ANNONS
Annons

Spray är skit

Produkter
(logga in för att koppla)

Liax

Aktiv medlem
Tänkte bara utfärda en varning till er som funderar på att köpa en domän och sedan lägga den på Sprays webbhotell. Gör inte det.

Framförallt ska du undvika Sprays webbhotell om du tänker installera en fotoblogg eller på annat sätt använda en databas.

Sedan jag skaffade min domän för snart ett år sedan har det mest varit strul. Det började med att jag inte kunde komma åt min fotoblogg på kvällarna och en stor del av helgerna. Något som minst sagt dödar glädjen med bloggandet.

Därefter var sidan helt plötsligt nere långa stunder även under dagtid. Och så i somras kunde jag rätt som det var inte komma åt adminsidan till bloggen och lägga in nya bilder. Lösenordet hade av någon outgrundlig anledning upphört att fungera trots att jag själv inte gjort något med sidan.

Deras kundtjänst suger fett. Jag har mejlat, ringt och tjatat. När man beskriver problemen man har fattar de inte ens vad f-n man snackar om. De lovar att återkomma men skiter i det. Man inser snabbt att de inte bryr sig ett dugg om en liten kund som en privatperson.

Efter att ha stångats med Spray i snart ett år och stått ut med deras värdelösa service så tänker jag i alla fall varna er andra. Undvik Spray om du vill ha en välfungerande lösning, bra service och valuta för pengarna. Spray är skit!

/Joakim

P.S. Ja - jag skriver detta i affekt!

Senast ändrad:
Kan bara instämma: Spray är skit!

Har ett mailkonto hos spray, och det är minst sagt rock'n'roll över hur det fungerar, vilket det inte gör särskilt ofta egentligen... Och ja, kundtjänsten är inte mycket att hänga i julgranen!

har adsl från spray och det funkar väl ok. Men när det krånglar får man bättre support av ett el skåp.
Man kan skicka hur många mejl som helst svarar aldrig.

Jag vill bara passa på att varna även om deras bredbandstjänst och inte minst deras KUNDTJÄNST! Jag har nästan aldrig fått problem med företag och deras sätt att hantera ärenden men Spray är totalt hopplösa. Jag ringde konsumentverket och dom sa att spray hade så många anmälningar att det inte var någon mening att anmäla mera...

För de som vill ha mer info:

http://se.pricerunner.com/broadband/276789/reviews

/L

Sprays mail är nog en av de sämsta mailtjänster jag använt. Jag använde tidigare home.se som fungerade fint för mig. När spray köpte home migrerades alla mailkunder till sprays mailtjänst.
Sprays mail är långsam, tar varje möjlighet att slänga upp reklam (tex när man ska häva spärrar på avsändare - dessa spärrar är också något som sprays mailtjänst gärna lägger till), har tagit bort möjligheten till forwarding, låter en inte se ett mails headers mm. Som mailtjänst betraktat är det riktigt riktigt uselt.
Jag skulle aldrig rekommendera någon att använda sprays mailtjänst!!

(Jag hoppas att ingen använder detta som anledning till att välja hotmail som är lika dåligt fast på andra sätt. Hotmail verkar ibland kasta mail utan att meddela varken mottagare eller sändare och hindrar massor av mail att nå en mottagande hotmail-adress. Det ligger dessutom i USA med de risker som är associerat med det avseende USAs It-säkerhetspolitik och myndigheternas attacker mot den personliga integriteten speciellt avseende icke amerikanska medborgare).

Tydligen fler än jag som är missnöjda med Spray! :)

Ser ofta att loopia dyker upp som ett bra alternatiiv i dessa sammanhang, men ingår MySQL i deras paket eller måsta man köpa till det?

Någon som vet. Informationen på deras hemsida är ganska knapphändig.

/Joakim

ligger på www.one.com och jag kan bara rekomendera!

det enda att tänka på är att man kommer ihåg att betala årsavgiften i tid då de inte skickar ut en påminnelse innan men med outlook så är det löst

Jag känner inte till något i sak om loopia.

Jag kan bara konstatera att de påstår att lunds universitet är kunder hos dem. Det är möjligt att de är, men jag kan inte se något i whois-databasen för LU som indikerar att så är fallet, och jag kan inte heller se att någon av deras ip-adresser skulle ligga i loopias adress-omfång (194.9.94.0 - 194.9.95.255, medan lu ju själva har en massa fler ip-adresser: 130.235.0.0 - 130.235.255.255 som jag antar att de har via sunet då alla universitet i sverige har näraliggande ip-adresser och sunet, men inte LU, är medlem i ripe, medan LU är "med" i SUNET.).
Jag tror inte att LU har någon betydande webserver som står hos dem. I varje fall så anger netcraft inte att så är fallet. Alla de servrar som jag har kollat som är LUs står på någon av LUs ip-adresser. Kollar man vilka namnservrar som anges för domänen lu.se så är heller inte någon loopias (däremot är en av fyra tele2s).

Slutsatsen är väl den att om LU är kunder hos loopia så är det inte speciellt stora kunder utan sköter, precis som förväntat, sitt nätverk helt själva och medverkar i SUNET.

Jag antar att fallet är helt identiskt för tex Chalmers.

/ep

Sprays kundtjänst är ökända. För min del fick jag aldrig det modem jag behövde för bredbandstjänsten. Jag jobbade dessutom inom kriminalvården och hade av säkerhetsskäl inte tillgång till internet på jobbet vilket försvårade saken. Jag blev ständigt hänvisad till att skriva mail istället för att prata direkt med behörig personal. Dock skickade jag mail utan något som helst resultat. En enda sak fungerade under hela den här tiden: räkningarna. Dom missade aldrig att skicka räkning efter räkning, detta trots att jag inte erhöll tjänsten rent praktiskt. Dom ljög, dom hittade på namn på chefer som inte fanns, och dom ringde trots löften nästan aldrig tillbaka. Hur mycket jag än bönade och bad så kunde jag inte på något sätt få min bredbandsuppkoppling att fungera och jag fick inte någon som helst hjälp av någon. De som jobbade på kundtjänsten saknade egentligen funktion efterssom alla ärenden vidarebefodrades till mailfunktionen som aldrig besvarades. Det är skamligt att sånt här får förekomma, och jag skäms över att inte jag inte ställde till mer väsen än jag gjorde.
Dock gjorde jag väl som många andra. Efter fyra månaders förstörda lunchraster/kafferaster så blev jag lättade över att slippa eländet och släppte saken. Jag är övertygad om att många till och med väljer att helt enkelt bara betala avtalstiden ut, bara för att slippa eländet.

Tänk er bara om det hade varit någon nybörjare på det här med datorer, hur i herrans namn hade de fixat att reda ut detta?

Loopia är hemskt dyra. Aldrig i livet skulle jag som privatperson ge över 80kr/mån för 100Mb utrymme när det finns billigare och minst lika bra alternativ.

www.one.com är f.d B-one som erbjuder hosting med 1Gb utrymme till 12kr/mån! Kör med det och det fungerar ypperligt, snabb support och otroligt enkelt att handskas med deras adminfunktioner etc.

Rekommenderas varmt om du funderar på att byta, för priset slår bland annat Loopia på hälsenorna!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar