ANNONS
Annons

Spegellös Nikon, snart på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker att den här känns högintressant. Tror att Nikon gör rätt med den mindre sensorn. Tanken är ju att göra kameran liten.

Den mindre sensorn gör att objektiven blir mindre och lättare.
Om huset är som en tändsticksask spelar ju mindre roll om objektiven inte krymper :)

8000:- verkar bli priset på apparaten, lite dyrt.

Stämmer Nikonrumors antaganden om att en ny Expeed3 kommer att klara 600MP/s, och att denna dessutom kommer att sitta i detta hus, ja då kommer man att kunna hitta på mycket kul med denna kamera.

Jo, den finns med på listan till tomten :)
Fast det gör D700 efterträdaren oxo, tvivlar på att jag varit snäll nog för att få båda.

Inte för att det spelar någon större roll, men jag undrar hur du räknar när du säger "exakt mitt emellan".

En 4/3-sensor är 225 kvmm. En 1/1,7"-sensor är 43 kvmm. En 1/1"-sensor är 130 kvmm.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format
(I tabellen står också crop-faktorerna föa alla sensorstorlekar)

1/1,7 = 43.3
1/1,6 = 48.56
2/3 = 58.1
1" = 123
4/3" = 225

Från 1/1,7" till 1" --> 79,7mm2
Från 1" till 4/3" --> 102mm2

Om det är ordet "exakt" du hänger upp dig på, så har du väl rätt.
Area-mässigt, ligger 1" något närmare 1/1,7", än 4/3".

Men, som du själv säger, så spelar ju detta mindre roll. Det intressanta är, att det från Nikons sida verkar finnas en klar tanke med att välja just detta format. Ingen annan finns där just nu, och det verkar som sagt kunna vara en riktigt bra kompromiss för denna produkttyp.

Om det är ordet "exakt" du hänger upp dig på, så har du väl rätt.
Area-mässigt, ligger 1" något närmare 1/1,7", än 4/3".
Nu är ju det här rent akademiskt, men jag tänkte snarast på att det var en logaritmisk skala det handlade om. Och då är ju avståndet mellan 43 och 130 mycket större än mellan 130 och 225.

Jag har inte sett något officiellt tillkännagivande så här långt men vad är det för kamera på dessa bilder från Nikon rumors?
Den är ju snarlik Fuji:n men liknar inte, i övrigt, något annan jag sett. Det står förvisso mock-up i webadressen och man ser inga kontakter i fästet men tydligare bilder än så här har jag inte sett tidigare.

http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2011/09/Nikon_mirrorless-mockup.jpg

Det är önsketänkande:)

Jag har inte sett något officiellt tillkännagivande så här långt men vad är det för kamera på dessa bilder från Nikon rumors?
Den är ju snarlik Fuji:n men liknar inte, i övrigt, något annan jag sett. Det står förvisso mock-up i webadressen och man ser inga kontakter i fästet men tydligare bilder än så här har jag inte sett tidigare.

http://nikonrumors.com/wp-content/uploads/2011/09/Nikon_mirrorless-mockup.jpg

Det står ju M-mount, dvs Leicas fattning. Det känns nog som rätt mycket önsketänkande, minst sagt, och det förklarar även avsaknaden av objektivkontakter.

Sedan är sensorstorleken rätt långt ifrån de andra rykten som florerar...

Personligen önskar jag mig inte så mycket, för stunden.......
Men vad kan det vara då? Det står ju Voigtländer på gluggen? Men jag har inte sett något hus som liknar detta, från någon tillverkare. T.o.m texten på knapparna är ju typiska Nikon och det gamla typsnittet på kamerans ovansida som också har texten "Compact system camera".
Det är för mycket detaljer för att vara en fakad bild, eller........?

Det står ju M-mount, dvs Leicas fattning. Det känns nog som rätt mycket önsketänkande, minst sagt, och det förklarar även avsaknaden av objektivkontakter.

Sedan är sensorstorleken rätt långt ifrån de andra rykten som florerar...

Det står ju interchangeble with M-mount and new Nikon series R-mount?
Att sedan ryktena säger en sensorstorlek och att det i verkligheten blir en annan, är väl i sig inte ovanligt?

Det står ju interchangeble with M-mount and new Nikon series R-mount?
Att sedan ryktena säger en sensorstorlek och att det i verkligheten blir en annan, är väl i sig inte ovanligt?

Titta på hur M-mount ser ut...
R-mount och f ö också något från Leica så jag tror nog att det är någon med fantasier som inte vill betala för M8 eller M9 som drömt ihop den där bilden.

Det står inte heller som du skriver, men det är väl en mindre sak i sammanhanget.

Hur vanligt det är med andra sensorstorlekar vet jag inte än vad det ryktats om låter jag vara osagt. Dock kan man konstatera att en kamera med DX-sensor skulle kannibalisera på Nikons sortiment av instegs-DSLR. Nikon har en annan marknadsposition än Sony så jag tror inte att de ser det som optimalt. Dessutom får man problemet med gigantiska objektiv på ett fjutthus, som åtminstone jag personligen har svårt att se någon poäng med. "Mitt jättelilla hus, med GIGANTISKT objektiv - som vanligt i framtiden." ;)

Edit:

Personligen önskar jag mig inte så mycket, för stunden.......
Men vad kan det vara då? Det står ju Voigtländer på gluggen? Men jag har inte sett något hus som liknar detta, från någon tillverkare. T.o.m texten på knapparna är ju typiska Nikon och det gamla typsnittet på kamerans ovansida som också har texten "Compact system camera".
Det är för mycket detaljer för att vara en fakad bild, eller........?

Hehe, knappast. Just den vilda blandningen talar i hög grad för ett PS-hopkok. ;)
Voigtländergluggen är ju en som existerar. Den har bländarring för F-mount...

Ni kan nog släppa den, för X100 är en stor kamera. Betydligt större än de som inte hållit i en själv, tror. Helt meningslöst att då använda sensor och objektiv med bara 17mm diameter.

jag tror nog att det är någon med fantasier som inte vill betala för M8 eller M9 som drömt ihop den där bilden.

Ja, eller någon som vill ha Sony-tillverkad sensor finkalibrerad av Nikon som ger ljusår bättre bildkvalité än vad Kodak-sensorn i M9 kan erbjuda. Jag hade bytt upp mig från D3 till M9 nästa år om det hade suttit en fin Sony Cmos i den.

ANNONS