Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätning & Autofokus på CAN & NIK

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Som canonfotograf tog jag glatt emot nyheten om spotmätning på 30D.

Nu undar jag; Kan man flytta spoten från centern till den aktuella fokuspunkten? På canon är det 3.5% som gäller. Lite blaffigt i min smak i vissa lägen.

Hur är det med nikon på den här punkten? Är det 3.5% och center som gäller på modellerna 50 70 & 200?

Vilken är smidigast att byta fokuspunkt på?
Jag fotograferar en del boxning och ljusmätning måste då göras på en av boxarna snarare än hela bilden pga den upplysta ringen. Och det måste gå fort...
Mvh Johan
 
D70 har 1% spot och D50 har 2.5%. Hur stor den är på D200 vet jag inte, men den har en 1005 pixel sensor för ljusmätningen, precis som D70, så den borde kunna vara lika liten som på D70 iaf.
Somliga påstår att D70 inte har så snäv spot som 1%, men mina egna tester, för vad de är värda, visar att 1% borde ligga ganska nära sanningen.

På D70 flyttas spoten till aktuell fokuspunkt och jag gissar att det är så på de allra flesta kameror.
Flytta fokuspunkten gör man, på D70, genom fyrvägsknappen på baksidan. Om jag inte minns galet kan man ställa den så att den flyttar från (exempelvis) högraste till vänstraste punkten om man trycker en gång på höger åxå, "wrapping" eller vad man ska kalla det. Jag tycker det är enkelt att byta, men gör det inte särskilt ofta. Jag använder nästan uteslutande mittpunkten.
På Canon rullar man väl genom punkterna med tumhjulet, om jag inte är ute och cyklar. Det finns kanske andra sätt åxå, som jag inte känner till... Det är, i mitt tycke, osmidigare, men det är säkert en vanesak.
 
Tillägg till Roberts inlägg:

Helt rätt att man kan byta fokuspunkt med hjälp av hjulet. Men på 20 D (och sannolikt då även på 30D) kan man även byta fokuspunkt med hjälp av den lilla joysticken på baksidan. Själv använder jag uteslutande den metoden. Många klagar på joysticken, och jag kan väl hålla med om att den inte är en ergonomisk fullträff precis. Men jag tycker faktiskt att jag nu har lärt mig att använda den, det går bra. Så länge man inte har handskar...

Lycka till i ditt val Johan.

/Arne
 
Jag är också intresserad av att få svar på frågan om spot-mätningen på Canon 30D följer med vald fokuspunkt eller bara sitter i mitten.
 
exeton skrev:
Jag är också intresserad av att få svar på frågan om spot-mätningen på Canon 30D följer med vald fokuspunkt eller bara sitter i mitten.

Spotmätningen är väl bara tänkt som ett verktyg, att mäta med...

Skulle man nu flytta spoten åt sidan och exponera med i realtid, så kommer du ju att få olika exponeringar vartefter ex. modellerna byter kläder.
Eller när en vit häst springer förbi har du underexponerade bilder, och när hästens polare som är svart kutar förbi så får du överexponerat.

Er det inte bättre att använd den som vanligt, mäta upp ljuset på en ca:18%'s reflekterande yta på den plats där dina motiv skall vara. Och sedan ratta in dina inställningar och bränn av lite "kort".

?
 
Chet skrev:
Spotmätningen är väl bara tänkt som ett verktyg, att mäta med...

Skulle man nu flytta spoten åt sidan och exponera med i realtid, så kommer du ju att få olika exponeringar vartefter ex. modellerna byter kläder.
Eller när en vit häst springer förbi har du underexponerade bilder, och när hästens polare som är svart kutar förbi så får du överexponerat.

Er det inte bättre att använd den som vanligt, mäta upp ljuset på en ca:18%'s reflekterande yta på den plats där dina motiv skall vara. Och sedan ratta in dina inställningar och bränn av lite "kort".

?

Jag hänger nog inte med hur du tänker där. Det är ju just det som är finessen med spotmätning, att man mäter på en väldigt liten yta som man själv anser viktigast att få rätt exponerad. Den vita hästen blir vit, den svarta blir svart. Beroende på omgivningen får det klart konsekvenser för hur den kommer att exponeras, men det är man ju medveten om när man väljer att använda spotmätningen. Precis som du säger är det ju ett verktyg (av många) och det gäller ju att välja rätt verktyg och veta hur man använder det. Annars blir det inte bra. Har jag märkt...:)
Sedan kan man ju använda den som en inbyggd ljusmätare också, det är väl så du menar om jag tolkar dig rätt. Men båda metoderna är nog fullt användbara. Egentligen är det ju lite av samma sak.

Själv saknar jag spotmätning på 20D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.