Annons

Speedlight på natten

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag befinner mig i bangkok och skulle fota porträtt på en balkong på natten med alla bangkoks ljus och skyskrapor i bakgrunden.

Jag hade inte mycket utrymme att leka med. Tog upp en speedlight och en 60x60 softbox.

Eftersom bagkgrunds ljuset skulle vara väl synligt drog jag upp isot och ett lågt bländartal utöver att sänka slutaren till runt 1/20
Blixten var på lägsta möjliga power. Bakgrunden blev rätt exponerad eftersom jag utgick från den i början. Men objektet blev kraftigt överexponerat. Jag testade då att öka bländaren och sänka iso lite samt att öka slutaren lite.

Men inget fungerade då bakgrunden då blev för mörk när objektet fick rätt exponering.

Hur löser man detta? Jag vill ju egentligen sänka blixtens output ändå mer
 
Har du prova andra sync.
Där tar kameran in vad den behöver med ljus från bakgrunden och sedan skickas blixt på andra ridån så objektet blir belyst..
 
Synk på första eller andra ridån har inte med saken att göra, det avgör bara om blixten avfyras i början eller slutet av exponeringen.

Jag antar att du kör med manuella inställningar? Och att bakgrunden därmed blir så som du vill ha den. Om motivet ändå blir överexponerat så får du ju sänka blixtstyrkan. Kan du inte sänka den så får du använda mindre bländaröppning, men då får du också kompensera med längre slutartid eller högre ISO för att behålla exponeringen för bakgrunden. Eller så kanske du kan flytta blixten längre bort för att göra den svagare?

Kan du visa nåt bildexempel, med inställningar för slutartid, bländare, ISO och blixtstyrka?
 
Jag kör manuellt och jag har blixtstyrkan på lägsta effekt. Jag kan inte backa mycket. Är på en balkong.

Jag körde med mindre bländaröppning och det blev bättre, fast som sagt fick då öka slutartiden vilket ledde till lite för suddigt bakgrund och även fula streck runt modellen antagligen på grund av den låga effekten på blixten som inte helt lyckades frysa allt.

Jag har tyvärr inga bildexempel, jag skriver på min ipad och har inte tillgängligt min dator på några dagar
 
Då har du väl helt enkelt den något ovanliga situationen att blixtljuset blir för starkt. Och eftersom du inte kan använda några av de föreslagna möjligheterna så återstår väl isåfall en: dämpa blixtljuset med nån sorts filter på själva blixten.

Eller kan du sänka ISO? Vilket ISO använder du? Sänker du ISO så blir ju allting mörkare, även blixtljuset (vilket du vill), men även omgivningen, så du får ju isåfall återigen kompensera det med större bländaröppning eller längre slutartid.
 
Använd stativ. Bakgrunden är väl statisk? Blixten fryser modellen ändå trots lång slutartid.



/Stefan R. Nilsson
 
Använd stativ. Bakgrunden är väl statisk? Blixten fryser modellen ändå trots lång slutartid.



/Stefan R. Nilsson

Det beror på hur pass upplyst modellen är.

Ett tips är ju att ta en bild med blixt, och en utan, med identiska inställningar. Då ser man snabbt hur mycket det omgivande ljuset bidrar med vad gäller modellens belysning.

Vi skulle fortfarande bli rätt mycket klokare av en exempelbild och/eller värden på inställningar. Att diskutera bilder utan att visa bilder är svårt.
 
Använd blixtens automatik. Den kan dosera ut mindre ljus än vad du kan ställa manuellt.

Ställ kameran manuellt så omgivningen blir bra och sedan så sätter du på blixten med iTTL. Det borde fungera. Behöver du sänka blixtstyrkan ytterligare så får du använda blixtexponeringskompensation.

M
 
Sätt kameran i manuellt läge... och justera bländaren så att din modell får korrekt exponering med blixtljus. Justera sedan tiden så att bakgrunden får önskad exponering. Antar att det krävs ett stativ.

Eftersom blixten är mycket kortare än din slutartid så spelar kamerans slutartid ingen (liten) roll för exponering av modellen.
 
som föregående talare sa så är ju tiden det enda som inte påverkas av blixten.. därför måste du exponera såhär:

bländare och ISO för blixten, och slutare för bakgrunden. har du bildstabilisator kan du ju gå rätt långt ner handhållet.. om inte så hitta ett bord eller vad som helst om stativ inte är medtaget :)

Take what you have and make it work, skulle man kunna säga
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.