Annons

"Sport"... krav?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det så, den som försöker intala sig själv och andra att det bara beror på fotografen skjuter sig själv i foten. Verkligheten är förstås att det är mycket lättare att fota sport med en 1D än en 350D. Sportfoto *är* en materialsport, och som du påpekar, har man pengarna så gör man det bra mycket enklare för sig om man har bättre utrustning.

Men det är klart, idag så anser man visst att poker och backgammon är sporter (i alla fall visas dom på sportkanalerna) och där behövs kanske inte 10 bilder per sekund. :)

Om du syftar på mig med ditt första stycke, vill jag bara förtydliga att jag inte är en utav dem som tycker att det bara beror på fotografen.
Naturligtvis är det mycket enklare att få till det ju bättre utrustning man har. Jag vill bara lyfta fram det faktum att en erfaren sportfotograf gör bättre bilder med "dålig" än en nybörjare gör med "bra".

Vad gäller ditt andra stycke vill jag bara påpeka att det verkar hur dumt som helst med en 1dmkIII till tv-poker. Själv skulle jag bara trycka på "den lilla röda" och vips har jag 24bps ;)
 
Om du syftar på mig med ditt första stycke, vill jag bara förtydliga att jag inte är en utav dem som tycker att det bara beror på fotografen.

Det var inte riktat till dig specifikt, utan mer generellt till alla dessa som har åsikter om utrustning, och framför allt då vs. nu.

Du, och de som är mer "enögda" än vad du är har en viktig poäng i det ni säger.
En poäng som jag är tacksam att ni framför, då det behöver poängteras.
Att fotografens kompetens är viktig.

Men vissa (inte du) ägnar sig åt någon sorts omvänd snobbism, det det är "finare" att ta bilder med en "enkel" utrustning.
Oftast personer som knappt aldrig tagit en enda sportbild själv.

Debatten har tyvärr två slagsidor, den ena där man bara rekommenderar det bästa och dyraste som finns, utan eftertanke, den andra "förr i tiden kunde man minsann...".
Båda sidorna har till stora delar rätt.

Men det har tyvärr blivit svårt att föra en seriös debatt omkring det här.
För det är i verkligheten en enorm skillnad på hur det är att arbeta med olika typer av utrustning.

Till viss del beroende på sport.
I vissa sporter (framför allt vissa motorsporter) så funkar det utmärkt att förfokusera.
Men när det gäller lagsporter med snabba oregelbundna rörelser så ställs AF:s förmåga verkligen på maximalt prov.

Här är det en mycket påtaglig skillnad mellan konsumentutrustning, och proffsutrustning.

Dessvärre är det också så att inomhus så krävs ljusstarka objektiv.

Det är därför som jag personligen, i andra trådar gällande samma ämne, påpekat att med billigare utrustning så får man räkna med att resultatet inte blir lika bra som det man ser i tidningen.

SJälv började jag med ett 350D och ett 70-200/4L.
Optiken är på tok för ljussvag inomhus på de allra flesta ställen (och där det räcker till kommer du bara in om du jobbar för någon större uppdragsgivare).
Huset felfokuserade ihop med det objektivet på ca 50% av mina bilder, även om jag gjorde det bästa möjliga med utrustningen.

Regelbundet så fick jag också problem med att responsen var på tok för seg.
Då hjälper det inte att du läst situationen rätt. Det handlar bokstavligt talat om att pricka rätt tiondel eller hundradel av en sekund för att få till en riktigt bra bild.

Nu kör jag med 1D mkII (som jag köpte begagnat) och 70-200/2,8L USM.
Jag får till fler bra bilder på färre exponeringar, det är sällan som felfokus beror på huset och inte mig numera.

Serietagningen hjälper mig ganska ofta att få flera bilder från samma händelse, där jag kan välja ut den som bäst lyfter fram "budskapet" i bilden.
Men bufferten fylls på några sekunder, så jag måste fortfarande ha känslan för när jag ska använda avtryckaren.

När det gäller hur det funkade "förr i tiden" så är det inte riktigt så som en del vill minnas det (eller så har de en overklig uppfattning om hur det egentligen gick till).

Vid ett tillfälle så frågade jag en av lokaltidningens fotografer, som hållt på i över 20 år hur han fotade hockey på den analoga tiden.
Samt hur mycket film han använde.

Sanningen var att han använde 20-30 rullar, och det var bara ett fåtal av dessa som var tillräckligt bra för att användas.

Jag vet att en del av de som fotograferar som anställda på tidningar idag helt klart tar färre bilder än så. (Lite annorlunda med de som jobbar för bildbyråer). Så skillnaden är inte riktigt så stor på "förr och nu" som en del vill göra gällande.

Kontentan av det jag vill ha sagt, är att det är viktigt att ha klart för sig vilka begränsningar billigare utrustning faktiskt har.

Därmed inte alls sagt att man måste börja med det häftigaste som finns.
Jag brukar för övrigt tipsa om begagnad utrustning.
Och när det gäller Canon så kan jag verkligen rekomendera 1D mkII.
Som går att få för 10-12.000, och som fortfarande används av en del yrkesfotografer.
Även på objektivsidan finns en hel del bra beg. utrustning.
 
...
Därmed inte alls sagt att man måste börja med det häftigaste som finns.
Jag brukar för övrigt tipsa om begagnad utrustning.
Och när det gäller Canon så kan jag verkligen rekomendera 1D mkII.
Som går att få för 10-12.000, och som fortfarande används av en del yrkesfotografer.
Även på objektivsidan finns en hel del bra beg. utrustning.
Bra skrivet Daniel och jag håller med på precis varande punkt. Sportfoto är, precis som någon påpekade, en materialsport och var det inte Scott Kelby som sa "man behöver inte vara advokat eller läkare för att fotografera sport men det underlättar när man skall betala utrustningen" ;-)

Vad det gäller tips så ser jag väldigt många Nikon D300 av de som kör Nikon. Jag själv kör med en D300 och en av Borås Tidnings fotografer gör det samma. Jag har sett flera D300 i fotobåsen och med tanke på att du kan få en begagnad för under 10 000 kr så måste det vara ett riktigt fynd.

Tyvärr så får sådana här diskussioner ofta fel fokus när det bildas läger och man börjar kasta skit på varandra. Hoppas att vi kan hålla sams och komma fram till något vettigt m.a.p. frågeställningen.

Ser man till krav så är det arbetsgivaren som ställer kraven om man skall få betalt för sina bilder. Det kan tyckas löjligt med krav på bländare 2.8 och brusfria bilder på iso-1600 men när man står där på fotbollsplanen och bevakar en kvalmatch i fotboll en regnig och mörkt eftermiddag i slutet på oktober så är man rökt om man inte är i närheten av de värdena. Samma sak t.ex. i en lite sämre upplyst hockeyrink.

Det finns sätt att komma runt det t.ex. att fota i raw och pressa i konverteraren eller att acceptera långsamma tider och istället fotografera situationer där spelarna står hyfsat stilla t.ex. tekningar eller inför en frispark/hörna etc. Det blir dock lite tråkigt i längden men det fungerar. Skall du sälja bilderna så är tyvärr inte de situationerna så intressanta.
 
Tack Daniel för en informativ post! Här kom vi in lite på kärnan - om man i fotosituationen till stor del fyller sökaren med objektet samt att man byter objekt ofta så ställs det hårda krav på AF. Så en kamera med bra AF egenskaper som:

- Bra på följande AF
- Bra på att kunna byta AF objekt
- Dock behövs inte en massa AF punkter samtidigt

?

Jag har en baktanke med denna tråd - försöker lista ut om man faktiskt kan använda en 5D2 till "sport" foto trots allt. Jag hade tänkt att sätta ett 70-200/4 IS eller ett 14/1,4 på det huset. (40D/300mm i kamera no 2).

Sen fotar jag segling vilket ofta görs under bra ljus. Jag kan tänka mig att det är lite av fotboll rent avstånds och rörelsemässigt i alla fall om det gäller bansegling på mindre vatten. Ibland blir seglingsfotografering mer av landskapsnatur och då skulle lite mer upplösning sitta musms.
 
Tack Daniel för en informativ post! Här kom vi in lite på kärnan - om man i fotosituationen till stor del fyller sökaren med objektet samt att man byter objekt ofta så ställs det hårda krav på AF. Så en kamera med bra AF egenskaper som:

- Bra på följande AF
- Bra på att kunna byta AF objekt
- Dock behövs inte en massa AF punkter samtidigt

?

Jag har en baktanke med denna tråd - försöker lista ut om man faktiskt kan använda en 5D2 till "sport" foto trots allt. Jag hade tänkt att sätta ett 70-200/4 IS eller ett 14/1,4 på det huset. (40D/300mm i kamera no 2).

Sen fotar jag segling vilket ofta görs under bra ljus. Jag kan tänka mig att det är lite av fotboll rent avstånds och rörelsemässigt i alla fall om det gäller bansegling på mindre vatten. Ibland blir seglingsfotografering mer av landskapsnatur och då skulle lite mer upplösning sitta musms.
Visst går det att fota sport med 5D mkII.
Men det du ska komma ihåg är följande.

1. det som kallas "cropfaktor" Du får en "förlägning" av brännvidden på 1,3 ggr med ett 1D jämfört med ett 5D.
Om segelbåtarna är långt borta så är kombinationen 5D och 70-200 inte precis optimalt.
Fotbollsfotografer brukar ofta använda 400mm på 1D hus (ofta parrallelt med 70-200 på ett annat hus).

Sedan, när det gäller upplösning så är den ju egentligen bara intressant om du ska dra upp stora bilder.
Frågan du måste ställa dig är hur stora bilder du ska skriva ut?
Själv har jag interpolerat bilder från mitt 1D mkII som varit beskurna till 5Mp upp till en storlek på 15 MP, och det går inte ens att se att bilderna är så uppolerade.

Vore jag du skulle jag mycket seriöst överväga beg 1D mkII och/eller 5D ("mkI").
För att lägga mer pengar på optik istället.

Ska du inte dra upp riktigt stora bilder så klarar du dig faktiskt långt med ett 1D mkII. (Det finns anledningar till att 1D mkII fortfarande används av en del yrkesfotografer).

Inte helt oviktigt i sammanhanget, är vädertätningen, som är avsevärt bättre på 1D än 5D.

Till sist, viss går det att ta sportbilder med 5D mkII, inget snack om saken.
Men 1D är otvivelaktigt bättre för sportfoto, och kan mycket väl vara tillräckligt bra för landskaps och porträttfoto, beroende på hur stora utskrifter du ska göra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.