ANNONS
Annons

Speedlight 430EX eller 580EX?

Produkter
(logga in för att koppla)

esiol

Medlem
>Någon som har erfarenhet av dessa blixtar och vad skulle ni välja? Ska köpa ny blixt men har svårt att bestämma mig, kommer att använda den mestadels till porträtt och modefotografering.
Har en canon EOS 10D.

Jag köpte en 430 som jag är nöjd med, men idag skulle jag nog ha satsat på en 550 eller Sigmas motsvarighet. Den sägs vara både bättre och billigare.
Jag använder den mycket i stark sol och då behövs effekten.
Hur mycket blixt du behöver till dina syften får andra uttala sig om.
Det enda jag retar mig på att det inte medföljer någon bouncher till en så pass dyr blixt.
Och att en så enkel plastbit ska kosta nästan 500:- med frakt från Svensk postorder är vansinne, så jag köpte min på Ebay från England för 200:-

Jag skulle absolut välja en 580, en begagnad 550 eller någon piratblixt som går att köra helt manuellt. Ska du ljussätta lite mer kreativt är det guld värt med manuella inställningar. Och vad jag vet så har inte 430 några manuella möjligheter alls.

Själv skulle jag välja en helmanuell blixt före en helautomatisk. Alla dar i veckan.

Eller så köper du en 430 som automatisk "vardagsblixt" och en gammal manuell blixt + en synksladd för att kunna flytta blixten från kameran och göra lite mer spännande bilder.

Stiffneck skrev:
Jag skulle absolut välja en 580, en begagnad 550 eller någon piratblixt som går att köra helt manuellt. Ska du ljussätta lite mer kreativt är det guld värt med manuella inställningar. Och vad jag vet så har inte 430 några manuella möjligheter alls.

Själv skulle jag välja en helmanuell blixt före en helautomatisk. Alla dar i veckan.

Eller så köper du en 430 som automatisk "vardagsblixt" och en gammal manuell blixt + en synksladd för att kunna flytta blixten från kameran och göra lite mer spännande bilder.

Va menar du med inga manuella inställningar?

Jag menade 580 i mitt inlägg, inte 550.
Snubblade på siffrorna.
Men Sigmas 550 sägs vara bra, men den finns i många versioner så se till att få rätt.

tycker min 430EX fungerar ypperligt... någon kanske behöver större ledtal, men jag tycker min pärla fungerar alla tiders... men jag använder min enbart som upplättning i princip

Bilagor

• _mg_3120.jpg
    _mg_3120.jpg
    86.2 KB · Visningar: 650
Kalle_B skrev:
tycker min 430EX fungerar ypperligt... någon kanske behöver större ledtal, men jag tycker min pärla fungerar alla tiders... men jag använder min enbart som upplättning i princip

Ja, jag med, men jag tror att ett större ledtal vore bättre ändå.
Det behövs väl mera kräm för att kunna lätta upp i starkt ljus, särskilt om avståndet är större än in på bara skinnet.
En starkare blixt borde även gå bättre med High-speed sync?
Kan någon som är duktig på blixtar förklara lite?

Jag var nyss i samma position som du var. Var och klämde på 430, 580 och sigmas motsvarighet. Jag skulle nog ha köpt sigman istället för 430. Men jag köpte ifrån usa och fick min 580 för ca 3000 så det var inget att tveka på för min del.
Trevligt med automatiken ibland men frågan är om jag inte hade hellre satsat på två begagnade blixtar med kablar och stativ istället för att få lite kreativare foton.

Sen verkar inte vissa funktioner fungera med 10D och 580EX. T.ex. känner den inte av att det är aps-c stor sensor och andra ridå synkning verkar inte fungera.

Lovan skrev:
Sen verkar inte vissa funktioner fungera med 10D och 580EX. T.ex. känner den inte av att det är aps-c stor sensor och andra ridå synkning verkar inte fungera.

Nej, utlysningsfunktionen fungerar inte tillsammans med 10D. Kameran har inte den funktionen. Den blev inbyggd först på 20D.

Däremot så skall synkning på andra ridån fungera. Min hjärna är lite slö idag, men du måste kolla inställningarna på kameran. Jag har för mig att kamerans inställningar går före blixtens. Så kolla så att du har 2:dra ridån i dina CF.n.-inställningar. Eller så var det tvärtom ;)

Jag har tyvärr inte kameran här men jag ställde in på andra ridån i kamerans CF. Jag visste inte att blixten ens märkte nån skillnad?
Blixten har i vilket fall ingen CF för det(kollade precis manualen till den).
Finns det begränsningar i vilka fall den ska gå på andra ridåns synkning?

esiol skrev:
>Någon som har erfarenhet av dessa blixtar och vad skulle ni välja? Ska köpa ny blixt men har svårt att bestämma mig, kommer att använda den mestadels till porträtt och modefotografering.
Har en canon EOS 10D.

Spontant säger jag 430EX. Den har det mesta man som amatör kan kräva. Vill du lägga ut mer pengar för marginellt mera funktion så... tycker nog inte det är värt det. En begga 580EX kan i så fall vara något. Dock får du ingen garanti i det läget. Jag har börjat lära mig min 430 och ljus finns det så det räcker. Man kan koppla även slav koppla dessa. Som jag ser det får du mest smäll för pengarna med den billigare 430:an. För mellan skillnaden kan du köpa ett stort minneskort till :)

430EX kostar lika mycket som sigman som är ekvivalent med 580EX funktionsmässigt. Dock inte lika bra byggd.
Jag skulle inte säga att någon skulle köpa 430EX idag såvida det inte är nåt drastiskt fel på Sigman, tex att den måste tåla fysisk tukt. Det skiljer ju trots allt bara några hundra(till sigmans fördel).

Jag har den äldre 550EX och skulle rekommendera 430:n. Den är ganska liten (i alla fall om man jämför med 550), plus att en kompis som har Sigman fick väldigt ojämna exponeringar med den.

Och på min 550 kan man ställa in synk på andra ridån på blixten, så det borde väl gå på 580 också. Eller har dom tagit bort den funktionen?

Oj, jag insåg just mitt misstag. Det hade en egen knapp för just den funktionen. Ack så dumt av mig. Jaja, då var det ur världen iaf :D

Och jo, jag har läst manualen men jag missade tydligen den där knappen :)

Fungerar Sigmas blixtar med tillbehör som Canon Speedlite-sändare ST-E2?

Det är ju ett tillbehör jag planerar att införskaffa samma dag som jag köper en blixt! :)

Jag har både 580EX och 430EX ;) Poängen med den kombinationen är att 580EX kan fungera som masterblixt (på samma sätt som en ST-E2) när man vill ljussätta lite mer kreativt med blixtarna.

Dez skrev:
Ja, jag med, men jag tror att ett större ledtal vore bättre ändå.
Det behövs väl mera kräm för att kunna lätta upp i starkt ljus, särskilt om avståndet är större än in på bara skinnet.
En starkare blixt borde även gå bättre med High-speed sync?
Kan någon som är duktig på blixtar förklara lite?
Jag är tveksam till just upplättningsfunktionen, tror att 430:an fungerar lika bra för just det syftet. Vad gäller dagsljusupplättning så tror jag inte ledtalet just de emellan har någon större betydelse eftersom 430 också är en relativt stark blixt. Däremot så har det ganska så stor betydelse vid indirekt blixt och lägre Iso-tal, speciellt då det är högt till tak, har du dessutom bouncer monterad så behöver du allt ledtal du kan få. En sak att beakta är också att en större reflektor avger ett mjukare blixtljus, vilket kan ha betydelse vid porträtt och studiofotografering.

Som Paul skriver räcker styrkan i 430EX långt. Den stora fördelen med 580EX är väl något utökade inställningsmöjligheter, samt som sagt att den kan fungera som masterblixt.

Det var inte så himla länge sedan man fick släpa på sådana här kolosser för att få anständig ljusstyrka (ledtal 45 att jämföra med 43 för 430EX) :)

Bilagor

• _mg_9651-01.jpg
    _mg_9651-01.jpg
    62.4 KB · Visningar: 203
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar