Annons

Spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej!

Vad exakt händer när jag använder spotmätning?

T.ex, jag körde halvkasst ljus i köket tidigare, ställde spotmätning och ställde fokuspunkterna på taklampan som var enda ljuskällan och starkaste ljuset i rummet.

Tryckte ner avtryckaren halvvägs och tryckte ner AE-L knappen för att låsa, knäppte sedan bilden och provade sedan med matrismätning och bara fotade av folket i köket, märkte ingen större skillnad.

Har jag förstått detta fel?

Antagligen är det grovt handhavande fel och jag är nog kanske helt ute och cyklar gällande hur denna mätfunktion fungerar.

Förstod t.ex att man kunde mäta kring solen vid en solnedgång för att sedan kunna fotografera personer som siluetter mot den ljusa bakgrunden.

Tack på förhand och trevlig kväll på er! :)
 
Vad har du för kamera?

De jag känner till har spotpunkten i mitten som standardläge. Om man vill ha spotmätningen vid valfri fokuspunkt måste man välja det i någon meny.

I övrigt är idén med spot att rikta den mot någon punkt som representerar det man vill ha ”rätt” exponerat. Och där - som du gjorde - låsa exponeringen innan msn komponerar om.

Att mäta ljuset i solen ger definitivt att det mesta annat blir väldigt mörkt i bilden.
 
Hej!

Vad exakt händer när jag använder spotmätning?

T.ex, jag körde halvkasst ljus i köket tidigare, ställde spotmätning och ställde fokuspunkterna på taklampan som var enda ljuskällan och starkaste ljuset i rummet.

Tryckte ner avtryckaren halvvägs och tryckte ner AE-L knappen för att låsa, knäppte sedan bilden och provade sedan med matrismätning och bara fotade av folket i köket, märkte ingen större skillnad.

Har jag förstått detta fel?

Antagligen är det grovt handhavande fel och jag är nog kanske helt ute och cyklar gällande hur denna mätfunktion fungerar.

Förstod t.ex att man kunde mäta kring solen vid en solnedgång för att sedan kunna fotografera personer som siluetter mot den ljusa bakgrunden.

Tack på förhand och trevlig kväll på er! :)

Det flesta kameror spotmäter i centrum av bilden oavsett var du väljer dina fokuspunkter. Hos de flesta Nikon påverkar fokuspunkterna matrismätningen och lägger större vikt där du eller automatiken placerat fokuspunkten eller -punkterna.

Inte för att vara näsvis, men kolla instruktionsboken!
 
Tex kan spotmätningen användas vid porträttfotografering i motljus. Spoten saknar vanligtvis intelligens som matrismätning. Fotografen måste ha hygglig koll på vilka färgtoner som reflekterar lagom mycket ljus. Det går även att mäta svarta eller vita ytor och kompensera tex 2 steg för att hamna rätt, dvs vitt bli vitt och svart blir svart.
Bra vid knepiga ljussituationer.
 
Det flesta kameror spotmäter i centrum av bilden oavsett var du väljer dina fokuspunkter. Hos de flesta Nikon påverkar fokuspunkterna matrismätningen och lägger större vikt där du eller automatiken placerat fokuspunkten eller -punkterna.

Inte för att vara näsvis, men kolla instruktionsboken!

Nja, åtminstone på bättre Nikon-modeller och med AF-objektiv följer spotmätningen fokuspunkten om man inte har automatiskt val påslaget.
 
Vad har du för kamera?

De jag känner till har spotpunkten i mitten som standardläge. Om man vill ha spotmätningen vid valfri fokuspunkt måste man välja det i någon meny.

I övrigt är idén med spot att rikta den mot någon punkt som representerar det man vill ha ”rätt” exponerat. Och där - som du gjorde - låsa exponeringen innan msn komponerar om.

Att mäta ljuset i solen ger definitivt att det mesta annat blir väldigt mörkt i bilden.

En Nikon D3100 några veckor till.

Låser man alltid exponeringen när man avläst med spotmätningen? tappar kameran den inställningen om jag släpper låsknappen och gör något emellan? Kommer jag då behöva göra en ny spotmätning för att uppnå samma resultat som bilden jag tog innan jag släppte låsknappen?
 
Det flesta kameror spotmäter i centrum av bilden oavsett var du väljer dina fokuspunkter. Hos de flesta Nikon påverkar fokuspunkterna matrismätningen och lägger större vikt där du eller automatiken placerat fokuspunkten eller -punkterna.

Inte för att vara näsvis, men kolla instruktionsboken!

Hittade manualen som PDF och läste igenom den, vad jag förstod så verkade det som att jag gjorde rätt i att låsa med AE-L knappen.

Men det jag förstod mindre av är i vilka sammanhang man drar stor nytta av just spotmätning, jag fastnar så i en och samma bubbla. Jag letar information, frågar runt, kollar lite Youtube för att hitta någon som kan ge lite tydliga exempel på när spotmätning är ett bra verktyg för att riktigt kunna förstå det.

Kan inte riktigt släppa saker som jag bara halvt förstår mig på, djupdyker alltid i det mesta. Känslan av att inte förstå sammanhanget blir en stor frustration.

Hör om vissa som bara använder spotmätning vid t.ex konserter, solnedgångar, eller vid enskilda tillfällen och vissa som kör det jättemycket för att få mer kontroll.

Skulle vilja veta hur dom som använder det mycket nyttjar verktyget.

Om man som exempel ska fota vid en konsert med färgade lampor, svagt ljus, möjligtvis strålkastare riktad mot en gitarrist under ett solo som man vill fånga.

Är detta ett lämpligt scenario att använda spotmätning? Och vad skulle man i detta sammanhanget spotmäta mot?

Antar att matris/centrum kommer överexponera gitarristens hy för att kompensera för en eventuell mörk bakgrund?

Spotmäter man då den ljusstarkaste källan på scenen? för om man spotmäter en mörk punkt här så kommer väl kameran även där försöka kompensera för mörka partier?

Du är inte näsvis på något sätt, misstänker att jag inte är första personen som ställer dessa frågor och man vill ju inte tjata ut forumet.

Men jag är uppfostrad med att man ska lyssna på dom som kan, och jag älskar att föra "okunskap" till mer kunskap via diskussioner.

Har sett att du bevarat en del trådar och du i alla fall mig intrycket av att du vet vad du pratar om.

Nackdelen med youtube är väl att dom flesta kör engelska, har inget större problem med engelskan förutom när dom börjar prata slutartider och det går jäkligt fort ibland, får lite svårt att hänga med i dessa siffror. Språkmässigt annars så går det väldigt bra, men det är väl en vanesak.
 
Hittade manualen som PDF och läste igenom den, vad jag förstod så verkade det som att jag gjorde rätt i att låsa med AE-L knappen.

Men det jag förstod mindre av är i vilka sammanhang man drar stor nytta av just spotmätning, jag fastnar så i en och samma bubbla. Jag letar information, frågar runt, kollar lite Youtube för att hitta någon som kan ge lite tydliga exempel på när spotmätning är ett bra verktyg för att riktigt kunna förstå det.

Kan inte riktigt släppa saker som jag bara halvt förstår mig på, djupdyker alltid i det mesta. Känslan av att inte förstå sammanhanget blir en stor frustration.

Hör om vissa som bara använder spotmätning vid t.ex konserter, solnedgångar, eller vid enskilda tillfällen och vissa som kör det jättemycket för att få mer kontroll.

Skulle vilja veta hur dom som använder det mycket nyttjar verktyget.

Om man som exempel ska fota vid en konsert med färgade lampor, svagt ljus, möjligtvis strålkastare riktad mot en gitarrist under ett solo som man vill fånga.

Är detta ett lämpligt scenario att använda spotmätning? Och vad skulle man i detta sammanhanget spotmäta mot?

Antar att matris/centrum kommer överexponera gitarristens hy för att kompensera för en eventuell mörk bakgrund?

Spotmäter man då den ljusstarkaste källan på scenen? för om man spotmäter en mörk punkt här så kommer väl kameran även där försöka kompensera för mörka partier?

Du är inte näsvis på något sätt, misstänker att jag inte är första personen som ställer dessa frågor och man vill ju inte tjata ut forumet.

Men jag är uppfostrad med att man ska lyssna på dom som kan, och jag älskar att föra "okunskap" till mer kunskap via diskussioner.

Har sett att du bevarat en del trådar och du i alla fall mig intrycket av att du vet vad du pratar om.

Nackdelen med youtube är väl att dom flesta kör engelska, har inget större problem med engelskan förutom när dom börjar prata slutartider och det går jäkligt fort ibland, får lite svårt att hänga med i dessa siffror. Språkmässigt annars så går det väldigt bra, men det är väl en vanesak.

Använd spotmätning när ljuset på ditt huvudmotiv kraftigt avviker från ljuset på resten av bilden. T.ex. ett ansikte belyst av en spotlight på en övrigt mörk teaterscen.
eller ett ansikte i motljus från en solnedgång.

Din kameras vanliga exponeringsmätare/automatik kommer att på mer eller mindre smart sätt medelvärdesbilda ljuset från hela motivet så att bilden blir ungefär medelgrå. Är motivet huvudsakligen mörkt som på teaterscenen kommer den försöka den mörka ned scenen så den blir medelgrå och ansiktet blir för ljust.

I solnedgångsfallet är bilden huvudsakligen ljus och exponeringsautomatiken/mätaren kommer att vilja mörka ned bilden för göra det ljusa medelgrått med följd att ansiktet i skugga kommer att bli för mörkt.

Med spotmätare kan du begränsa det område du mäter på till just ansiktet. Mätaren kommer fortfarande att medelvärdesbilda för att det ska bli medelgrått, men tar nu inte hänsyn till bakgrunden vid medelvärdesbildningen.

Dvs spotmäter du mot ett ansikte och använder det värde du får, kommer ansiktet att avbildas som medelgrått. Är personen ljushyad (=ljusare än medelgrått) behöver du öka exponeringen, kanske bortåt ett steg för bleka nordbor och på motsvarande sett minska expneringen lite grand för någon färgad person av afrikansk härkomst.
 
En Nikon D3100 några veckor till.

Låser man alltid exponeringen när man avläst med spotmätningen? tappar kameran den inställningen om jag släpper låsknappen och gör något emellan? Kommer jag då behöva göra en ny spotmätning för att uppnå samma resultat som bilden jag tog innan jag släppte låsknappen?

Ofta enklare att köra manuellt om ljuset är sådant att spotmätning är aktuellt.
 
Ja, men det hindrar inte att man kan utnyttja spotmätningen för att komma fram till vilken manuell inställning man ska använda.
Om det nu inte finns all tid i världen att prova fram en manuell inställning som fungerar.
 
Ja, men det hindrar inte att man kan utnyttja spotmätningen för att komma fram till vilken manuell inställning man ska använda.
Om det nu inte finns all tid i världen att prova fram en manuell inställning som fungerar.

Ja självfallet använder man ljusmätaren, även när man kör manuellt. Men man mäter medvetet och gör de kompensationer som krävs beroende på mätobjektets ljushet.

Min tanke var närmast att man behöver inte fundera över om exponeringslåset fortfarande är på om man kör manuellt.
 
Ja självfallet använder man ljusmätaren, även när man kör manuellt. Men man mäter medvetet och gör de kompensationer som krävs beroende på mätobjektets ljushet.

Min tanke var närmast att man behöver inte fundera över om exponeringslåset fortfarande är på om man kör manuellt.

Ett hett tips är väl att se efter om indikatorn för exponeringslåset lyser i sökaren eller inte... Hur det hela beter sig brukar bero på hur man ställer in kameran, men jag har inte i huvudet vilka inställningar som finns i basmodellerna.
 
Använd spotmätning när ljuset på ditt huvudmotiv kraftigt avviker från ljuset på resten av bilden. T.ex. ett ansikte belyst av en spotlight på en övrigt mörk teaterscen.
eller ett ansikte i motljus från en solnedgång.

Din kameras vanliga exponeringsmätare/automatik kommer att på mer eller mindre smart sätt medelvärdesbilda ljuset från hela motivet så att bilden blir ungefär medelgrå. Är motivet huvudsakligen mörkt som på teaterscenen kommer den försöka den mörka ned scenen så den blir medelgrå och ansiktet blir för ljust.

I solnedgångsfallet är bilden huvudsakligen ljus och exponeringsautomatiken/mätaren kommer att vilja mörka ned bilden för göra det ljusa medelgrått med följd att ansiktet i skugga kommer att bli för mörkt.

Med spotmätare kan du begränsa det område du mäter på till just ansiktet. Mätaren kommer fortfarande att medelvärdesbilda för att det ska bli medelgrått, men tar nu inte hänsyn till bakgrunden vid medelvärdesbildningen.

Dvs spotmäter du mot ett ansikte och använder det värde du får, kommer ansiktet att avbildas som medelgrått. Är personen ljushyad (=ljusare än medelgrått) behöver du öka exponeringen, kanske bortåt ett steg för bleka nordbor och på motsvarande sett minska expneringen lite grand för någon färgad person av afrikansk härkomst.

Så exponeringslåser använder jag egentligen inte alls med manuell inställning då dom manuella inställningarna inte ändras såvida jag inte ändrar dom?

Är det dom övriga lägena förutom auto som AE-L kommer in i bilden efter man gjort spotmätningen då kameran plockar ut inställningarna baserat på vad jag "siktar" på ?

Jag har ett exempel.

Min sambo stickar väldigt mycket, oftast koftor och större plagg.

Vi var nere vid en sjö, på en halvdan brygga mellan två vasspartier.. Det var helt idylliskt, det var verkligen en drömbild där utan att ens ha plockat fram kameran.

Jag satte mig ner på knä och knäppte av några bilder bakifrån med vattnet och himlen i bakgrunden.

Himlen blev bara kritvit på fotona, antar att det berodde på det dynamiska omfånget? att kameran inte kunde läsa in himlen för att det var för ljust? för det var som att bilden saknade en himmel och att man bara blev bländad av extremt ljus.

Sambons kofta blev väldigt bra exponerad, färgerna på bilden stämde överens med hur hon ville att dom skulle se ut.

Det var väldigt soligt, snötäckt, och ljus himmel.

Skulle jag här ha gjort en spotmätning? Och vad skulle jag ha gjort spotmätningen på? Hennes kofta?

Eller skulle jag kört matrismätning och reglerat ljusinsläppet då bilden blev aningen överexponerad?
 
Om du exponerar efter ett väldigt mörkt parti i bilden som kommer de ljusaste partier att bli överexponerade. Ofta så överexponerade att sensorn inte längre kan särskilja de ljusaste värden utan de ligger långt över vad den kan registrera.
Där med blir de vita.
Det som redan är utbränt/överexponerat kan ses som vatten som redan runnit ut över hinkens kant. Både vattnet och informationen är förlorad.

En teknik är då att fotografera i RAW-format (NEF) och exponera bilden så att de ljusaste delarna i bilden blir exponerade så mycket som möjligt men precis under nivån då de fräter ut och blir vita. Eller tillåta viss utfrätning - en del ljuspunkter går liksom inte att ta hänsyn till ibland.
Då kommer din fru att bli väldigt underexponerad förstås. Men om du fotograferade med lägsta ISO i kameran, kan så finns det en möjlighet att lyfta skuggorna i ett program vid efterbehandlingen och låta både din fru och hennes kreationer växa fram ut mörkret.

Det finns några stegs marginal att göra det innan bruset börjar bli synligt i de mörka partierna istället.
Nyare kameror med bättre sensorer tillåter väldigt många stegs höjning av skuggpartier. Vissa klarar 5 exponeringssteg utan större problem.
 
Så exponeringslåser använder jag egentligen inte alls med manuell inställning då dom manuella inställningarna inte ändras såvida jag inte ändrar dom?

Är det dom övriga lägena förutom auto som AE-L kommer in i bilden efter man gjort spotmätningen då kameran plockar ut inställningarna baserat på vad jag "siktar" på ?

Jag har ett exempel.

Min sambo stickar väldigt mycket, oftast koftor och större plagg.

Vi var nere vid en sjö, på en halvdan brygga mellan två vasspartier.. Det var helt idylliskt, det var verkligen en drömbild där utan att ens ha plockat fram kameran.

Jag satte mig ner på knä och knäppte av några bilder bakifrån med vattnet och himlen i bakgrunden.

Himlen blev bara kritvit på fotona, antar att det berodde på det dynamiska omfånget? att kameran inte kunde läsa in himlen för att det var för ljust? för det var som att bilden saknade en himmel och att man bara blev bländad av extremt ljus.

Sambons kofta blev väldigt bra exponerad, färgerna på bilden stämde överens med hur hon ville att dom skulle se ut.

Det var väldigt soligt, snötäckt, och ljus himmel.

Skulle jag här ha gjort en spotmätning? Och vad skulle jag ha gjort spotmätningen på? Hennes kofta?

Eller skulle jag kört matrismätning och reglerat ljusinsläppet då bilden blev aningen överexponerad?

Räcker inte det dynamiska omfånget är det inte mycket man kan göra man får välja vad man vill ha rätt exponerat. Undvik utfrätta partier då chansen att man kan göra något åt dem i efterbehandlingen är mycket mindre än att man kan fixa ett lite för mörkt ansikte.

En annan metod är att exponera efter så att den ljusa bakgrunden ser bra ut och lätta upp frun med blixt. Är det solnedgång tänk på att blixtljuset är mycket vitare än soljuset så det kan vara en fördel att använda något varmtonat filter framför blixten.
 
Räcker inte det dynamiska omfånget är det inte mycket man kan göra man får välja vad man vill ha rätt exponerat. Undvik utfrätta partier då chansen att man kan göra något åt dem i efterbehandlingen är mycket mindre än att man kan fixa ett lite för mörkt ansikte.

En annan metod är att exponera efter så att den ljusa bakgrunden ser bra ut och lätta upp frun med blixt. Är det solnedgång tänk på att blixtljuset är mycket vitare än soljuset så det kan vara en fördel att använda något varmtonat filter framför blixten.

Satt och testade mig fram igår utan resultat hemma igen..

Tror fortfarande inte jag fattat tillvägagångssättet.

Dessa exemplet hittade jag i en "fotoskola"


Man fotar en svart skinnjacka.

Om det viktigaste är att detaljerna i en svart skinnjacka inte försvinner, mät mot skinnjackan och se till att inte mätvärdet går under -1,7. Och så vidare.


Om det är viktigt att molnen blir vita, men inte så vita att alla detaljer försvinner, så rikta bara mätpunkten mot det ljusaste i molnet och ställ in exponeringen så att den visar på + 1,7 eller + 2. Då vet du att molnen blir ljusa, men inte urfrätta.

Man ställer in på spotmätning, riktar kameran mot skinjackan och får ett mätvärde på ljusmätaren? Är det rätt? Det mätvärdet som jag får mot skinnjackan vill jag kompensera för med +EV ? när jag sedan ska ta bilden på personen i jackan.

Hur ska jag avläsa ljusmätaren i sökaren kontra skinnjackan i detta fallet? eller molnen i exempel 2?

Säg att det är en solig dag.. Jag siktar mot skinnjackan med spotmätning och jag får antagligen ett lägre värde än om jag hade siktat kört centrum/matrismätning då kameran försökt att beräkna mer ljus (runt personen i jackan) antar jag?

Här ställer han ner till EV -1,7 genom att ha siktat på skinnjackan, när han sedan backar undan eller zoomar ut för att få med hela personen + bakgrund. Har han då gjort sin spotmätning och kompenserat ljuset för jackan genom att ställa ner till -1,7?

Och även angående molnen där, spotmäter han det ljusaste molnet. Kollar ljusvärdet han får på mätaren i sökaren vilket borde bli ganska ljust eller? och sedan ställer han upp till EV 1,7-2,0 och tar sitt kort på det eventuella motivet som kanske är lite mörkare än himlen.

Ställer han in sina manuella inställningar så att ljusmätaren hamnar på 0 i mitten? när han siktar på molnet, och sedan ställer upp det till EV 1,7 / 2,0?
 
Här ställer han ner till EV -1,7 genom att ha siktat på skinnjackan, när han sedan backar undan eller zoomar ut för att få med hela personen + bakgrund. Har han då gjort sin spotmätning och kompenserat ljuset för jackan genom att ställa ner till -1,7?
Ja, det låter ju rimligt. Sätt en exponeringskompensation på -1½ steg eller så, spotmät mot jackan, lås det värdet, komponera om och ta bilden.
Kör du manuellt spotmäter du på jackan, ställer in exponeringen 1½ steg "fel" med avsikt. Sen är det bara att plåta på, så länge jackan är i bilden och den är viktigast.

När man spotmäter är det jädrigt känsligt var man mäter, eftersom mätytan är så liten. Lite grand förflyttning av kameran kan påverka värdet rätt rejält.
Jag har tre kamerahus som har möjlighet till multispotmätning. Då kan man spotmäta på upp till åtta ställen, som kameran kommer ihåg och visar på en skala i sökaren. Det gör det lätt att se hur stor skillnad det är mellan punkterna (dynamiken), och man kan också lätt tala om för kameran att en punkt är viktigare än en annan. Mät den viktiga mer än en gång, bara.

Det här är som utvärderande mätning (även kallad matrismätning), fast man styr själv precis var de olika mätpunkterna ska tas. Inget som rekommenderas om det är bråttom, men har man all tid i världen att mixtra innan bilden tas kan man göra så.
 
Jag har tre kamerahus som har möjlighet till multispotmätning. Då kan man spotmäta på upp till åtta ställen, som kameran kommer ihåg och visar på en skala i sökaren.

Är någon av de tre en digitalkamera? I slutet av filmeran fanns några modeller med multispot. OM3/OM4, Minolta Maxxum 9000 och Canon T90/EOS3. Kanske fanns några till, men dessa är de mest kända.
 
Ja, det låter ju rimligt. Sätt en exponeringskompensation på -1½ steg eller så, spotmät mot jackan, lås det värdet, komponera om och ta bilden.
Kör du manuellt spotmäter du på jackan, ställer in exponeringen 1½ steg "fel" med avsikt. Sen är det bara att plåta på, så länge jackan är i bilden och den är viktigast.

När man spotmäter är det jädrigt känsligt var man mäter, eftersom mätytan är så liten. Lite grand förflyttning av kameran kan påverka värdet rätt rejält.
Jag har tre kamerahus som har möjlighet till multispotmätning. Då kan man spotmäta på upp till åtta ställen, som kameran kommer ihåg och visar på en skala i sökaren. Det gör det lätt att se hur stor skillnad det är mellan punkterna (dynamiken), och man kan också lätt tala om för kameran att en punkt är viktigare än en annan. Mät den viktiga mer än en gång, bara.

Det här är som utvärderande mätning (även kallad matrismätning), fast man styr själv precis var de olika mätpunkterna ska tas. Inget som rekommenderas om det är bråttom, men har man all tid i världen att mixtra innan bilden tas kan man göra så.

Om jag nu kör manuellt och jag spotmäter jackan, vrider jag nu om alla reglage för att nå en medelton i bilden? så att ljusmätaren hamnar i mitten. Och sedan ställer jag om EV +/- beroende på vad för resultat jag vill uppnå?

Det är så jäkla intressant detta, men förhoppningsvis infinner sig den där goa känslan snart när man känner att polletten trillar ner haha!
 
Om jag nu kör manuellt och jag spotmäter jackan, vrider jag nu om alla reglage för att nå en medelton i bilden? så att ljusmätaren hamnar i mitten. Och sedan ställer jag om EV +/- beroende på vad för resultat jag vill uppnå?
Om du kör manuellt ställer du in så jackan blir rätt. Alltså så att kameran indikerar att du ställt sisådär 1½ steg för lågt.
Någon exponeringskompensation blandar du inte in då. Det har du redan fixat, genom att inte ställa in exponeringen "i mitten", utan lite på det håll du vill det ska vara. Underexponering för något svart, överexponering för något vitt.
Många kameror kan inte exponeringskompensera i manuellt läge, eftersom man lika gärna kan göra det när man ställer in kameran från början.
Är någon av de tre en digitalkamera? I slutet av filmeran fanns några modeller med multispot. OM3/OM4, Minolta Maxxum 9000 och Canon T90/EOS3. Kanske fanns några till, men dessa är de mest kända.
En av dem är just en Canon T90, men de andra två är digitalkameror.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar