Annons

Speedlights och Elinchrome tillsammans

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyWe

Medlem
Jag har några Nikon Speedlights (SB-600 och SB-900) som jag brukar köra trådlöst och de fungerar toppen. Jag har nu även tillgång till två Elinchrome D-lite 2 blixtar och tänkte att försöka få dessa att fungera ihop. Kör jag en Speedlight på kameran i manuellt läge så utlöser D-lite utan problem. Detsamma om jag kopplar D-lite via kabel så löser det sig.

Men nu till mitt problem, låt oss säga att jag vill köra Speedlights och D-lite tillsammans. Kör jag Nikon trådlöst så utlöser D-lite för tidigt (på förblixtarna misstänker jag) och kör jag en av kamerablixtarna i manuellt läge så löser jag ut D-lite men inte de andra kamerablixtarna då de inte har manuell slavtändare eller vad man nu ska kalla det. Behöver jag kanske införskaffa några slavtändare som jag sätter kamerablixtarna i kanske?

Idéer och förslag är välkomna för jag är lite vilsen just nu. :)

Tackar /A
 
sb600 kan inte vara dum slav.
Men jag blev mycket förvånad ifall du inte kan ställa sb900
i dum slav läge (SU-4 tror jag det heter) (sb800 kan vara dum slav)

så sb600 på kameran uppåt/bakåt manuellt med lite lagom låg effekt
och sen bör du kunna få sb900 att funka som dum slav.
 
Många många tack, det fungerar strålande. Attans, har ju haft mina SB-900 ett bra tag och inte tänkt på att jag kan ställa in dem i SU-4 läge. Det fungerar strålande. Kör med en SB-600 som triggar alla de andra. Precis testat och fungerar som sagt.

Jag bugar och tackar för snabbt svar!
 
Kan även nämna att jag fick låna Hama slavtändare av grannen och då fick jag med mina SB-600 också. Så nu kan jag använda kamerans inbyggda blixt på min D300:a och sedan köra SB-900 i SU-400 läge, SB-600 med slavtändare och Dlite-2:eek:rna i slavläge. Med andra ord...precis som jag vill ha det!
 
Då behöver du bara en IR-ridå (nikon pryttel som fäller ner ett ir-filter framför inbyggda blixten
så den inte blir med i ljusbilden!

shoot!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.