Annons

Spegeluppfällning onödigt på moderna kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

tobias.e

Aktiv medlem
Me risk för stormig debatt och häftiga påhopp hävdar jag att spegeluppfällning inte fyller någon större funktion på moderna kameror av hyfsad kvalitet. Detta grundar jag på jämförelser med EOS 30, EOS 500n och en manuell Chinon från 70-talet.

Med Chinon så skakar hela kameran till när spegeln(monterad på en gjutjärnsplatta?) fälls upp och slår i metallhuset. Nästan så man är rädd att tappa kameran ;-) Så för folk som är vana att använda den här typen av kameror är det fullt begripligt att spegeluppfällning är en viktig funktion.

EOS 500n vibrerar lite när plastspegeln smäller till mot plasthuset, men det är inget mot den gamla Chinonen.

Slutligen, med EOS 30 är vibrationen knappt märkbar, Det är tydligt att canon kostat på kameran ett fungerande system för vibrationsdämpning. Utan att ha gjort supervetenskapliga tester hävdar jag dock att dessa vibrationer är försumbara om kameran är handhållen eller sitter på ett stadigt stativ.
 
tobias.o skrev:
Utan att ha gjort supervetenskapliga tester hävdar jag dock att dessa vibrationer är försumbara om kameran är handhållen eller sitter på ett stadigt stativ.

Finns väl ingen fotograf som kör med spegeluppfällning när man kör handhållet?!?
Dock så fyller spegeluppfällningen sin roll även på moderna systemkameror, särskilt på långa telen och vid macrofotografering vid lite längre slutartider.
Visst, skillnaden är liten mot att plåta utan uppfällning men vill man ha den där extra lilla skärpan i bilderna så gör man klokt i att använda funktionen. Inget som syns på 10x15 men det märks på förstoringar.
 
Håller inte heller med... Som Niklas säger så används spegeluppfällning när kameran är monterad på stativ och defentivt inte när man handhåller.Dessutom på brännvidder som är 300mm eller längre. Slutartiderna 1/30-1 sekund är de mest kritiska.

Däremot tror jag att många nybörjare lyssnar och läser här inne på de lite mer erfarna och finner sig använda spegeluppfällningen i tid och otid.

Du tror inte att den är märkbar..dutta en liten vattendroppe på huset och kolla själv.
 
...eller tejpa fast en laserpekare på huset och fotografera av punkten på lämpligt avstånd med olika tider med och utan uppfälld spegel. Inte så vetenskapligt kanske, men ett realistiskt test av just din kamera på ditt stativ med ditt stativhuvud och de brännvidder du använder.
 
Nä, visst använder man inte spegeluppfällning när kamerna är handhållen, jag tog mest med det som referens eftersom det är då man känner vibrationerna.

Laserpekartestet verkar lite omständigt, men Jespers vattendroppetest skall jag nog komma mig för att göra i alla fall. Skall bli intressant.
 
Förresten.. ingen vibrationsdämpningssytem på EOS 30/33.. helt vanligt skumgummi (nja inte helt vanligt).. precis som på de flesta moderna SLR'er...

Laserpekaren ger nog ett bättre (exaktare?) resultat, kanske även mer synbart. Svårt att se om vattnet rör sig pga ytspänning)
 
En väl placerad skumgummibit funkar uppenbarligen fint som vibrationsdämpare. Enkla lösningar skall inte ringaktas ;-)

Hoppas bara att den inte blir utsliten allt för fort...
 
Vattendroppetestet ger nog inget vettigt resultat överhuvudtaget vid närmare eftertanke. Visst, man ser om det rör sig. Men man ser inte hur det påverkar bilden och man ser framförallt inte om det rör sig under tiden slutaren är öppen. Om spegeln skramlar som ett mindre Hiroshima innan slutaren har öppnat eller efter den har stängt spelar ju faktiskt ingen roll så länge kameran står stilla under exponeringen.
 
Nån form av macrobilder med och utan spegeluppfällning kommer jag att testa, men det kommer att dröja ett par veckor. Min macroglugg är på service (tack Jesper för tipset om att Sigma uppgraderar skärpedjupskontrollskompatibiliten kostnadsfritt)

Resultatet kommer givetvis upp här fotosidan i sinom tid!
 
Hej

Har haft en EOS 30, det är inte bara skärpedjupkontrollen som skiter sig. Den hinner inte blända ner rätt så du kan få grymma överexponeringar.

Expert har fixat det gratis som du skriver.

Roine som uppgraderat tre sigma (numera sålda)

tobias.o skrev:
(tack Jesper för tipset om att Sigma uppgraderar skärpedjupskontrollskompatibiliten kostnadsfritt)

 
Jeppe skrev:
Håller inte heller med...
....
Dessutom på brännvidder som är 300mm eller längre. Slutartiderna 1/30-1 sekund är de mest kritiska.

Kan bekräfta exakt det Jeppe säger. Har kört egna tester med en EOS5 med 300mm-glugg (med stativfäste), monterat på ett stadigt stativ med kortast möjliga benutdrag. Plåtade små ljuspunkter i fjärran. Det var lätt att se att spegeluppfällningen gav effekt i intervallet 1/30-1 sek.
 
Senast ändrad:
Sticky skrev:
Vad är spegeluppfällning?
Möjlighet att fälla upp spegeln innan man öppnar slutaren så att vibrationerna från den förhållandevis tunga delen hinner avta innan exponeringen sker.

Det kan ske på olika sätt beroende på kameramodell. Vissa har en knapp för det, andra kombinerar det med självutlösaren.
 
Spegeluppfällning!
Kolla det här ett alternativ till Jimhs laserstråle.
Stansa ett runt snyggt hål i en kartongskiva "ca 10mm" skärma av och tillsätt en belysning bakom skivan, ha relativt mörkt i rummet exponera efter olika slutatider och notera när börjar hålet bli ovalt. Gammal kul tävling med handhållen Hasselbladare.
Vem klarar längsta slutartiden.

Ha dé /Åke..
 
Klart att spegeluppfällning gör nytta.
Finns illustrerat på ett bra sätt i Barry Thorntons bok Edge of darkness.

Sen beror det ju på vad man har för brännvidd och slutartid, men likväl om man nu tvunget vill
ha riktigt skarpa bilder

Använder man dessutom ibland en Pentax 67 så får man minsann fälla den även vid handhållen kamera.
 
Nu har jag testresultat!

Nu har jag fått tillbaks några provbilder, tagna med och utan spegeluppfällning. I mitt album Lek och Expriment finns några av bilderna för den som är intresserad. Intressantaste jämförelsen är manuellt avtryck utan spegeluppfällning vs fjärrutlösare med spegeluppfällning.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=15808

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns en marginell skillnad, ej synlig på dia med lupp (billig 10X eller dyr 4X), men den syns om man råstirrar på utsnitt av den scannade bilden. Vad som visade sig vara viktigare än spegeluppfällningen var fjärrutlösare. Vissa av bilderna fick skakningsoskärpa pga avtrycket, trots att jag inte reflekterade över att något gått snett vid fotoögonblicket.

För övrigt vill jag tillägga att mitt resonemang om onödig spegeluppfällning gällde nya, moderna kameror som har mjuk spgeluppfällning.

Dessutom har jag bara testat vid tele, ej Makro (mitt makroobjektiv var trsaigt vid testtillfället). Jag misstänker dock att spegeluppfällning har större betydelse vid makro än 200mm tele, men det får nya tester utröna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.