Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellöst och objektivutbud

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Hej,

Jag har haft problem med handleden det senaste halvåret och har svårt att använda tyngre objektiv, vilket effektivt håller på att mörda mitt fotointresse. Därför har jag så smått börjat fundera på att gå över till spegellöst. Jag har dock svårt att få grepp om vilket/vilka märke(n) man bör satsa på för att inte måla in sig i ett hörn när det gäller objektivutbud. Vad är klokast?

En konkret fråga när det gäller objektiv: Finns det i dagsläget några vettiga alternativ om man vill ha en hyfsat ljusstark telezoom (upp till ca 200 mm)? Jag vill t ex kunna plåta hästar i rörelse.

Tacksam för input! :)
Anna

Jag gick över till spegellöst för några år sedan, pga bl a vikt och volym. Använder nu Olympus micro Four Thirds (EM 5 och EM 1) och är rysligt nöjd. Valde detta system dels för att jag är gammal Olympusanvändare, men också för att objektivparken är överlägset störst här. Finns allt från vidvinkel till långa telen från såväl Olympus som Panasonic/Leica, med glas av synnerligen god och erkänt bästa kvalitet, i varierande prisklasser.

En klart jättebra ljusstark zoom är Panasonic 35-100mm/2,8 (motsvarar 70-200mm relativt FF, dvs 24x36). Och snart kommer Olympus ut med en 40-150mm/2,8, som lovar gott och jag ser fram emot.

Tack så mycket för ditt svar Göran! Oj, jag hade inte alls tänkt på att brännvidderna innebär något helt annat på dessa kameror. Då öppnar sig genast en helt ny värld. :)

Det går alltså att använda Panasonic/Leica-objektiv på Olympuskameror och vice versa?

Alla mFT (Micro Four Thirds) objektiv går att använda på alla kameror med den fattningen (mFT-fattningen), oavsett om det är Panasonic eller Olympus. Det ger en i sammanhanget en väldigt stor objektivpark, där man alltså kan täcka upp totalt, givet brännvidd och pris, både med fasta objektiv och zoomobjektiv.

Så, jag tycker det är ett överlägset mångsidigt system, plus att utrustningen är direkt hanterbar, fr a jämfört med mina tidigare stora kameror, bl a Canon 7D med tillhörande L-objektiv. Och, inte minst viktigt; jag tycker att bildkvaliteten blir precis lika bra!

Nu vet jag inte vad ljusstarkt innebär för TS, men utöver fina 4/3 gluggar med adapter (35-100/2,0, 150/2,0) finns nativa m43 som Olympus 75/1,8, Panasonic 35-100/2,8 och Olympus kommande 40-150/2,8. Man multiplicerar brännvidd gånger två för motsvarande utsnitt i FF.

Tänk bara på att det inte finns någon "free lunch". Spegellöst innebär att det inte finns någon dedicerad AF sensor. I fallet EM1 finns linjära AF sensorer på bildsensorn men dels är dessa små (liten yta för ljus att nå = funkar inte bra i dåligt ljus) samt inga korsformade AF sensorer. Andra m43 kameror saknar helt fas AF så det blir kontrast AF = svårt att ha följande AF på rörliga föremål. D u EVF som hackar vid snabba serietagningar. Det är avägningar av storlek kontra AF prestanda som bara TS kan göra. Tänk på att ju ljusstsrkare objektiv desto tyngre även om vare sig 75/1,8 eller 35-100/2,8 är tungviktare.

Det är sant att allting har minst en baksida. Och i fallet många spegellösa, och då också mFT-systemet, fungerar inte följande AF så bra, även om det är betydligt bättre för den nya Olympuskameran, E M1.

Samtidigt är följande AF ingen garanti för att fånga rörliga motiv. Det handlar till stor del om teknik också. Minns till exempel hur man före följande AF och seriebildstagning (burst) fanns kunde förfokusera, vilket man ändå ofta behöver göra. Fokushastigheten eller seriebildshastigheten i övrigt lämnar inget övrigt att önska.

Och även de "stora" och ljusstarka objektiven hos mFT-systemet är faktiskt små och direkt hanterbara, relativt objektiv hos andra system.

Tack! Det verkar ju faktiskt helt rätt för mig att investera i ett sådant system. :)

Jag tänkte mig just ett som motsvarar ett "vanligt" (och för mig alldeles för tungt) 70-200/2,8, vilket ju t ex Panasonics 35-100/2,8 tycks göra. När det gäller tyngden/storleken kommer jag givetvis ta mig till fotobutikerna och känna efter vad som funkar för mig, men det är bra att ha ett hum om vad jag letar efter. Jag får nog dessvärre leva med att göra avkall på en del annat för att få lättare utrustning.

Så var det detta med budgeten, det är ju dyrt att byta system... Jag har inte riktigt bestämt mig för vad jag är villig att betala, det beror lite på vad jag får för pengarna... men om jag tänker mig, som en första investering, ca 20 000 kr totalt för ett hus, en normalzoom (typ kitobjektiv att uppgradera senare) och ett lite bättre tele var jag nog inne på att det är smartare att satsa på ett bättre objektiv än på ett dyrt hus. Jag antar att produktutvecklingen är snabb när det gäller husen och att jag kanske kommer att vilja byta inom ett par år. Men jag kanske tänker fel?

Kollade Cyberphoto; just nu ett väldigt bra erbjudande för Olympus OM D E M5 tillsammans med ett i mina ögon helt fantastiskt objektiv - 45mm/1,8 - för totalt 6500:-. Detta lämnar utrymme för komplettering av den bästa normalzoomen 12-40/2,8 och pengar över, räknat på 20 000:-, alternativt tillbehör som exempelvis grepp, eller adaptrar för andra objektiv.

Inget dumt förslag med EM5+45/1,8. Sedan kan du köpa en enkel 14-42/3,5-5,6 som normalzoom beg (en tusenlapp) och köpa en Pana 35-100 ny för 12.000:- eller jaga på FS eller blocket efter det beg (hamnar då på ca 8000:).

Jag tyckte att handgreppet HLD-6 var nödvändigt för EM5. Utan det var kameran svår att hålla bekvämt.

Jag tyckte att handgreppet HLD-6 var nödvändigt för EM5. Utan det var kameran svår att hålla bekvämt.

Nåja, en sanning i betraktarens ögon. Visst är handgreppet grunt, men jag har aldrig haft några svårigheter att hålla kameran. Man vänjer sig. Och dessutom stödjer man ju med andra handen.

Tusen tack för alla tips, det kommer jag ha stor nytta av! EM 5-erbjudandet lät intressant, men det kanske är säkrast att jag går till en fotobutik i helgen för att känna på dem IRL innan jag beställer något!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar