Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spelar deras avtal någon roll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lurch

Avslutat medlemskap
Jag sålde produktfoton till en firma (via en "webbkonsult") för ett tag sen som de skulle använda på sin hemsida och nu har ett par st dykt upp på en av deras återförsäljares sida.

Var är praxis? Spelar ev avtal mellan webbkonsulten och firman någon roll i relation till mina rättigheter som fotograf? Det känns inte så kul att mina bilder "fildelas"..

Jag sålde produktfoton till en firma (via en "webbkonsult") för ett tag sen som de skulle använda på sin hemsida och nu har ett par st dykt upp på en av deras återförsäljares sida.

Var är praxis? Spelar ev avtal mellan webbkonsulten och firman någon roll i relation till mina rättigheter som fotograf? Det känns inte så kul att mina bilder "fildelas"..

Det är köparens ansvar att förvissa sig om att de har rätt att använda bilderna. Om du inte sålde bildrättigheterna till webbkonsultföretag så kan de inte heller sälja bilderna vidare.

Om du är fotografen är det du som bestämmer var bilderna får publiceras. Dock kan det ju finnas en klausul i ditt avtal med webbkonsulten (som jag tolkar varit din kund) som säger att han/hon får sälja bilderna till flera kunder, eller att webbkonsultens kund får sälja bilderna vidare.

Om webbkonsulten inte varit din kund, utan du sålt dina bilder till webbkonsultens kund direkt måste du istället granska avtalet med denna part.

Mmm...

Frågan är vilken väg som är bäst att ta nu. De som olovandes har använt bilderna vet säkert inte om reglerna och de har troligen fått dem av firman (som är generalagent dessutom).

Jag vill inte att de tar bort bilderna, det känns onödigt. Däremot vill jag ha betalt utan att det skapas någon osämja.

Ett alternativ är att förklara för dem vad som gäller, med upphovsrätt och det "vanliga" med dubblade avgifter vid olovligt bildbrukande. Förklara din synpunkt att de får fortsätta använda bilderna, men att du vill ha betalt för det. Sedan skulle jag föreslå det "vanliga" priset. De borde inte kunna klaga på det, tycker jag.

Mmm...

Frågan är vilken väg som är bäst att ta nu. De som olovandes har använt bilderna vet säkert inte om reglerna och de har troligen fått dem av firman (som är generalagent dessutom).

Jag vill inte att de tar bort bilderna, det känns onödigt. Däremot vill jag ha betalt utan att det skapas någon osämja.

Jag skulle ta kontakt med webbkonsultfirman först och berätta vad som gäller. Har de ingen rätt att sprida dem vidare så får de inte göra det. Det är dina bilder och det är med dig en köpare ska prata. Be webbkonsultfirman att upprätta den relationen mellan dig och den tredje parten.

Samtidigt måste du bestämma om det är bilderna eller pengarna du värnar mest om. Om det är bilderna så behöver du inte tassa på tå. Vill de inte ha bilderna så kommer de inte att betala för dem. Det är som sagt dina bilder. Om du däremot är mer mån om att få pengar är alltid risken att du får för lite betalt.

Det framgår inte riktigt av din inledande post på vilka premisser du sålt bilder, jag menar produktbilder tas ofta på uppdrag av någon emot timdebitering vilket ger ett läge. Har du däremot säg plåtat företagets produkter på eget bevåg och sedan sålt "arkivbilder" så har du ett annat läge och båda dessa förutsatt att det inte finns ett avtal som stipulerar användningen av bilderna. För finns inte ett avtal så dömer en domstol ofta mycket på praxis vilket jag skulle påstå är något i stil med:

"Uppdragsfoto timdebitering" ger uppdragsgivaren fri användningsrätt (ej sälja, dock överlåta till ex. underleverantörer) om inte annat avtalats fram. Har man här en gång betalat för fotograferingen av bilderna så förutsätter de flesta att dessa får användas fritt, tänk själv alla webbshoppar ex. finns bilder hos leverantören så används dessa för försäljningen på webbshoppen. Rör det sig om en annons är det vara en annan femma. Bilden jag som fotograf tar kan ses som en integrerad del av produktinformationen i det fallet.

"Arkivbild" Då säljer du den färdiga bilden med bestämd användningsrätt ofta för ett speciellt tillfälle/publicering, här har du möjlighet att förklara för kunden att priset gällde endast kundens publicering & rätten inte går att överlåta.

Så jobbar iallafall jag, för mycket krångliga begränsningar orkar inte användaren hålla reda på. Ett tips är att ha ett villkorspapper som förklarar de olika typerna av bildköp och dess användning som du alltid skickar med vid leverans (villkoren är bra att även dra innan du gör uppdraget ex. vid offerering)

FrePe, det är precis som du beskriver. Avtalet mellan konsulten var som praxis, att bilderna får användas av återförsäljare. Det framgick dock inte av avtalet utan bara av muntligt avtal mellan dem, så jag hade ingen aning om det...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar