Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sport / zoom objektiv a77 ii ?!
- Trådstartare nicotin
- Start datum
Bertil Norberg
Aktiv medlem
Långzoom till A77 II
Hej
Jag har ingen stor erfarenhet av sport, men väl fågelfoto. Har haft min A77 II nu sedan den kom i juni 2014. Du frågar om Sigmas 70-200.
Har själv ett Tamron 70-200, samt Sigmas 120-400 och även Sigmas 150-500.
Jag bedömer Sigmaobektiven som snabba, men de saknar en finess som är nog så stark på A77:an. Fokusbegränsning. Denna funktion lirar inte på mina Sigmagluggar, men väl på mina Tamron. Detta snabbar upp processen om man vet i vilket avståndsområde man kan förvänta sig att föremålet dyker upp i.
Även mina Tamron är tillräckligt snabba för mina behov.
Självklart finns den funktionen även på Sonys eget objektiv, men det är ju inte precis billigt...
//Bertil
Hej
Jag har ingen stor erfarenhet av sport, men väl fågelfoto. Har haft min A77 II nu sedan den kom i juni 2014. Du frågar om Sigmas 70-200.
Jag bedömer Sigmaobektiven som snabba, men de saknar en finess som är nog så stark på A77:an. Fokusbegränsning. Denna funktion lirar inte på mina Sigmagluggar, men väl på mina Tamron. Detta snabbar upp processen om man vet i vilket avståndsområde man kan förvänta sig att föremålet dyker upp i.
Självklart finns den funktionen även på Sonys eget objektiv, men det är ju inte precis billigt...
//Bertil
Barkismats
Aktiv medlem
Jag har första versionen av A77 tillsammans med Sigma 70-200, senaste versionen, och kan inte hålla med om att AF är slö. Nu fotar jag inte mycket sport, men kan jämföra med Sigmas gamla 50-150 utan fokusmotor och A700. Det fungerade alldeles utmärkt för ungdomshandboll, men presterarade inte i närheten av A77 med 70-200.
Dennis_foto
Aktiv medlem
Hej
//Bertil
Så den inbyggda funktionen för fokusbegränsning i a77ii fungerar inte med Sigma 120-400 och 150-500. Det var tråkigt att höra. Går det att uppgradera firmware på dessa?
Enligt en av recensionerna på dyxum
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-70-200mm-F2.8-APO-EX-DG-HSM-OS_review611.html
för Sigma 70-200 så fungerar funktionen där. Under negativa punkter skriver darkryder2001 "No focus limiter but somewhat tackled by the A77 II built in limiter."
En fördel för Sigma jämfört med Tamron
http://www.dyxum.com/lenses/Tamron-SP-70-200mm-F2.8-Di-USD_lens676.html
är att Sigma har låtit stabiliseringen finnas kvar i objektivet, då har man valet att välja mellan stabilisering i hus eller objektiv. Såvida man inte ofta glömmer att stänga av den ena, då är det negativt att det finns på två ställen.
För min del ligger dessa objektiv utanför budget. Men ett begagnat Minolta av denna typ skulle sitta fint om man hittar det för en ringa slant.
Tills vidare nöjer jag med att fota barnens sportande med Sony 85/2,8 eller Minolta 50/1,4 eller en ljussvagare telezoom om det är gott om ljus.
Bertil Norberg
Aktiv medlem
Din fråga om firmware. Jag känner inte till att det varit några uppdateringar efter den senaste 1.07, som jag har i min kamera, som kom för nästan 2 år sedan.
A 77 II:s fokusbegränsare är ett vasst verktyg, och jag har nyttjat det flitigt när jag skall ta ex.staren som lämnar holken. Eller andra fåglar som förväntas landa vid ett bo.
Borde fungera klockrent när löpare kommer in i ett målområde.
Det är ju frustrerande om kameran målsöker över hela avståndsskalan, istället för bara inom ett kort segment.
Med fåglar i flykt blir dessa små i sökaren, och då har avståndsmätarens punkter svårt att hugga på rätt objekt. Här är det även stor hjälp.
Jag kan förstå att Tamrons objektiv har denna funktion, då Sony lär ha ägarandel i det märket.
//Bertil
A 77 II:s fokusbegränsare är ett vasst verktyg, och jag har nyttjat det flitigt när jag skall ta ex.staren som lämnar holken. Eller andra fåglar som förväntas landa vid ett bo.
Borde fungera klockrent när löpare kommer in i ett målområde.
Det är ju frustrerande om kameran målsöker över hela avståndsskalan, istället för bara inom ett kort segment.
Med fåglar i flykt blir dessa små i sökaren, och då har avståndsmätarens punkter svårt att hugga på rätt objekt. Här är det även stor hjälp.
Jag kan förstå att Tamrons objektiv har denna funktion, då Sony lär ha ägarandel i det märket.
//Bertil
Bertil Norberg
Aktiv medlem
Korrigering
Min firmware i A77 II är : 2.0
I min gamla a77 är den 1.07
Ibland är man ju lite säker på sina saker, utan att kolla upp.
//Bertil
Min firmware i A77 II är : 2.0
I min gamla a77 är den 1.07
Ibland är man ju lite säker på sina saker, utan att kolla upp.
//Bertil
Dennis_foto
Aktiv medlem
Hej Bertil
Jo, jag gillar också fokusbegränsaren i a77ii, mycket användbar funktion.
Men det var eventuell uppgradering av firmware i dina sigmaobjektiv jag funderade på. Då kanske även de kan fungera tillsammans med fokusbegränsningen.
Det verkar ju fungera med Sigma 70-200/2,8 så Sigma borde ha listat ut hur de ska göra.
Sigma har en docka för uppgradering av sina nyare objektiv, jag vet inte om den fungerar med de du har.
Men det var eventuell uppgradering av firmware i dina sigmaobjektiv jag funderade på. Då kanske även de kan fungera tillsammans med fokusbegränsningen.
Det verkar ju fungera med Sigma 70-200/2,8 så Sigma borde ha listat ut hur de ska göra.
Sigma har en docka för uppgradering av sina nyare objektiv, jag vet inte om den fungerar med de du har.
Bertil Norberg
Aktiv medlem
Hej Bertil
Jag har inga så nya objektiv från Sigma. Jag har inte låtit min hobby få skena iväg på kostnadssidan. Däremot har gjort många väldigt bra inköp på Tradera, och därigenom skaffat "lite för många" objektiv. Kul i och för sig, men i långa loppet blir det att man hänger på sina favoriter, och alla de andra blir liggande i lådan.
Sitter lite fast i Sony A-träsket, men klagar ändå inte då jag anser att mina A77 II och A99 ger mig precis det jag vill med mitt fotograferande. Har jag behov en liten kamera så är min RX 100 III otroligt kapabel, och får mig att tappa hakan väldigt ofta, då jag måste ställa frågan :Behöver jag systemkameran ???
//Bertil