad du far av oss.
Funderar just pa varfor jag ens engagerar mig i din fraga.
Jag lovar att inte blanda mig i mer.

Mattias Leppäniemi skrev:
Om du lämnar in den på Infocare så får du nog räkna med att ha borta kameran ca 4 veckor om du inte CPS nummer.
Sånt där är extremt dåligt. En reparationsverkstad borde kunna planera tillräckligt bra för att man ska kunna lämna in sin kamera på morgonen och hämta den på kvällen (under förutsättning att reparationen inte tar mer än en dag).
Bilverkstäder klarar att göra ganska omfattande reparationer på bilar på en dag, så det är rätt sällan man behöver ha bilen inlämnad längre än så. Kameraverkstäder borde inte vara sämre.

niklas_b skrev:
Jag pajjade luckan på min D100 för ett antal år sedan. Beställde en ny (att skruva dit själv) hos Lasses Kameraservice i Björknäs. Kostade under hundringen.

Tack för tipset.
Ska kolla upp det då det som sagt är löjligt lätt att byta själv.

MWPhoto skrev:
Man ser pa din bild att den framre halvan ar stukad. Den bakre delen ar som du sager sprucken, men det beror ju pa att den framre delen ar stukad. Om du tror det hjalper att byta bakre delen, fine with me. Du forstar sakert att ett kamerachassie inte bara spricker utav sig sjalv.
Du verkar inte lyssna pa de rad du far av oss.
Funderar just pa varfor jag ens engagerar mig i din fraga.
Jag lovar att inte blanda mig i mer.
Förstår nu vad du menar.
Du har rätt, det är den främre delen.
Tänkte fel gällande konstruktionen.

Men kameran får glida in på reparation så som det ser ut nu.

Gällande hur skadan kan ha uppstått så står jag fortfarande och ser ut som ett frågetecken...

Kan bara tänka mig att det skulle hänt medan kameran suttit på stativ.

Kanske behöver bara bakre kåpan bytas. ser ut som att den främre halvan böjs ut av den bakre. och bara har hamnat i kläm.

Luckan kostade föresten 200:- inkl frakt från Lasses kameraservice.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar