Annons

språkpolisen ang. bilder & kort

Produkter
(logga in för att koppla)

elin f

Aktiv medlem
bland det första jag fick lära mig när jag började fotokursen på gymnasiet var att det inte heter "att ta kort", utan man tar bilder. detta har jag försökt att rätta mig efter så gott jag kan för jag tycker att bilder låter så mycket bättre, mer seriöst. att kalla det kort förutsätter väl att bilden har ett litet format, som ett vykort ungefär? och inte ens så små bilder kallar jag kort om de inte råkar vara just vykort.

har sett att "kort" används lite här och där på fotosidan. hur petiga är ni när det gäller detta? brukar ni påpeka när folk säger kort? jag har rättat folk som sagt så. för deras egen skull har jag tänkt, för det låter så mycket bättre att tala om bilder.
 
Känns som en ganska världslig sak faktiskt...
själv brukar jag också säga bild men jag förstår vad folk menar om man säger kort =)
 
Jag brukar nog säga bilder, fast jag känner viss tvekan inför att använda bilder då detta torde vara ett bredare begrepp än just att fotografera.

Ibland när jag kommenterar bilder så känner jag att jag nog borde skriva "det där fotografiet" fast jag skriver "den där bilden".

Fast jag vet inte... vet inte ens vad som är rätt... eller tja om man är lite Fredrik Lindström-aktig så finns det inga rätt.
 
har alltid undrat varfö de där papperslapparna från färglabben just är bilder och inte kort....Tänk om kort är en synonym till bild....på samma sätt som bil, kärra och vagn är synonyma med varandra när det gäller automobiler. Jag brukar beställa en droska alternativt en hyrkusk när jag ska åka taxi.
 
i mina öron låter "kort" som ett typiskt turist-/semesterord och även väldigt amatörmässigt men detta kanske är nåt bara jag har fått för mig. eller fått för mig, det är ju vad jag tycker, inget är väl helt rätt eller helt fel. men jag skulle verkligen reagera om en yrkesfotograf använde kort istället för bilder.
 
Jag tycker att fotografi är bäst, för det är precis det vi sysslar med. Bild kan var mycket annat, kort låter lite "billigt". Fast fotografi är egentligen en luddig benämning på digitala bilder. För att kallas fotografi ska bilden egentligen vara framställd på ljuskänsligt material. Men idag kallas ju allt fotografi så det kanske man får leva med och iofs är sensorn ljuskänslig och även digitalt fotograferade bilder kan printas ut på traditionellt ljuskänsligt fotopapper.
 
Innan jag fick en kontokortsterminal kunde det bli roliga missförstånd när kunden frågade "Tar ni kort?".
 
Favorit hos mig är scenerna i filmen Sällskapsresan 2 - Snowroller där fotografen, spelad av Felix St Clair, hela tiden rättar kunderna Bengt Andersson och Staffan Ling när de säger ”kortet”.
 
Personligen så säger jag att jag "skapar medvetna bilder" och när jag tänker på det så säger jag aldrig "tar bilder". Bilder INget man Tar utan ngt som man Skapar, Förtjänar och Får!

Har använt dessa fraser (som jag står för) här på fotosidan och blivit rättad,,

Jag försöker hålla ett "passande och lätt förståeligt språk men med rikt uttryck, precis som i mitt bildtänkande faktiskt":)!

Mvh niclas.
 
Niclasfoto skrev:
Personligen så säger jag att jag "skapar medvetna bilder" och när jag tänker på det så säger jag aldrig "tar bilder". Bilder INget man Tar utan ngt som man Skapar, Förtjänar och Får!


ok, men du skapar, förtjänar och får inga "kort" i alla fall :)
 
Kort är ju papperskopior..och inte att man fotograferar, kort är sånt som folk brukar få i brevlådan..

Man tar inte kort..korten fixar man efteråt, om man nu inte har polariodkamera.
 
Jag använder väl möjligen ordet "kort" om vanliga 10x15 färgkopior från snabblabb.

Jag undviker problemet genom att köra dia... ;)
 
Jag säger både kort och bilder. Jag säger nog mer "Jag ska gå ut och ta ett kort", men "Den där bilden är vacker".

Håller med om att "ta bilder" låter mer professionellt än att "ta kort".
 
Jag föredrar att kalla sysslan för att fotografera.

Men jag är ganska nöjd om släkten frågar om jag "skall ut och knäppa kort". Hellre det än det tyvärr nästan lika vanliga "ut och filma" som nästan ger mig gåshud ;-)
 
jimh skrev:
Jag föredrar att kalla sysslan för att fotografera.

Men jag är ganska nöjd om släkten frågar om jag "skall ut och knäppa kort". Hellre det än det tyvärr nästan lika vanliga "ut och filma" som nästan ger mig gåshud ;-)


säger de filma om att fotografera?
 
Heikkinen skrev:
Men jag är ganska nöjd om släkten frågar om jag "skall ut och knäppa kort". Hellre det än det tyvärr nästan lika vanliga "ut och filma" som nästan ger mig gåshud ;-)

Hmm, det där uttrycket hörde jag häromdan - stod vid cykelbanan i stan och en familj kommer plötsligt gående. Frågan till mig blir: - Vad filmar du?

Jag kanske borde berättat att storleken inte spelar någon roll! Eh, storleken på kameran dådå.. :)
 
Senast ändrad:
Jag är av den åsikten att man bör vårda sitt språk, använda det så korrekt som möjligt för att inte riskera att missförstås.

Detta är förvisso fotosidan, och inte språksidan, men det finns ingen anledning att inte anstränga sig lika mycket när man skriver kommentarer som när man fotograferar.

Det ofta hörda uttrycket "Man förstår jag vad han menar" om dåligt språk tycker jag inte om. Vad sägs om en bildkommentar i denna stil; "Snyggt kort, man ser vad det föreställer!", t.ex!?

/Micha
 
Dom kanske har läst Fotosidans forum, där en del kallar analoga stillbildskameror för filmkameror.

Olle
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.