Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

spegeltele

Produkter
(logga in för att koppla)

sven_dufva

Medlem
Undrar om det är någon som har erfarenheter
av Sigma600mm spegeltele.Vad det kostar,
fördelar och nackdelar jämfört med vanligt
teleobjektiv.Går det bra att plåta fåglar tex.

Bättre än de flesta piratspeglar. Nackdelen är den fasta bländaren. Det är rätt svårt att få hyffsade tider med f8 i skogen, alltså är det stativ som gäller.

Sen har vi förstås det här med ringarna. Alla reflexer och ljuspunkter som inte är i fokus avbildas som ringar, vilket kan vara fint i vissa motiv.

Prismässigt ligger det ju långt under ett fast tele, men också då kvalitetsmässigt.

Måste få fylla på med en fråga...

Hur funkar spegeltelet med husets ljusmätning??

Eftersom det är fast bländare så borde det väl påverka infallande ljus på ljusmätaren??

/Svante

F/8 innebär ju att ljusmätaren slutar fungera tidigare än med snabbare objektiv, annars är det ingen skillnad.

Hmm, ibland får man ju skämmas för hur dum man får bli...

Inser ju att det är så såklart.

Om jag sätter på mitt 50 mm 1,4 eller mitt 70-300 4,0-5,6 så funkar ljusmätaren lika bra och på samma sätt förutom att 70-300 slutar att kunna mäta ljus tidigare (vid skymning tex)...

Jaja det kan ju vara ide att tänka efter för ibland...

Svante

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar