Annons

Spela in ljud i samband med fotograferingen

Produkter
(logga in för att koppla)

c5j

Aktiv medlem
Jag, som många andra, börjar funder på att spela in ljud i samband med fototillfällena. Dels för att skapa kommersiella bildspel, men även kanske för att göra minnesanteckningar som hör till situationen. Kanske hur man studsar blixten eller hur man tänkte. Sånt som inte syns i EXIFen.

Har någon nåt tips på ljudutrustning som lätt kan kopplas till datorn (helst Mac OSX) och sedan hur man klipper och katalogisera ljud tillhörande vissa bilder.
 
Jag spelar in små videosnuttar med en digital kompaktkamera ibland för att få med ljud. Det kan vara ett ganska kul komplement till de "riktiga" bilder man tar. Om du vill skippa videon, så är det bara att kopiera ljudet och slänga filmen.
 
Det finns ju en hel del mp3 spelare med diktafon-funktion, ljudkvalitén är väl dock tveksam
Vill du ha något mer avancerat så beror det väl på vad du vill spela in. Är det bara din röst så borde väl just en "riktig" diktafon med mikrofon fungera bra, det finns många modeller som man kan koppla till datorn via USB.
 
Nikons D2-kameror har inbyggd mikrofon och högtalare. Du kan spela in 60s ljud till en bildfil. Den ljudfilen hänger sedan med bildfilen automatiskt (åtminstone om du använder Nikons egna mjukvaror, har inte testat med andra). Ljudkvaliten är väl inte super, men för tal och "minnesanteckningar" är den ändå förvånansvärt OK, med tanke på storleken på mikrofon och högtalare.

Riktigt användbar finess, för att ange "vem som är vem" och "vad som är vad" på tävlingar, events, intervjuer, platser man besöker, vad guider berättar etc, etc.
 
Jag har också funderat kring detta med ljud och då mest med tanke på att få med ljudmiljön när jag gör bildspel. Så ljudkvaliten bör vara i alla fall hyfsad. Ett krav är att det ska vara litet och enkelt, fotot är det jag vill koncentrera mig på och jag vill inte se ut som SR på reportage. ;-) Så... har någon fler tips?

/P
 
jorgene skrev:
Nikons D2-kameror har inbyggd mikrofon och högtalare. Du kan spela in 60s ljud till en bildfil.
Ja det är ett mysterium att inte fler DSLR har den funktionen? På den tiden jag körde Minolta Dimage 7i så använde jag ofta den funktionen för minnesanteckningar vid fototillfället, mycket värdefullt när man reser & är så dålig på att komma ihåg platsernas namn som jag...

Här finns en äldre tråd om miljöljudinspelning!

Där rekommenderar jag en begagnad MD-spelare, man kan hitta extremt fina begagnade sådana på blocket för en struntsumma idag. Ljudkvaliten håller enligt mig mycket bra kvalite än fast man självfallet kan få ännu bättre kvalite med mer professionella grejor. Innan köp så bör du dock kolla upp tillgången av MD-skivor, var ett par år sen jag köpte & då fick dom beställas.

Mikrofonen är nog viktigast, vad man ska välja där vet jag dock ej & allt beror ju på kraven...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Gjorde en snabb sökning på blocket på MD-spelare & det verkar inte som att dom växer på trän idag.

Hittade dock denna!

Gör en noggrannare sökning & kolla även in Tradera om du är intresserad

//Larsa
 
Hej. Tack för alla svar. Råkar faktiskt ha en MD-spelare liggandes. Största problemet med den är batteritiden. Det går ju att lösa med en massa uppladdningsbara AA-batterier. Men sen då? När man spelat in ljudet. Hur får man lättast in det i sin Powerbook OSX? Har tänkt att konvertera ljuden till MP3 eftersom bildspelet ska ligga på nätet.
 
Wow vilken kanon funktion, undra om detta fungerar på mitt nikon D70 hus? Ska genast bläddra i instruktionsbok då huset är på service :-( Någon som har testat på sitt d70 hus?
 
Linis skrev:
Wow vilken kanon funktion, undra om detta fungerar på mitt nikon D70 hus? Ska genast bläddra i instruktionsbok då huset är på service :-( Någon som har testat på sitt d70 hus?

Kolla om inte din mobiltelefon har inspelningsfuntion, de flesta har väl det nuförtiden.
 
Har forskat lite mer i detta nu. Som jag ser det så finns det tre någorlunda bra vägar att gå.
1. Köpa en Griffin iTalk Pro som passar till iPod Nano (råkar ha en sån). Kostar ca 500 kr på Macoteket. Lät hyfsat på det prov jag lyssnade på.
2. Köpa en XtremeMac MicroMemo. Kostar ca 650 kr på Macoteket. Den passar bara till iPod Video verkade det som. Den ger, enligt olika tester, klart bättre ljud än iTalk Pro. Lyssnade på ett prov och det lät riktigt bra. (Nackdelen är jag inte har en iPod Video).
3. Köpa en Edirol R-09. Denna är för proffs. Den spelar in ljud på ett SD-kort. Denna låter nog riktigt bra men kostar massor och funkar bara som ljudinspelare inte som rolig manick som iPoddarna. Kostar ca 3700 kr UTAN vettigt SD-kort. Som bör vara 1 GB iaf.
 
Omgivningsljud och minnesanteckningar

Om det gäller att spela in reportage och omgivningsljud till bildspel med kompakt utrustning och hög kvalite' läser man mycket positivt om M-Audios MicroTrack 24/96 (ca USD 500), bl a i artiklar om Soundslides hos Rob Galbraith och SportsShooter .

För att redigera ljud är Audacity användbart, finns både för Win och Mac OSX och är gratis.

För minnes"anteckningar" fungerar inspelningsfunktionen i batteripacken till Nikon D100 utmärkt (varför tog man bort den på D200?).
 
Mikrofon

Som gammal ljudtekniker måste jag ju också skriva att det är mikrofonen som sätter gränserna på kvaliteten av det inspelade ljudet. (i dag när ditital inspelning ger i princip samma kvalitet för någon 1000-lapp som de vi hade på "gamla goda(??) tiden" rullbandare för 25,000.- och måånga kg...)


Skall du ha något mer än "minnesanteckning" måste du skaffa en vettig mikrofon! På min tid på SR körde vi med Neumann U-87, men de kostar typ en Canon 1DMkII styck.... :)

Finns dock vettiga mikrofoner för någon 1000-lapp. Se tex hos Jam i Sthlm: http://www.jam.se/mikrofon.htm


Tibor
 
Blir lika förvånad varje gång när jag inser att sådant inte är standard på systemkameror. Blir till att dubbelkolla specen den dag det blir dags. Kommer jag hem med ett hus utan ljud och t ex intervalltagning skulle jag raskt ångra mej.

Jag använder framförallt ljudminnet när jag experimenterar med olika inställningar av t ex blixtar och när jag fotar grupper. Då läser jag in namnen på dem jag fotar. Särskilt bra om det är hästar. Jag ser ju ingen skillnad på dem, men kidsen som rider dem blir alltid lika upprörda om jag kallar Hagbard för Mulle eller tvärtom...
 
Som Kalle beskriver är det liknande behov jag har när jag fotar, dvs läsa in folks namn istället för att sitta och skriva ner på papper som tar 100år känns det som.
 
Det som är så suveränt med Nikons lösning på D2-kamerorna, är att Wav-filen är inbakad i NEF-filen. Du kan alltså aldrig bli av med ljudfilen, eller blanda ihop den med fel bildfil. Fungerar alldeles lysande.
 
PeterKorpi skrev:
Hej!

Letar oxå efter nån manick som man kan spela in intervjuer och bakgrundsljud med. Hittade den här http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=15857&artno=179501
Borde inte den funka bra till det? Den kostar iofs 3000:- men den har ju inbyggd mic.
Vad tror ni?

Mvh

Peter

Verkar vara en riktigt bra grej. Inbyggda elektretmikar i X/Y läge ger också bra monoljud (ingen tidskillnad bara nivåskillnad mellan kanalerna) och möjlighet till externa mikar som kan driva riktiga mikrofiner med phantommatning. Denna tror jag fungerar bra.. vill ha!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.