Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmätare, rekommendationer?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag har sökt här på forumet, men inte fått nog. Ni som kör zonsystem och spotmätning, vad har ni för mätare? Vad kostade den?

På eBay är det verkligen säljarens marknad på spotmätare. Dessutom är jag lite osäker på att köpa en 15 år gammal mätare. Hur vet man att den är "exakt"? Självklart måste jag testa mätaren tillsammans med kameror/film osv, men man vill ju inte börja med en defekt mätare...

Det jag hittar nytt i rimlig prisklass är Capital SP-1. Nästa steg verkar vara Sekonic L-558, men det är ju 4500... mycket film det. Det jobbiga är att den ligger på ca 3000-3500 beg. Det verkar vara svårt att hitta en mätare under 2000. Är det orimliga krav jag ställer?
 
Jag köpte en Minolta spotmeter m på ebay i somras för $79. Den var i mycket bra skick och verkar mäta exakt. Har sett flera spotmeter F och Pentax digital spotmeter gå för mellan $100-200.

/D
 
Jag skaffade mig först en föregångare till Capitalmätaren du nämner, från tiden de fortfarande hette soligor och hade en analog visarnål istället för en digital display.

Med tiden visade sig dock att den var allt annat än linjär och beroende på i vilken vinkel man höll den så visade den upp till två steg olika. Det finns inget tristare än att ha en ljusmätare man inte kan lite på.

Därför investerade jag i just en Sekonik L-558 som har allt som behöver finnas i en ljusmätare och lite till utan att för den skull vara onödigt bökig att använda (som annars lätt blir fallet om prylar blir för avancerad och fullmatad med funktioner). Jag har inte ångrat mig än. En bra ljusmätare kan man också leva länge med och användas till flera kameror. Men det finns många bra ljusmätare. Av någon anledning tenderar rena spotmätare ofta vara dyrare än kombimätare som L-558:an. Vill du kunna använda ljusmätare (tillsammans med lupp och ljusbord) som densitometer så behöver du nogranheten på tiondels steg som t.ex. L-558:an ger.

Risken med att köpa begagnat är att man inte vet skicket och inte har garanti. Pentax digital spotmeter ska vara en bra klassiker men en bekant som skaffade en begagnad sådan hade den en vecka innan ett prisma lossnade i den. Som tur är lyckade han fixa den. Men som sagt jag tycker nästan inte det finns något värre än att använda ljusmätare som man tvekar om den visar rätt.

Det var mina erfarenheter men säkert går det att hitta bra begagnade prylar också.
 
Jag använder en Sekonic L-508, fantastiskt bra mätare. Vattentätad, multispot m zoom plus infallande ljus. Inte speciellt billig men väl värd pengarna. På senare tid har jag använt en Zeiss Ikophot selenmätare från 50talet, fantastiskt bra mätare, när jag jämför med sekonicen (multispotmätningar) ligger zeissmätaren alltid inom ett halvt steg, ganska bra gjort för en genomsnittsmätare utan batterier från 50talet. Passar dessutom väldigt bra ihop med Leica M4an eller Rolleiflexen, sekonicen ser ju inte så politiskt korrekt ut tillsammans med tyska kugghjulskameror;-)

-Vad jag vill ha sagt är att både dyrt och billigt kan vara lika bra i slutändan, så var inte rädd för att pröva en gammal mojäng som nästan är gratis att köpa.
 
Jag har alltid funderat lite över det där med möjligheten att zooma ut från 1 grad till 4 grader hos en spotmätare. Är det någonsin användbart?

Har för mig det kostade i ljuskänslighet på L-508 och L-608.
 
Pentax digitala mätare brukar gå för mellan 1000 och 2000 kr här på fotosidan. Jag köpte min för 1500 kr.

Utöver mekaniska fel som Richard nämnde är det nog inte så mycket som kan gå snett. Att en mätare är felkalibrerad gör ju ingenting så länge linjäriteten inte har rubbats. Det är ju bara att kompensera med känslighetsinställningen. Och jag har nog aldrig hört talas om en ljusmätare som gått sönder så den tappat i linjäritet.

Bland nya mätare skulle jag alla gånger köpa en 558. Det är en kompromisslös manick som ger en allt man någonsin kan ha behov av.
 
Galaxens President skrev:
Jag har alltid funderat lite över det där med möjligheten att zooma ut från 1 grad till 4 grader hos en spotmätare. Är det någonsin användbart?
Jag har en L-608 och kan inte påstå att denna funktion är särskilt välanvänd. Min mätare står oftast på 1 grad. Själv skulle jag inte sakna finessen om det var en fast 1-gradsspot.

Har för mig det kostade i ljuskänslighet på L-508 och L-608.
Undrar om det är zoomen som stjäl ljus, skulle själv snarare gissa att det rör sig om en modernare mätare som är känsligare.

Skulle jag köpa en ny idag så är det en L-558 som gäller, även när båda marknadsfördes känner jag inte att L-608:an tillför så värst mycket.

Däremot så har L-608:an display med mätvärden i sökaren. Om jag inte helt missminner mig så fanns detta inte i L-508 vilket påverkade valet. Så här i efterhand skulle jag aldrig välja en spotmätare där man måste läsa av resultaten utanpå. Det är så oerhört smidigt att kunna mäta utan att ta ögat från sökaren.

Jag kan varmt rekommendera en L-608 (om du hittar en sådan begagnad) eller L-558. De är dyra men täcker alla mina behov och mer därtill och kommer troligen räcka livet ut.
 
Att en mätare är felkalibrerad gör ju ingenting så länge linjäriteten inte har rubbats. Det är ju bara att kompensera med känslighetsinställningen. Och jag har nog aldrig hört talas om en ljusmätare som gått sönder så den tappat i linjäritet.
Om någon ska titta efter mätare kan detta vara kul att titta efter också, inte för att det är livsviktigt men det kan vara behändigt. Vissa mätare kan man kalibrera själv så man behöver inte ändra på känslighets-/ISO-inställningen för att fixa sådant (lättare att bara ratta in "rätt" ISO direkt och låta allt annat ligga "i" mätaren). På min kan man kalibrera infallande och reflekterande var för sig i tiondels steg.

(Sen har man även möjlighet att korrigera, dvs om man temporärt sätter ett filter på kameran så kan man låta mätaren räkna med det.)

Ytterligare en sak som kan vara smidig är möjligheten att jämföra, dvs man tar en mätning och sparar den och sedan kan man se hur många steg nästa mätning skiljer sig utan att själv behöva subtrahera. Kan man göra det "live", dvs hålla inne mätknappen och se aktuella mätvärdet/skillnaden ändras är det väldigt lätt att hitta mörkaste/ljusaste området och mäta upp omfånget.
 
maxzomborszki skrev:
Ytterligare en sak som kan vara smidig är möjligheten att jämföra, dvs man tar en mätning och sparar den och sedan kan man se hur många steg nästa mätning skiljer sig utan att själv behöva subtrahera. Kan man göra det "live", dvs hålla inne mätknappen och se aktuella mätvärdet/skillnaden ändras är det väldigt lätt att hitta mörkaste/ljusaste området och mäta upp omfånget.

Detta kan även min Minolta spotmeter F. Och jag kan bara hålla med -- det är helt klart en mycket användbar funktion. När jag precis fått mätaren brukade jag ta med den lite då och då och mäta allt i omgivningen bara för att se hur stort kontrastomfånget var. Detta är otroligt lärorikt!
 
maxzomborszki skrev:

(Sen har man även möjlighet att korrigera, dvs om man temporärt sätter ett filter på kameran så kan man låta mätaren räkna med det.)

Det där är en funktion som kostat mig många exponeringar när jag bytt filter etc. Faktum är att bara en sån sak som iso inställning är en sak som jag brukade klanta mig med, när jag bytte film/magasin mellan olika exponeringar. Idag kör jag i princip alltid på iso 100 och kompenserar i huvudet, eller i exponeringsformuläret, då det brukar bli fel mer sällan så.

En fördel med min Soligor spot och Capital mätaren Henning funderar på är att den inte har en massa inställningar utan bara ett EV värde att läsa av och sedan läsar man av det utifrån några ringar på objektivet som gör zon avläsningar enklare än med min Sekonic.
 
Galaxens President skrev:
Det där är en funktion som kostat mig många exponeringar när jag bytt filter etc.
Men Richard, det fanns väl en exponeringskompensationsindikator i displayen? Om du verkligen vill kan jag klistra fast alla inställningsknapparna på din mätare så du bara har ISO 100 och får ut mätvärdena i EV :-D

Skämt åsido, det är klart, ju fler rattar desto mer att råka ställa in fel. Men samtidigt kan det vara tvärtom. Jag var så glad när jag lekte med en digital mätare för första gången. Hade man bara tagit det lugnt och ställt in allt en gång för alla var det bara att trycka på knappen och läsa av. Att läsa av siffror på en digital display är ofta lättare att göra korrekt än en analog skala, speciellt om man har bråttom. Då vill jag inte stå och kompensera i huvudet i onödan.

Oavsett vilken utrusning man har så måste man lära sig hur den funkar och framför allt lägga upp arbetssätt utefter utrustningens funktion och begränsningar. Så frågan är bara var man ska skyffla metodiken, före eller efter...
 
Tusen tack för alla svar! Känns som jag är inne på rätt spår i alla fall. Jag bör lägga till dock att jag köpt en Digisix för ca 6 månader sen och därför inte _direkt_ behöver en infallande mätare. Men, man kan ju sälja digisixen till någon som inte tänker hålla på med zonsystem så mycket...

2700 för en ny capitol är väl ungefär lika mycket som en beg L558.
 
maxzomborszki skrev:
Att läsa av siffror på en digital display är ofta lättare att göra korrekt än en analog skala
Tycker du verkligen det? Det tycker jag annars är den stora fördelen med analoga mätare, att de är så himla enkla att läsa av.

När man skannar av en scen ser man direkt på visarrörelsen att det t ex är en skillnad på 2,3 steg mellan två element. 2,3 steg är ju liksom 2,3 steg på en skala. Skillnaden mellan LV 10 och LV 12 och en prick kräver för mig två översättningsmoment till i huvudet. Och ännu fler moment blir det när jag skall minnas flera element också.

Men din mätare, har inte den en analog skala också?
 
maxzomborszki skrev:
Men Richard, det fanns väl en exponeringskompensationsindikator i displayen? Om du verkligen vill kan jag klistra fast alla inställningsknapparna på din mätare så du bara har ISO 100 och får ut mätvärdena i EV :-D
Jag skulle behöva en indikator som blåser som en mistlur i 120dB för att jag inte skall missa den när jag bytt film/filter/känslighet. Det enda som funkar för mig är att fylla i denna (fritt after S:t Adams) efter en procedur jag övat in så att jag kan göra den rutinmässigt på stört med förbudna ögon och händer om någon sliter upp mig ur sängen mitt i natten när jag sover som djupast.
 

Bilagor

  • expchart.jpg
    expchart.jpg
    30.7 KB · Visningar: 154
jimh skrev:
Tycker du verkligen det? Det tycker jag annars är den stora fördelen med analoga mätare, att de är så himla enkla att läsa av.
Analoga visare har sina klara användningsområden, det vet man i användbarhetskretsar sedan länge. Fladdrar värdena hela tiden så är det lättare med en visare som vickar lite än siffror som rullar och aldrig står still. Samtidigt så är en siffra lättare att läsa av om man ska ha ett värde, visare kan kräva tolkningssteg ("är den på halv eller helsteg?") vilket gör att de är oönskade i vissa fall. I ljusmätarfallet så "fastnar" ju siffran när man släpper mätknappen, så där föredrar jag definitivt digitalt.

Men bara för att HMI-människor tycker så betyder det inte att alla användare föredrar det. Har man alltid kört med analoga skalor kanske man föredrar det.

Skillnaden mellan LV 10 och LV 12 och en prick kräver för mig två översättningsmoment till i huvudet.

Men din mätare, har inte den en analog skala också?
Nix, den visar LV 10,7 eller vad nu pricken betyder. (Och ingen vettig mätare hoppar väl om LV i två steg? ;-))

Den enda "analoga" skala som finns på en L-608 är den man ser i nederkant. Den är normalt en dubblering av siffervärdena på det man inte mäter, dvs om man har mätaren i bländarprioritet så kommer du se tidsvärdena där (och även längst till vänster i displayen), har du tidsprioritet så är det bländarvärdena som syns där.

Den enda gången då den analoga skalan används egentligen är om man väljer att slå på visning av EV (vilket måste göras av användaren, normalt är flera av dessa extralägen avslagna). Då visar den analoga skalan bländare. Stora siffrorna i mitten EV och de små till vänster tid. Siffran inom parentes till höger är denna kompensation jag nämnde tidigare, som synes är den ställd på noll nu. Ett plus eller minustecken dyker upp ovanför om kompensationen är igång. (Kalibrering syns inte). Högst upp i displayen syns mätmetod, ISO-tal och batteristatus.
 

Bilagor

  • l608.jpg
    l608.jpg
    16.9 KB · Visningar: 146
Galaxens President skrev:
Jag skulle behöva en indikator som blåser som en mistlur i 120dB för att jag inte skall missa den när jag bytt film/filter/känslighet.
Kan vara lite svårare att ordna, måste kolla på Elfa om de har sådana först! :)

Men jag vet vad du menar. Jag plåtade bara svartvitt under något års tid och tänkte inte ens på färg till slut. Så när den dagen kom att jag fått låna ett objektiv med tillhörande gulfilter var jag glad, för jag hade inte haft kontrastfilter att leka med på länge (mina var hade för liten gänga för den nya kameran).

Mitt under plåtningen tog jag och bytte film för nu skulle jag minsan prova vänddia för en gångs skull. Jag märkte att gulfiltret satt kvar när jag skulle byta glugg mitt i diafilmen. Det tog ett tag innan jag började registrera färger igen. Så det är skrämmande hur man kan missa saker om man är van vid något och inte har idiotsäkra metoder (ända tills någon uppfinner en själv som den ännu bättre idioten).

Det enda som funkar för mig är att fylla i denna (fritt after S:t Adams) efter en procedur jag övat in så att jag kan göra den rutinmässigt på stört med förbudna ögon och händer om någon sliter upp mig ur sängen mitt i natten när jag sover som djupast.
Se där, men då har du ju en strålande arbetsgång som inte är fy skam. Till mitt fotograferande jag mest gör idag kan jag dock inte göra sådana saker. Det är en lyx att stå och mäta och anteckna.
 
jimh skrev:
2,3, inte 2/3. Du som brukar läsa så noga ;-)
Touché! :)

Ja, då ser det ut så här på min mätare. Ursäkta den suddiga bilden, den krävde ett trehandgrepp, en för att trycka på "mät", en för att hålla kompaktkameran och försöka fokusera i makroläge och en för att skymma ljusdomen och "simulera" -2,3 stegs skillnad. Galaxens president skulle varit mäkta stolt över denna tredje arm av yppersta kvalitet! :)

(Notera att nu står den i delta-EV dvs mäter skillnad och visar -2,3 steg)
 

Bilagor

  • l608-2.jpg
    l608-2.jpg
    23.5 KB · Visningar: 143

Similar threads

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.