Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

språkpolisen ang. bilder & kort

Produkter
(logga in för att koppla)
michap skrev:

Det ofta hörda uttrycket "Man förstår jag vad han menar" om dåligt språk tycker jag inte om. Vad sägs om en bildkommentar i denna stil; "Snyggt kort, man ser vad det föreställer!", t.ex!?



håller med dig. vad är det för vits med att diskutera om det ändå inte spelar nån roll?
 
elin f skrev:
säger de filma om att fotografera?
Jag vill nog säga att ju yngre de är desto vanligare att de säger ”filma”.

Till och med min treåriga dotter har börjat säga ”skall du filma nu pappa?” när jag jobbar.

Vet inte var det kommer från.

Ibland säger tonåringar ”filma mig” när de går förbi en medan jag fotograferar något.
 
jag säger inte "jag tar kort" eller "jag tar bilder" eller "jag fotograferar".
jag är nog åttis-skadad och säger "jag plåtar".
thats it.
möjligtvis att jag kan lägga till "jag plåtar bilder" om nån ser fundersam ut.
jag säger sällan objektiv och säger istället glugg.

pratar jag med helt foto-ointresserade människor så säger jag att jag "fotograferar med en kamera som har utbytbara linser".
det gör de flesta icke invigda nöjda.

lite babbel så här på nattkröken...
 
elin f skrev:
säger de filma om att fotografera?

Hmm..mina "filmare" är också rätt gamla. "när kommer det här i TV" får man höra titt som tätt. Man vet inte vad man ska svara. Ett osäkert "hehe" är allt man får fram. Annars säger jag nog "fota", "plåta" eller "ta en bild". Tycker inte det spelar så stor roll. Kan nog haspla ur mig ett "ta kort" också om det kniper.
 
”Jag plåtar bilder som blir kort på kortet i min filmlösa kamera och gluggen blev kvar hos min asse som står och printar”.

En dag på jobbet...
 
Det är bra att någon tog upp det här med fotografisk vokabulär till diskussion.
Jag tror nämligen att det är väsentligt hur man uttrycker sig kring en syssla som man värdesätter och vill skapa respekt för.
En målande konstnär använder substantiv som "målning, verk, arbete" och verb som "måla, skapa, arbeta fram" etc medan många av oss fotografer drar till med "kort" resp "knäppa" eller "fota" - hafsigt och smått nedsättande om en sysselsättning som man tar på allvar ur andra aspekter.
Säger man att man ska "knäppa kort" eller "fota" till en presumtiv kund är jag ganska övertygad om att det är mindre chans att man får jobbet än om man använder uttryck som "fotografera" eller "skapa/ta bilder".
Verbet "fota" låter ju rent för jävligt inte minst då man vill framhäva att en modell är lättfotograferad.
Semantik ska man inte nonchalera!
 
accipiter skrev:
Det är bra att någon tog upp det här med fotografisk vokabulär till diskussion.
Jag tror nämligen att det är väsentligt hur man uttrycker sig kring en syssla som man värdesätter och vill skapa respekt för.
En målande konstnär använder substantiv som "målning, verk, arbete" och verb som "måla, skapa, arbeta fram" etc medan många av oss fotografer drar till med "kort" resp "knäppa" eller "fota" - hafsigt och smått nedsättande om en sysselsättning som man tar på allvar ur andra aspekter.
Säger man att man ska "knäppa kort" eller "fota" till en presumtiv kund är jag ganska övertygad om att det är mindre chans att man får jobbet än om man använder uttryck som "fotografera" eller "skapa/ta bilder".
Verbet "fota" låter ju rent för jävligt inte minst då man vill framhäva att en modell är lättfotograferad.
Semantik ska man inte nonchalera!

Va? Äsch, jag tycker det är bra att ha en avslappnad inställning till sitt intresse. Vad är det för fel på "fota"? För min egen del känns ordet "skapa" lite för pretentiöst i det här sammanhanget, åtminstone att säga högt, även om det är just vad man gör. Fast det blir ju onekligen lite fel om man kallar någon lättfotad :)
 
Jag brukar vanligtvis använda mig av orden "fotografera" eller "skapa bilder" för det vi håller på med. Jag föredrar ändå att tala om att "skapa bilder"..känns mjukt och bra samt lyfter fram själva kärnan i processen - nämligen att där finns en tänkande människa bakom kameran. Ordet "fotografera" upplever jag (trots att jag använder det själv) som något stelt och enahanda, vilket gör att det inte riktigt klingar väl i mina öron. Ordet är dock praktiskt att använda eftersom man då inte behöver bli missförstådd.

Om man slår upp ordet "fotografera" i en synonymordbok föreslås det följande uttryck: ta foto, ta kort, avbilda, fota, plåta, knäppa, föreviga, filma.

Även om jag håller med om att "filma" låter något knasigt i sammanhanget så är det alltså inte helt fel att använda istället för "fotografera".
 
Senast ändrad:
Anders Petersen, en av Sveriges bästa dokumentärfotografer, säger ibland att han knäpper kort.

Det är nog inte vad man säger, utan vad som görs och resultatet som räknas...
 
Calle S skrev:
Anders Petersen, en av Sveriges bästa dokumentärfotografer, säger ibland att han knäpper kort.

Det är nog inte vad man säger, utan vad som görs och resultatet som räknas...

Vad menar Anders Petersen med uttrycket "knäpper kort" egentligen!?

Är det att han "skapar bilder" eller att slutartiderna för bilderna är korta? Med uttrycket "knäpper kort" vill han kanske visa att han har flinka fingrar och är reaktionssnabb! Tänk vad lätt det är att missuppfatta när man inte är tydlig med sina uttryck! ;=))
 
forstheim skrev:
Vad menar Anders Petersen med uttrycket "knäpper kort" egentligen!?
Jag tror, efter att ha sett hans bilder och lyssnat på honom, att han vill avdramatisera den tekniska processen att just fotografera. Fotografiet är inte självändamålet, utan mötet och förhållandet är viktigare.
Här finns en del vettigt av honom.
 
Till mina icke fotointresserade vänner säger jag att jag fotar, bryr mig faktiskt inte så mycket om vad folk kallar det.

Däremot så hatar jag frågan som ofta ställs om min kamera, "tar den bra bilder", Brrrr....

Har t.o.m märkt att fototidningarna idag i sina tester ofta skriver "den tar bra bilder", jag kanske är petig men jag går i taket över detta uttryck!

Nu verkar det faktiskt som att vissa noviser tror att det absolut måste bli bra bilder bara för att det står Hasselblad på kameran.
 
.Z. skrev:
Däremot så hatar jag frågan som ofta ställs om min kamera, "tar den bra bilder", Brrrr...

Det brukar jag också få höra. Jag brukar svara: Ja! (För det gör den ju)

Det finns en historia om den (för länge sedan döda) konsertviolinisten Fritz Krisler som beundrades för sitt spel och sin bländande teknik. Vissa ansåg att förklaringen låg i det faktum att han hade en sån fin violin. Därför genomförde han en konsert med en mycket billig fiol som han sedan trampade sönder inför publiken för att visa att spelet inte satt i fiolen.
 
forstheim skrev:


Om man slår upp ordet "fotografera" i en synonymordbok föreslås det följande uttryck: ta foto, ta kort, avbilda, fota, plåta, knäppa, föreviga, filma.

Även om jag håller med om att "filma" låter något knasigt i sammanhanget så är det alltså inte helt fel att använda istället för "fotografera".


Det där med att filma gäller filmfotografer skulle jag tro, inte stillbild. Det heter ju foto inom film också, men det låter ju fel att byta ut filma mot fotografera i filmsammanhang. det är nog lite si och så med synonymordboken.
 
jag formulerade mig nog lite fel när jag startade denna tråd. verkar som att många hakat upp sig på meningen "att ta...(bilder/kort)". några har skrivit att de säger att de plåtar istället, men det är ju ett verb. jag var ute efter vad ni kallar fotografierna; bilder, kort m.m. för ni säger väl inte "att ta plåtar"? :)

mycket intressant att höra allas synpunkter i språkfrågan. tror jag har sett flest inlägg som förespråkar "bilder" än så länge. och det låter fint tycker jag!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.