Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportfotning

Produkter
(logga in för att koppla)

MejaCopah

Aktiv medlem
Funderar på att ta kontakt med föreningar och fråga om de kan vara intresserade av att få deras matcher fotade så de kan använda bilderna till deras hemsidor etc.
Nu det här med priser, ni som hållit på med detta, vad skulle ni ta betalt för en 60 minuters match om man räknar in redigering och resor, hur många bilder levereras?

/Johan
 
Med risk för att göra dig besviken, föreningarna har i regel inte så mycket pengar att de är intresserade av att betala för bilder.

Däremot så tycker jag att du ska ta kontakt med en förening och erbjuda att fota deras matcher och leverera bilder till dem. Om inte annat så är det ett bra sätt att skaffa sig erfarenhet och skapa sig ett arbetsflöde som är effektivt och användbart den dagen som du lyckas ta en bild som tidningarna skriker efter.
 
Finns inga pengar att hämta den vägen, det enda föreningarna möjligen kan/vill betala för är lagbilder och spelarporträtt, men även där är det knaper budget. På alla nivåer utom möjligen elitnivå så arbetar folk i huvudsak ideellt.

Håller med Tage, se det som en möjlighet till övning för den dagen du får fota i större sammanhang eller är betald av tidningar.
 
Endast för erfarenheten jag fotar handboll denna säsongen, för betalt får jag inte men mina bilder länkas ifrån ena föreningens hemsida o några hamnar där också under matchreferat

lite reklam :)
IFK Skövde
Skövde HF
är lagen
 
Håller med tidigare skribenter. Det är svårt att få betalt direkt av klubbarna. Det jag har tjänat pengar på är att klubben förmedlar förfrågningar från deras sponsorer till mig. Har sålt bilder till tre av lagets sponsorer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.