Annons

Spider kalibrering verkar förstört mina profiler

Produkter
(logga in för att koppla)

Johannormen

Aktiv medlem
Hej,

Kör win 7 med Spider 3 Elite. Skumt nog verkar mina färgprofiler i Photoshop blivit helt knas efter detta.
Innan hade jag ProPhoto som val när jag öppna raw, sen konverterade jag det oftast till sRGB med perfekta resultat.

Efter Spider kalibrering så blir min sRGB konvertering hela tiden mer färgstark, t om så det kan lägga in lite mer lila ton än innan. Jag avsinstallerade spider programmvaran för se om jag kunde få tillbaka allt, körde win 7 egna kalibrering med manuellt justera skärpen m.m. dock tror jag profilen ligger kvar och spökar. jag är inte jätte polare med alla inställningar i just profil-delen i win 7under kontrollpanelen. Massa val där. :(

Någon som upplevt samma och ändå lyckats köra med spider men fått kanonresultat? Något måste ju spöka.

Mvh Johan
 
Jag kör i och för sej mac, men spyder fixar jobbet för mej och fungerar klockrent. Det där måste nog vara nåt med windows inställningarna skulle jag tippa på om jag förstod ditt problem rätt.
 
Jag kör i och för sej mac, men spyder fixar jobbet för mej och fungerar klockrent. Det där måste nog vara nåt med windows inställningarna skulle jag tippa på om jag förstod ditt problem rätt.

Jo på Mac verkar det gå utan problem, men något händer i Windows med färger och profiler.
Det som är så mystiskt är att om jag konverterar till sRGB blir det tokfel färger. Så har det inte varit innan, innan har jag heller inte använt spyder utan kört egen menuellt kallibrering, dock verkar profilerna helt knasiga nu. Mkt lustigt är det.
 
Och dina profiler har "made sense" tidigare? Du har alltså gjort en profil för din display. Är det så att pro photo ser ok ut och sRGB är helt fel? eller är et så att alla dina profiler på ps eller vad du använder inte stämmer? Det är inte så att windows automatiskt ändrar på displayprofilen eller nåt?

ps. har du kollat att prfilen du gjort med spyder ligger i rätt undermapp.
 
Och dina profiler har "made sense" tidigare? Du har alltså gjort en profil för din display. Är det så att pro photo ser ok ut och sRGB är helt fel? eller är et så att alla dina profiler på ps eller vad du använder inte stämmer? Det är inte så att windows automatiskt ändrar på displayprofilen eller nåt?

ps. har du kollat att prfilen du gjort med spyder ligger i rätt undermapp.

verkar som alla profilerna spökar.
Ex. Tar jag working profile som ProPhoto och sen konverterar till sRGB så ser jag ingen skillnad i PS när konverteringen är klar. Jag sparar och den sparade bilden får helt tokiga färger, dvs för starka med lite lila stick i sig. När jag tittar på den via picasa, om jag laddar upp den via webb. Öppnar jag den i PS igen får den rätt färger, dock händer något nytt mysko, väljer jag konvertera till profil så står den på sRGB men då blir det hela andra tokiga färger mer extremt än så som den var sparad... Svårt att förklara, men det verkar som om hela prifilhanteringne bara är kaputt... :/ Aldrig haft problem innan spyder att öppna raw i ProPhoto och konverterat till sRGB utan några som helst problem och altid fått der resultat jag velat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.