Annons

Sportkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robban.W

Ny medlem
Om jag ska köpa en kamera som framför allt kommer att användas till familjeutflykterna samt en del roadracing foto. Då med skapliga objektiv typ 80-300.. vad ska jag ha..

Jag är väldigt grön på just systemkameror, har kört lite med brorsans k-20 och fått skapliga bilder.

Nu står jag inför ett köp av min första egna systemare?

jag har kikat på en Nikkon D7000. Samtidigt så gillade jag nya 1 V1 från Nikkon?

Vad har ni för tipps och ideer?

Ja,jag kommer att börja gå en kurs så jag vet hur kameran fungerar :)

Här är en länk till det jag fotade m min brors kamera..

https://picasaweb.google.com/104455143864275637910/20110606Gotland2011?authuser=0&feat=directlink

fototipps motages gärna :)

//Robban
 
Nikkon

Fungerar säkert kanon, dock lite utanför min budget..

Kan kanske lägga 8-9´ på kameran och på sin höjd 5-6 på optik..
 
Ett beg Sigma 70-200/2.8 är budgetvarianten av Nikongluggen. Funkar helt ok för det mesta, men inte riktigt lika kalas som Nikongluggen.

Dock undrar jag om 200 är tillräckligt långt för att fota racing med behållning? Vad säger motoGP-fotograferna?
 
Fotar en del på racerbanor och älskar mitt 70-200 för detta ändamål...fast ibland händer det att 70 är för långt och 200 för kort, men till 80% funkar det perfekt!
 
För racing är det viktigt med en bra sökare. Det gör det betydligt lättare att träffa rätt. Har bara klämt på en V1 och även om sökaren var förvånansvärt bra kan den inte mäta sig med en "riktig" systemkamera.

Vad gäller objektiv så ställer faktiskt racing inte så höga krav som man kan tro. Oftast är det bra med ljus och även om det går fort så är rörelserna förutsägbara. 70-200 tycker jag räcker gott till bilracing i alla fall. Beror lite på vilken bana och hur nära du kan komma.

Visst är det bra med snabb AF och bra ljusstyrka men till skillnad från t ex inomhussport är det inget krav.

Lycka till!
 
Om jag ska köpa en kamera som framför allt kommer att användas till familjeutflykterna samt en del roadracing foto. Då med skapliga objektiv typ 80-300.. vad ska jag ha..

Jag är väldigt grön på just systemkameror, har kört lite med brorsans k-20 och fått skapliga bilder.

Nu står jag inför ett köp av min första egna systemare?

jag har kikat på en Nikkon D7000. Samtidigt så gillade jag nya 1 V1 från Nikkon?

Vad har ni för tipps och ideer?

Ja,jag kommer att börja gå en kurs så jag vet hur kameran fungerar :)

Här är en länk till det jag fotade m min brors kamera..

https://picasaweb.google.com/104455143864275637910/20110606Gotland2011?authuser=0&feat=directlink

fototipps motages gärna :)

//Robban

De flesta nyare systemkameror klarar dock sport väldigt bra. 5 bilder per sekund räcker fint i kontinuerlig matning, för sport och action bilder.Det du skall lägga pengar på är ljusstark optik med fast brännvid. Dessa zoom objektiv som folk tippsar dig om är helt fel. För sport lämpar sig bäst fast tele optik. 50mm F1,8 eller 1,4, 85mm F1,4 , 85mm F1,8 ,135mm F1,8.
Och vidare större teleobjektiv med lägst bländartal F2,8, men helst skall su satsa på objektiv starkare än F2,8.Vidare för sport krävs att man fotar i höga ISO tal.
Alltså ISO 1600 och uppåt. Se till att kameran du köper klarar höga ISO, utan att brusa bilder.
Det som andra tipsar dig om zoom objektiv exempelviss 70-300mm med F4,5-5,6 kan du glömma.Det räcker helt enkelt inte.
Du kommer bara att slänga pengar i onödan.

MVH Dzenis Krnjic
 
De flesta nyare systemkameror klarar dock sport väldigt bra. 5 bilder per sekund räcker fint i kontinuerlig matning, för sport och action bilder.Det du skall lägga pengar på är ljusstark optik med fast brännvid. Dessa zoom objektiv som folk tippsar dig om är helt fel. För sport lämpar sig bäst fast tele optik. 50mm F1,8 eller 1,4, 85mm F1,4 , 85mm F1,8 ,135mm F1,8.
Och vidare större teleobjektiv med lägst bländartal F2,8, men helst skall su satsa på objektiv starkare än F2,8.Vidare för sport krävs att man fotar i höga ISO tal.
Alltså ISO 1600 och uppåt. Se till att kameran du köper klarar höga ISO, utan att brusa bilder.
Det som andra tipsar dig om zoom objektiv exempelviss 70-300mm med F4,5-5,6 kan du glömma.Det räcker helt enkelt inte.
Du kommer bara att slänga pengar i onödan.

MVH Dzenis Krnjic
Roadracing går alldeles utmärkt med zoomobjektiv tävlingarna går oftast när det är ljust och motorcykeln är lätt att följa på banan.
 
Det som andra tipsar dig om zoom objektiv exempelviss 70-300mm med F4,5-5,6 kan du glömma.Det räcker helt enkelt inte.
Du kommer bara att slänga pengar i onödan.

Vadå inte räcker? Det räcker väl alldeles utmärkt beroende vilken plånbok man har. Det är väl inte alla som kan lägga en j-a massa pengar på ett objektiv. Jag har själv D7000 med 70-300 och det fungerar bra till det mesta. Inte optimalt givetvis...men i förhållande till pengarna en helt ok kombination.
 
De flesta nyare systemkameror klarar dock sport väldigt bra. 5 bilder per sekund räcker fint i kontinuerlig matning, för sport och action bilder.Det du skall lägga pengar på är ljusstark optik med fast brännvid. Dessa zoom objektiv som folk tippsar dig om är helt fel. För sport lämpar sig bäst fast tele optik. 50mm F1,8 eller 1,4, 85mm F1,4 , 85mm F1,8 ,135mm F1,8.
Och vidare större teleobjektiv med lägst bländartal F2,8, men helst skall su satsa på objektiv starkare än F2,8.Vidare för sport krävs att man fotar i höga ISO tal.
Alltså ISO 1600 och uppåt. Se till att kameran du köper klarar höga ISO, utan att brusa bilder.
Det som andra tipsar dig om zoom objektiv exempelviss 70-300mm med F4,5-5,6 kan du glömma.Det räcker helt enkelt inte.
Du kommer bara att slänga pengar i onödan.

MVH Dzenis Krnjic
ISO1600 utomhus? På dagtid? Skulle inte tro det...
 
ISO1600 utomhus? På dagtid? Skulle inte tro det...

Killen skrev att han skulle lägga 8-9 lappar på kameran och 5-6 på objektivet. 70-300 duger inte alls åt sportfotografering. För 8-9000 kan han köpa ett riktigt fint ljusstark optik, och det är aldrig fel. För de övriga 5-6000 kan han köpa ett bra kamera plus ett kit objektiv.
Så när man köper sportutrustning kan han väl få tips för att köpa bra grejer och inte amatör leksaker för de pengarna.Det är aldrig fel.
Och sedan, man kan väl fota andra sporter inomhus.Det behöver inte alltid vara motorsport. Kanske ändrar sig intresse med tiden. Killen kan mycket väl köpa dessa fina grejer för de slantarna.
Fotar man inomhus bilder där bollen eller pucken flyger i 160km/h kan man kasta bort 70-300-an.

MVH Dzenis
 
Vadå inte räcker? Det räcker väl alldeles utmärkt beroende vilken plånbok man har. Det är väl inte alla som kan lägga en j-a massa pengar på ett objektiv. Jag har själv D7000 med 70-300 och det fungerar bra till det mesta. Inte optimalt givetvis...men i förhållande till pengarna en helt ok kombination.

Killen skrev att han skulle lägga 8-9 lappar på kameran och 5-6 på objektivet. 70-300 duger inte alls åt sportfotografering. För 8-9000 kan han köpa ett riktigt fint ljusstark optik, och det är aldrig fel. För de övriga 5-6000 kan han köpa ett bra kamera plus ett kit objektiv.
Så när man köper sportutrustning kan han väl få tips för att köpa bra grejer och inte amatör leksaker för de pengarna.Det är aldrig fel.
Och sedan, man kan väl fota andra sporter inomhus.Det behöver inte alltid vara motorsport. Kanske ändrar sig intresse med tiden. Killen kan mycket väl köpa dessa fina grejer för de slantarna.
Fotar man inomhus bilder där bollen eller pucken flyger i 160km/h kan man kasta bort 70-300-an.

MVH Dzenis
 
Vadå inte räcker? Det räcker väl alldeles utmärkt beroende vilken plånbok man har. Det är väl inte alla som kan lägga en j-a massa pengar på ett objektiv. Jag har själv D7000 med 70-300 och det fungerar bra till det mesta. Inte optimalt givetvis...men i förhållande till pengarna en helt ok kombination.[/QUOTE

70-300-an räcker mycket väl till sport, såsom minigolf och schack om man nu skulle kunna kalla det för sport. Det skulle räcka om alla stod stilla och frös fast rörelser men det ofta inte gör.
Det är väl bättre att satsa pengarna åt objektiv som man skall ha glädje av och inte i nåt kamerahus som förlorar andrahandsvärde. Om nåt år skall D7000 kosta 2000 spänn. En objektiv tex 135mm F1,8 från CZ kan man hitta begagnat för 9000:-.135mm F2,8 för 2500:- begagnat. Bra objektiv förlorar inte i värde. För kameror i APS-C format med crop faktor ger det 210mm, vilket räcker för sport.

Jag skulle satsa alltid på bättre objektiv än ett kamerahus.Kamerahus byts ut oftare, men bra gluggar förblir alltid bra gluggar.

MVH Dzenis
 
Många som byter upp sig i dagarna. En D7000 fås begagnad till bra pris. Ta en titt på nya Tokina 70-200 4,0. Blir nog inte jättedyr. Sigmas 70-200 är också ett bra alternativ. Tror också att det snart kommer drälla av begagnade Canon 60D och 7D. Funkar kalas ihop med deras 70-200 4,0 IS
 
Tack för alla svar :)

Blir nog en d7000 iaf, sen får vi se hur långt pengarna och intresset spänner sig. :)

Fick en del riktigt bra bilder med brorsans k-20 och Tamron 80-300 optik, vilket säkert inte är det bästa men det duger för att jag skall kalla det ett bra kort :)

/Robban
 
Några tips:

Om du har kompisar som har systemkameror så kan det vara bra att ha samma märke så att ni kan låna objektiv mellan varandra.

Sommarsport utomhus funkar nästa med vilka telezoom-objektiv som helst, t.ex. 70-300 eller motsvarande, då det ofta är bra med ljus. Dock kan billigare objektiv vara lite sämre på att hitta fokus snabbt. Dessa objektiv fungerar hjälpligt vid inomhussport, men du kommer inte att komma hem med bilden med stort B om du inte har jättetur.

Instegskamerorna, t.ex. Nikon D7000, duger att börja med, men efter ett tag kommer du att upptäcka att du vill ha bilden som skulle ha funnits mellan två av dina bilder om du hade en snabbare kamera.

Sportfoto är en materialsport och det är lätt hänt att man börjar som du med instegskamera och objektiv och när man vill mer så blir det dyrare och dyrare. Jag började min sportfotobana med en Canon 20D och ett 15 år gammalt 75-300 och det gick det också. Jag fick inte lika många "keepers" som jag får med min utrustning, men tillräckligt bra för att bli biten av sportfoto.
 
8-9 kkr på huset = Beg D300s och batterigrepp skall man väl kunna få för 8-9 lapp?
Bra AF och 8 fps. Stabil. Det går nog rätt bra att leva med aningen sämre ISO-prestanda än på D7000. Utomhus blir det ingen skillnad i praktiken. Inomhus duger D300 rätt bra för hobbyverksamhet.

Alternativet är D7000 då.

5-6 kkr på gluggen = Beg Sig 70-200/2.8.
Inte superbäst, men bra utväxling på insatt kapital. Duger också inomhus.
 
Om jag ska köpa en kamera som framför allt kommer att användas till familjeutflykterna samt en del roadracing foto. Då med skapliga objektiv typ 80-300.. vad ska jag ha..

Jag är väldigt grön på just systemkameror, har kört lite med brorsans k-20 och fått skapliga bilder.

Nu står jag inför ett köp av min första egna systemare?

jag har kikat på en Nikkon D7000. Samtidigt så gillade jag nya 1 V1 från Nikkon?

Vad har ni för tipps och ideer?

Ja,jag kommer att börja gå en kurs så jag vet hur kameran fungerar :)

Här är en länk till det jag fotade m min brors kamera..

https://picasaweb.google.com/104455143864275637910/20110606Gotland2011?authuser=0&feat=directlink

fototipps motages gärna :)

//Robban

Jag tycker du ska köpa en Canon EOS 7D. Den fotar med 8 bilder/sek, har bra iso-egenskaper, till viss del vädertätad och med snabb och korrekt autofokus till ett mycket bra pris. Finns inga andra alternativ. Nikon D7000 kanske kan vara ett alternativ om du är Nikontinist.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.