Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös Nikon, snart på väg?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vi kan väl säga så här, om Nikon inte är på gång med en spegellös (eller spegelfri :) kamera kommer de snart att vara fullständigt akterseglade av de andra som tillverkar små spegelfria systemkameror.

Ser ut till o vara en rätt liten sensor....men ska blir intressant o se hur nikons spegellösa system blir.

Ser ut till o vara en rätt liten sensor....men ska blir intressant o se hur nikons spegellösa system blir.

Patenten har pekat mot en bildcirkel med 17mm diameter.
Sensordiagonalen är då kanske 16mm?

Om man nu ska tro på siffervärden i en patentansökan...

Sant....ser faktiskt ut till o vara mindre än m4/3...men hur som helst så ska det blir intressant o se hur kameran/systemet blir.
Om uppgifterna i Nikons patentansökningar stämmer, så kommer 1"-sensorn (16mm diagonal) att ligga i princip mittemellan en 4/3"-sensor och 1/1,7"-sensorn i t.ex. Canon S90/95.

Och med tanke på vad min nu två år gamla S90 kan prestera i sina bästa stunder, så tror jag att 3x större sensorarea, med 2011 års teknik, plus högklassig optik, kan ge ganska bra resultat i slutänden.

Nikon har ju tidigare sagt att sensorn kommer att bli mindre än APS-C, så detta kan ju stämma.

16 mm bilddiagonal betyder en 1" sensor (enligt det arkaiska bilddiagonal-storleksmåttet härrörande från diametern på äldre tiders kamerarör).

Då får man en sensorsstorlek på 12,8 × 9,6 mm (vars diagonal är exakt 16 mm), ifall man väljer proportioner 4:3 (samma som för Micro 4/3). Vad kan Nikon tänkas komma att kalla denna fattning för då - kanhända Micro One? :)

Detta ger i och för sig Nikon möjlighet att ta fram kameror som är ännu mindre än Oly och Pannys Micro FourTirds-kameror. Eller rättare sagt, de minsta som dessa båda har teoretisk möjlighet att konstruera, för ännu så länge verkar de ju t.o.m. ha svårt för att få fram kameror som är mindre än NEX-kamerorna, trots dessas större APS-C sensorer...

Men att Nikon förefaller att ha valt en sensorstorlek som blir mindre än Micro FourThirds-sensorerna t.o.m, lär nog avsevärt minska lockelsen för Nikons system (åtminstone för min del). Kan ju mycket väl blir en framgång trots detta - bara det står Nikon på grejerna så brukar det räcka ganska långt...
.

Senast ändrad:
Om uppgifterna i Nikons patentansökningar stämmer, så kommer 1"-sensorn (16mm diagonal) att ligga i princip mittemellan en 4/3"-sensor och 1/1,7"-sensorn i t.ex. Canon S90/95.

Och med tanke på vad min nu två år gamla S90 kan prestera i sina bästa stunder, så tror jag att 3x större sensorarea, med 2011 års teknik, plus högklassig optik, kan ge ganska bra resultat i slutänden.

Visst kan det ge bra resultat i slutändan...dock är jag persoligen lite förvånad över att Nikon valde en mindre sensor än m4/3.

Jag också. Och besviken.

Visserligen hade de ju sagt att sensorn skulle bli mindre än APS-C, men jag trodde faktiskt inte att den skulle bli MINDRE än Micro FourThirds t.o.m.

Själv hade jag i "hemlighet" hoppats på att Nikon skulle välja Micro FourThirds-fattningen. Det hade förstås varit det allra bästa för användarna - vi behöver sannerligen inte ytterligare en zillion nya fattningar. :-(
.

Senast ändrad:
Det här diagrammet är intressant, för om Nikons nya får den (1"-)sensor man tror på, så ser man här att det inte är en slump.

En sådan sensor fyller EXAKT det gap som hittills varit "obebott".
(Hoppet mellan 1/1,7" och 4/3)

Kanske en perfekt kompromiss mellan bildkvalitet och storlek?
Pentax Q är lite, men har en pyttesensor.
NEX och 4/3 har i många fall "enorma" objektiv, i förhållande till kamerorna.

Bilagor

• 400px-Digital_camera_sensor_area_svg.png
    400px-Digital_camera_sensor_area_svg.png
    9.5 KB · Visningar: 359
ANNONS