Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Speedlite 430EX = bakfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

m2k

Medlem
Jag har en 1000D och har nyligen köpt ett Tamron 28-75/2.8 där många bilder hade en ordentlig bakfokus.
Massor av bilder där jag vet med 100% säkerhet att jag verkligen fokuserat rätt men skärpan hamnade bakom huvudet.

Av någon outgrundlig anledning så får jag ordentligt bakfokus när jag tar en bild med blixten på (alltså en Speedlite 430EX).

Och stänger jag av den infraröda AF Assist (C.fn 04, till 1 istf. 0) så sitter skärpan perfekt även med blixt, weirdness!

Jag har googlat 'teh interweb', men inte hittat någon som har samma problem.

Hade varit kul om någon visste varför och om det går att fixa så man kan få AF Assist att funka utan bakfokus.

Jag har samma problem med 580 EX II... Det finns en tråd om det, någon månad gammal.
Tyvärr har jag ingen annan lösning än att stänga av AF-assist.

Det blir så på vissa objektiv tyvärr. Orsaken är enkel - focus hamnar olika för olika våglängder. Den enda lösningen är att focusera med ljus med samma våglängd som du skall ta bilden i (ungefär iaf). Eller att använda mindre bländare så att du gömmer focusfelet i den större DOF.

...
Den enda lösningen är att focusera med ljus med samma våglängd som du skall ta bilden i (ungefär iaf)...

En sidofråga: Varför i "¤#%&#¤¤" finns ett orginal AF-hjälpsystem som inte fungerar??? Jag har inte kollat alla objektiv, men mitt 400/5.6 och ett Tokina 17-55 uppvisar samma fel.

Bra fråga... Det fungerar till gröna fyrkanten när man tar blixtbilder för då kompenserar kameran med mindre bländare.

Personligen har jag investerat i en 99 sek blå vit lysdiodsficklampa som AF-assist. Fungerar bättre det....

Jag tror att bakgrunden är att man ville ha en diskret af-assist, men annars så är ju en vanlig ficklampa bra... Oki, den projecerar inte liner så den löser inte problemet på en slät jämn vägg, men man kan inte få allt.... :)

En sidofråga: Varför i "¤#%&#¤¤" finns ett orginal AF-hjälpsystem som inte fungerar??? Jag har inte kollat alla objektiv, men mitt 400/5.6 och ett Tokina 17-55 uppvisar samma fel.

Håller med, har tre objektiv och alla bakfokuserar med AF-assist.

Hela syftet med den är ju att det finns för dåligt med ljus så den skall ge ljus och även ett mönster på motivet.

Vilket ljus är det som har rätt våglängd, inte glödlampsljus iaf :-/

Det blir så på vissa objektiv tyvärr. Orsaken är enkel - focus hamnar olika för olika våglängder. Den enda lösningen är att focusera med ljus med samma våglängd som du skall ta bilden i (ungefär iaf). Eller att använda mindre bländare så att du gömmer focusfelet i den större DOF.

Skulle det även innebära att om jag fokuserade på en grön sak så får jag frontfokus och en röd så får jag bakfokus? (dvs. utan blixt och AF-assist)

AF-Assisten är väl en vit LED med en rödfärgad plastbit som ger färg och mönster på motivet?!

Det kan jag inte tänka mig. Man vill ju ha så bra kräm som möjligt i en AF-belysning, så det är säkert en röd LED där bakom. Röda LED var de första man kunde göra, och är fortfarande bland de ljusstarkaste.

Är säkert 697 nm led. Mina tele focuserar dock hyggligt rätt med af-assist - men de är iofs bara f/4 så kanske därför det inte märks?

Som sagt, billig led-ficklampa är strålande af-assist. Läste på nätet om någon som körde med grön linjelaser och sa att det var bäst. Ingen aning om det stämmer, men låter inte omöjligt iaf.

Jag tror inte det har med led'n att göra över huvud taget, och har testat med att täcka för handen för af-assist lampan, fortfarande bakfokus.

För att verkligen vara säker på att det inte är nån konstig rymdstråle som kan gå rakt igenom handen och knuffa bort skärpan så har jag i ett sista förtvivlat försök virat aluminiumfolie 2 varv runt både AF-assist lampan och ir-ögat, plus hållit handen för, och givetvis så får jag en riktigt fet bakfokus.

Min teori är att huset känner av att AF-assist är aktiverat och därmed flyttar fokus av någon för mig outgrundlig anledning.

Stäng av AF-hjälpbelysningen på blixten, då!
Det måste väl vara det enklaste sättet att prova det på?

Har gjort det, se första posten:

Och stänger jag av den infraröda AF Assist (C.fn 04, till 1 istf. 0) så sitter skärpan perfekt även med blixt, weirdness!

Att jag testade med aluminiumfolie var för att få reda på om det var att funktionen var aktiv eller själva strålen som gav felfokus.

• utan blixt: perfekt
  • utan AF-Assist + med blixt: perfekt
  • AF-Assist + blixt: bakfokus
  • AF-Assist + blixt + folie: bakfokus

*skrattar*

Det är fan konstigt.... Avslagen AF-assist och ficklampa med blixt fungerar perfekt. Köra FE-lock bara för att inte riskera att lampan störde ljusmätningen.

*skrattar*

Det är fan konstigt.... Avslagen AF-assist och ficklampa med blixt fungerar perfekt. Köra FE-lock bara för att inte riskera att lampan störde ljusmätningen.

Ja, man kan ju inte göra annat än att skratta :)

Har fått låna en annan 430EX, skall testa med den ikväll.
Nästa steg blir att testa med annat hus.

OM det är någon "tröst" så finns samma märkliga problem på 580 EX II...

Ja, man är ju inte ensam, och jag vet att iaf. en person vet hur jobbigt jag tycket det är :)

Det jag vill försöka få reda på är om det är huset eller blixten det beror på, eller om det är att det är just blixt X med hus Y som genererar problemet.

Förlåt, mitt minne var kortare än tråden.
Blir det så med alla objektiv?
Eller är det kanske så att med optik med ljusstyrka f/4 eller sämre vet vi inte, för det försvinner i skärpedjupet?

Ingen fara.
Jag har tre objektiv, det är både Tamron och Canon EF-S, alla har olika bländare, f/2.8, f/3.5-5.6 samt f/4-5.6
Problem med alla objektiv, men det märks tydligast på 2.8'an av förklarliga skäl.

Om jag har förstått det rätt så har 1000D och 50D kors-sensor i mitten som funkar till 5.6 så...

testade nyss med mitt Tamron 28-75/2.8 på f/8 och det jag med säkerhet kan säga är att med AF-assist låg skärpan längre bak än utan AF-assist aktiverat.
Teoretiskt så skulle det kunna vara frontfokus åt andra hållet nu, men det tror jag inte. men som sagt, det var skillnad i vart det började bli suddigt i bilden.
2+2 bilder, handhållet, så det är ju inte testat av nåt oberoende testinstitut i Schweiz :)

Har nu även testat med en annan 430EX, och fick samma symptom.
Skall försöka testa med en annan 1000D, och kanske även en 30D samt en 50D, en 430EX II och även annan optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar