Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegeluppfällningen fungerar inte??

Produkter
(logga in för att koppla)

JohannaReb

Aktiv medlem
Skulle nu ikväll för första gången testa att ta bild med min Canon 20D med spegeluppfällning. Ställde in Spegellåsning Möjlig i C.Fn- menyn. Tog bild. På bild på bild.. Svart. Testade att ta utan spegeluppfällning och det blev en något suddig bild, så kameran i sig fungerar, men är det något särskillt man ska ställa in förutom spegellåsningen? Och jag har i tidigare inlägg här i forumet läst att det är 2 sek innan bilden tas. ICKE. Det är minst 20 sekunder innan slutaren agerar.

Trycker du ner avtryckaren helt en gång för att låsa spegeln, sen en gång till för att öppna slutaren och ta bilden?

Nä, är det så det fungerar? En gång för spegeln och en gång för bilden? Skulle ju förklara en del.. (Manualen är på tyska!)

Hmm.

Ställ in Spegellåsning Möjlig i C.Fn- menyn.

Tryck ner avtryckaren fullt i botten en gång= speglen fälls upp.

Tryck igen= slutaren utlöses.

Om man bara trycker en gång och bara fäller upp speglen, fäller kameran ner speglen igen efter ett tag, sisådär 20 sek, kanske e det det som händer dej?

Testa att ställa självutlösaren på 2 sek samtidigt som Spegellåsning är Möjlig i C.Fn- menyn. Då behöver du bara trycka en gång så sköter kameran slutaren.

Testa!

Våndan av att köpa sin kamera utomlands?

Svar är redan givet, så jag tänkte bara strö lite salt ;)

Är inte spegellåsning och spegeluppfällning två olika funktioner?

På Nikon D70 används den förstnämnda funktionen till att rengöra sensorn. och den senare funktionen saknas.

Finns kanske båda på 20D och du försöker fotografera med fel funktion?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar