Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 430EX + vanlig IR-sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinBabies

Aktiv medlem
Går det? Eller måste man köpa en ST-E2 för att det ska gå att slava den? Planerar nämligen att köpa en Speedlite 430EX och vill ju helst spara så många slantar som möjligt.. Om inte, går det att trigga blixten med den inbyggda kamerablixten?

Tack för svar.

Nej, ja och nej.

Du måste ha ST-E2 eller kabel. Du kan inte utlösa med ir-sändare eller den inbyggda blixten.

Men det går ju att köra blixten manuellt och ha en vanlig blixtkabel kopplad till en blixtskoadapter.

En blixtkabel med pc-kontakt kostar runt 50-lappen. En blixtskoadapter med pc-uttag från Hama kostar under 100-lappen. Har du inte pc-uttag på din kamera så behöver du två.

Ah, ok! En blixtskoadapter och kabel har jag redan. Jag antar att jag får köpa en adapter för blixten då. Tackar! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar