Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

KoDanne

Avslutat medlemskap
Har en D90 som jag just testade att använda spotmätningen på, har ALLTID kört med 3D varianten.
Men upptäckte nu till min fasa att det blev mkt bättre "schwung" i bilden när jag spottade, har jag missat en hel hoper bra bilder i och med min okunskap?

Ni som vart med ett tag o kan tekniken, är spot / centrum att föredra?: Såg även att man kan använda sig av "AE/L" knappen, ställde den i "endast AE lås" är det bra eller? :)

Tacksam för tips & åsikter.

VH//Danne

Använder spotmätning bara där det ger uppenbara fördelar. Ett exempel är fåglar mot ljus himmel.

Det finns tillfällen där man skall se upp, en skidåkare på litet håll. Med spotmätning blir skidåkaren rätt exponerad men snön runt blir helt utfrätt vilket inte är så bra.

Använd med måtta alltså. Mna lär sig när det passar och inte.

Kör med 3D/Matrix till det allra mesta men över/underexponerar efter behov.

/FW

Samma som Frode. Bara vid behov. I princip kan man säga att när motivet skiljer sig ljusmässigt på ett radikalt sätt mot omgivningen, då är det läge för spoten.

Här förklaras det hela på ett bra sätt:http://www.kamerabild.se/fotografering/skolor/Spotmatning-ger-kontroll-1.34972.html

Det är alltså inte bara att ratta in spot och sen köra utan att tänka.
Men om du vet vad håller på med och tar dig tid så skall exponeringen sitta.

Frodes exempel fågel/himmel och skidåkare/snö tycker jag känns som lite samma motiv för kameran och hur det funkar i det ena fallet och inte i det andra tycker jag verkar konstigt.

Micke.

Spotmätning med manuella programmet för maximal kontroll.

Histogram med UniWB för att kontrollera att man verkligen exponerat som man tänkt.

Fast det är ju då man har tid på sig, vet man inte vad man ska fotografera i förväg så kan nog matrismätning fungera också. Sen ska man som nämnts tidigare veta vad man exponerar _för_ också, det är den kluriga biten antar jag. Rätt sällan som skiddressar kommer som 18% grå ;~)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar