Annons

Spotmätare, rekommendationer?

Produkter
(logga in för att koppla)
maxzomborszki skrev:

Se där, men då har du ju en strålande arbetsgång som inte är fy skam. Till mitt fotograferande jag mest gör idag kan jag dock inte göra sådana saker. Det är en lyx att stå och mäta och anteckna.
Det är bara till storformat jag unnar mig den lyxen. Den fyller inte så stor funktion till småbild utan där är det inbyggd centrumvägd mätare som gäller för mig med höftad manuell kompensering.
 
Den där skillnadsgrejen är säkert inte dum, men det känns ändå som ett lager mellan fotograf och mätare. Nu när Max har varit så duktig och bidragit med en illustration och en konstnärligare dito kan ju jag inte vara sämre. Jag försöker inte övertyga någon om det analogas förträfflighet, men kom på att det här sättet att visa min poäng kanske kan vara lite pedagogisk.

Men till syvende och sist handlar det naturligtvis om hur man är funtad. Själv har jag av någon anledning lite svårt att bolla siffror i huvudet och har aldrig ens försökt mig på ett sånt där sudokukorsord hur hippt det än är.

Tilläggas skall kanske också att båda mina ljusmätare är digitala :)

Och apropå sidodiskussionen om felkällor när det blir många moment så brukar jag personligen glömma bort att fokusera - alldeles för ofta.
 

Bilagor

  • illustration.gif
    illustration.gif
    6.1 KB · Visningar: 141
Jag hade lite tur och hittade en begagnad Capitol (den gamla analoga varianten) hos Schönherrs Foto för 700:-. Vad jag kan förstå funkar den bra, även om jag inte är av samma kaliber som Max och de andra konnesörerna ovan. :)
Men de bilder jag tagit hitils har funkat fint - zonerna verkar stämma bra.
Det där med att använda spotmätare och lupp som densitometer var ju en förbaskat bra idé - kan någon utveckla det?

//Lasse
 
dobos skrev:
Det där med att använda spotmätare och lupp som densitometer var ju en förbaskat bra idé - kan någon utveckla det?
Ett tredjedels steg i ljusmätaren motsvarar 0,1 D skillnad i filmen.

Utöver försättslinsen (som strängt taget inte är nödvändig om du inte behöver mäta mindre ytor än hela filmrutor) så kan det vara bra att göra en ställning som gör att du kan ställa mätaren på ljusbordet i en konsekvent vinkel. Och ett rör för avskärmning av ströljus är inte heller dumt. Mät också på samma ställe på ljusbordet hela tiden för att undvika fel på grund av ojämnheter i bordets ljusbild.
 
Jag kör med en lupp (reverserat normalobjektiv och en pappdistans (typ kapad dasspappersrulle)) för att kunna fokusera på nära håll. Sedan har jag ett litet smidigt ljusbord (gepe slimligt typ 13x18cm) där jag skärmat av en lite yta lite större än spotmätningsytan blir mha fyra postitlappar. Sedan mäter jag skilnaden mellan bas inklusive slöja och den del av negativet som intresserar mig. Om x är skilnaden i ljusvärdet i steg så blir skilnaden i tranmissiondensitet y

y=x*log(2)

Har inte försökt mäta reflektionsdensitet på detta sätt utan till det använder jag en gråkil från www.stouffer.net som jag jämför med.

Jag mäter mest på bladfilm och då får jag fram en hel filmkurva från en exponering genom att ha en transparent gråkil med kända densiteter i kontakt med filmen och fotar av en mjölkvit plexiglas skiva jag satt upp i fönstret som blir helt homogen i ljushet, för att få flera fält med olika men kända exponeringar.

Edit: Det var Mikael Pertman (Mipert) som introducerade mig för konceptet med spotmätare som densitometer.
 
Senast ändrad:
Vill bidra med lite erfrenheter också. Jag köpte en Gossen Spotmaster för 1500 för några år sedan och den funkar bra, har blixtljusmätare, zonsystemsfunktion (man mäter i zoner när man väl definerat valfri zon med en vanlig mätning) är välbyggd osv., men jag måste säga att den handhavandemässigt är en katastrof. Med ett fåtal små knappar skall man stega sig fram bland (de många) funktionena. Man stegar alltid ett steg för mycket eller för lite (efter att man hittat rätt knapp).

Jag är nog av samma sort som Jim och rekommenderar en mätare med analog visning och inställning med rattar.

Tack för tipset med densitetsmätning. Smart!

/F
 

Similar threads

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.