Annons

Spotmätning Canon 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

carlcarl

Medlem
Bytte för en vecka sedan från Minolta Dimgae 7, och är både glatt överraskad och konfunderad.

På Minoltan var det superlätt att byta mellan multisegment - center - centerweighted ljusmätning. På 300D har jag hittills inte lycktas med detta än!

Någon som kan hjälpa mig tyda manualen? Jag går bet...

Kommentar om 300D vs Dimage 7:
Fler bilder per fotoomgång blir "bra" med Canon-kameran, men de bilder som väl blir lyckade med Minoltan är inte långt efter Canons.
 
Ganska säker

Hej!

Jag har hört att 300D inte har Spotmätning och att det är en av de saker som skiljer mellan 300D och 10D.

Men jag är inte 100 % säker.

/Tobbe
 
carlcarl skrev:
Bytte för en vecka sedan från Minolta Dimgae 7, och är både glatt överraskad och konfunderad.

På Minoltan var det superlätt att byta mellan multisegment - center - centerweighted ljusmätning. På 300D har jag hittills inte lycktas med detta än!

Någon som kan hjälpa mig tyda manualen? Jag går bet...

Den har liksom 10D inte spotmätning men dock något som Canon kallar för utsnittsmätning, den är inte riktigt lika "spotbetonad" som spotmätning.

Jag tror att du på 300D har en knapp där du kan aktivera den, att däremot permanent byta ljusmätningsmetod går ej. Däremot så väljer dom olika motivprogrammen mätmetod åt dig.

Larsa
 
Canons utsnitssmnätning täcker ung 10% eller 5 zoner i form av ett + runt mittersta fokuspunkten(eller valda fokuspunkten beroende på kamera och custom function). Altså zonen med fokuspunkten och 4 zoner runt omkring.

En spot brukar väl iaf vara under 2% och på min E-10 är den 1.2% eller nåt sånt.

Det är väl det enda jag kan sakna, men jag blev faktiskt imponerad av den evaluerande automatiken på min 33a, och utsnitt duger om man bara lär sig hur det funkar.
 
Damocles skrev:
Det är väl det enda jag kan sakna, men jag blev faktiskt imponerad av den evaluerande automatiken på min 33a, och utsnitt duger om man bara lär sig hur det funkar.

Hur funkar den då? Finns det beskrivet hur den ska användas?

Jag har lite svårt att förstå Canons resonemang när man på exempelvis 10D skippar spot till förmån för denna utsnittsmätning. eller finns det fördelar med den gentemot spotmätning?

Kostnadsmässigt så kan det väl inte skilja mellan dessa system, eller?

Larsa
 
De flesta canon modeller har väl inte "riktig" spot?

När Hasselblad utvecklade spotmätning till sin TCC (1%) så hade den också en extremt väl avgränsning ("1% och inget runt om kring").

Kostade tydligen en smärre förmögenhet....

Att utveckla en spotmätare som dessutom har hög precision är dyrt.
 
Alfons2 skrev:
De flesta canon modeller har väl inte "riktig" spot?

När Hasselblad utvecklade spotmätning till sin TCC (1%) så hade den också en extremt väl avgränsning ("1% och inget runt om kring").

Kostade tydligen en smärre förmögenhet....

Att utveckla en spotmätare som dessutom har hög precision är dyrt.

Allt är ju relativt så jag antar att det inte finns nån regel som säger när man får kalla det en spotmätning.

Peter skrev att han hade en spot som mätte på 1,2% på sin E-10, har ingen aning om hur "spottig" min D7i är men min gamla EOS-10:as spot upplevde jag i alla fall som oerhört centrumbetonad...

Larsa
 
Damocles skrev:

Det är väl det enda jag kan sakna, men jag blev faktiskt imponerad av den evaluerande automatiken på min 33a, och utsnitt duger om man bara lär sig hur det funkar.
Visst, evalueringen funkar nästan alltid bra. Nackdelen (ganska stor..) är att det knappt går att lära sig hur den fungerar. Man lämnar mätningen helt till kameran. Ett stort plus är att den helt bortser från ex. punktformiga ljuskällor.
 
Jag tycker i och med den digitala tekniken att spot/utsnitts-mätning har fått mindre betydelse.

Jag mäter ofta ljuset med "centrumvägt" och i förekommande fall "skjuter" av en "digital polaroid". D v s jag granskar första bilden på lcd-skärmen....
Därefter justerar jag bländare/tid till lämpligt värde.

Men så är jag inte någon "skjutjärns" fotograf heller...
 
Ahh, min E-10, altså en olympus digitalare har en riktig spot, altså 1.2%, min 33a har bara utsnitt på ca 10%.

Samma gäller för D60, 10D, osv. Dom enda canon idag som säljs nya som har spot är väl 3 och 1 serien.

Det jag menar är att utsnitt funkar i dom flesta fall, även om man får tänka lite på hur zonen ser ut och tänka hur den kommer att exponera, när man med en spot bara riktar den och mäter. Men det är bättre med 10% än med 100% iaf. Lättare att tänka och sedan komponera om lite.
 
Spotmätning ala 1% ställer högre krav på flera kontrollpunkter. Lätt att mäta på fel punkt annars i motivet annars.

Typ spotmätning ala Ansel Adams zon-system.
 
När man gör så som du menar Thomas så låser man ju bara exponeringsvärderna den tar ju i sin tur hänsyn till vilken ljusmätningsinställning det är. Dvs om det är centrumvägd osv.
 
"In Creative zone mode, partial metering will be used automatically for AE-lock".


D v s "partial" betyder "utsnitts".
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.