Annons

Speedlite's vs studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

TigerSoul

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag fotar lite blandat och har nu tänkt börja ta lite porträtt hemma. Jag har redan en hotshoe-blixt (580 ex II) så naturligtvis kan jag ju vara enkel o bara köra den med en bouncer men jag skulle vilja ha möjlighet att ta lite mer genomtänkta porträtt med flera blixtar. Två alternativ finns som jag ser det: antingen köpa fler hotshoe-blixtar med tillhörande stativ och paraplyn (te.x shoot-through paraplyn) eller istället köpa något studioset med studioblixtar istället. Naturligtvis kommer det gå åt lite bakgrunder etc i övrigt men detta krävs ju oavsett detta val.

Båda alternativen har sina för och nackdelar, så jag tänkte höra om någon här har lite tankar om det hela med mer erfarenhet? Jag kommer fota mestadels vanliga porträtt på en person el möjligen mindre grupper. Det som vore trevligt är att kunna vara kreativ med ljuset och skapa lite intressantare bilder utan att för den sakens skull bränna en hutlöst massa pengar.

ps: lämplig effekt på blixtarna och storlek på softboxar / paraplyn för detta syfte tar jag gärna tips på likaså ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.