Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 430EX i Hanoi

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Hej everyhopa.

Jag amnar kopa en Speedlite 430EX till min EOS 350D nu h'r i Hanoi.
Det ar en officiell Canon aterforsaljare och priset jag far ar 280 US$ alltsa knappt 2100:-.

En femhundring billigare an hemma i svedala. Kan det vara vart kopet?
 
Absolut värd dem pengarna, köpte min i Sverige och fick betala en tusing mer men är ändå supernöjd. Har en Sigma 500 super att jämföra med och det är som dag och natt tycker jag.

MVH
Magnus
 
Majo75 skrev:
Absolut värd dem pengarna, köpte min i Sverige och fick betala en tusing mer men är ändå supernöjd. Har en Sigma 500 super att jämföra med och det är som dag och natt tycker jag.

MVH
Magnus

Kollar själv på blixar (430EX och Sigma EF-500 DG Super II). Vore kul att höra vad du tycker är natt och dag.
 
phnom skrev:
Kollar själv på blixar (430EX och Sigma EF-500 DG Super II). Vore kul att höra vad du tycker är natt och dag.

kvalitén, känslan, användning och jämnare exponering.
Jag vet att många är nöjda med sina sigmablixtar men jag förstår faktiskt inte varför, det ända den möjligtvis duger till är som manuell slavblixt.
Canonblixten är mycket bättre byggd, skakar man på Sigmablixten rasslar det rejält, trodde först att den var trasig när jag fick den men det var den inte. Blixtskon på Sigman är enligt mig riktigt skör, har haft sönder tre eller fyra stycken på två år vilket inte har hänt med Canonblixten än så länge, har dock bara haft den sedan i somras.
Canonblixten upplever jag som mycket lättare att använda med tydligare funktioner och knappar.
Laddar snabbare.
Exponerar betydligt bättre och jämnare. Kändes väldigt osäkert med Sigman men med Canonen vet jag innan hur bilden kommer att bli.
Dessutom är den mindre.
Alltså som dag och natt! Frustration (Sigma) eller glädje (Canon)!

Dock är detta mina egna erfarenheter av de båda blixtarna och som sagt så är ju många nöjda med sina Sigmablixtar, kan hända att du också blir det men jag är ganska övertygad om du skulle äga båda så skulle du uteslutande använda Canonblixten framför Sigmablixten.

MVH
Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.